شناسهٔ خبر: 31320 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار شاهکار فیلیپ راث در ایران

رمانِ «پاستورال آمریکایی» نوشته‌ «فلیپ راث» درباره ظهور و سقوط یک نسل رویاپرداز آمریکایی است. این کتاب که از مهم ترین آثار این نویسنده آمریکای است به زودی با ترجمه‌ مرضیه خسروی از سوی نشر چشمه منتشر خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «راث» که یکی از مهم‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات آمریکا در پنجاه سال اخیر به شمار می‌آید، این رمان را در سال ۱۹۹۷ منتشر کرد. رمان «پاستورال آمریکایی» یکی از بخش‌های سه‌گانه‌ اوست و دو رمان دیگر این سه گانه «ننگ بشری»(۲۰۰۰) و «من با یک کمونیست ازداوج کردم» نام دارند.

در این رمان نیز راوی راث، نویسنده‌ای به نامِ «زوکرمن» است که پای ثابت اغلب رمان‌های اوست.

منتقدان راث بیشتر نوشته‌های او را  نوعی حدیث نفس می‌دانند. «پاستورال آمریکایی» روایت زندگی نسلی از چند خانواده‌ای یهودی و در راس آن‌ها یک سرمایه‌دارِ این اقلیت است که در دوره‌های مختلف تاریخ آمریکا از سال‌های جنگ دوم تا دهه‌های بعدش دستخوش ماجراهای عجیبی می‌شود. برای همین بسیاری از منتقدان این رمان را تاریخ نگاری شکافِ نسل‌های بعدِ از جنگ در آمریکا می‌دانند.

این رمان مملو از خرده‌روایت‌های متنوعی از زندگی‌ است که در پس‌زمینه‌اش می‌توان جنگِ ویتنام، ترورهای سیاسی، ظهورِ هیپیسم، شکوفایی اقتصادی و آشوب‌های یک نسلِ سودازده را مشاهده کرد. راث که در اکثر رمان‌هایش میزانسن‌های تاریخی روایت‌های تاریخی را محور قرار می‌دهد و نگاهِ مرگ‌اندیش‌اش حاکم است در این رمان ظهور و سقوطِ یک نسلِ رویاپرداز را با محوریت شخصیتی مشهور به «سوئدی» به تصویر کشیده است.

برخی معتقدند همین حالا هم اهدای جایزه‌ نوبل به این نویسنده‌ که خودش را بازنشسته کرده، خیلی دیر شده است. رمانِ «پاستورال آمریکایی» یکی از نمادین‌ترین رمان‌های ادبیات آمریکا در دهه‌ نود  است... رمانی که شهرت راث را بیش از همیشه کرد.

نشر چشمه پیش از این نیز رمانِ «یکی مثل همه» را  از این نویسنده منتشر کرده‌بود. فیلیپ راث در سال ۱۹۳۳ به دنیا آمده و نزدیک چهارسال است که اعلام کرده که دیگر نمی‌نویسد.

نظر شما