شناسهٔ خبر: 31345 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«موراکامی» در میان 100 چهره تاثیرگذار جهان

«هاروکی موراکامی» رمان‌نویس ژاپنی، یکی از دو نویسنده سرشناسی است که نامش در فهرست 100 چهره تاثیرگذار جهان از دید نشریه «تایم» آمده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مجله «تایم» به رسم هر سال فهرستی ۱۰۰ عنوانی از شخصیت‌های برتر عرصه سیاست‌، فرهنگ، ورزش و هنر را منتشر کرده که در این دوره دو نویسنده هم به عنوان چهره‌های تاثیرگذار معرفی شده‌اند.

هاروکی موراکامی رمان‌نویس مطرح ژاپنی که «کافکا در کرانه» و «جنگل نروژی» را نوشته، در این فهرست با «چیماماندا نگوزی آدیچی» نویسنده صاحب‌نام نیجریه‌ای و برنده جایزه «اورنج» همراه شده است.

موراکامی مشهورترین نویسنده ژاپن است که جدیدترین کتابش «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» در عرض یک هفته اول انتشار، به فروشی یک میلیون جلدی دست پیدا کرد. هاروکی موراکامی ۶۶ ساله بیش‌تر کتاب‌هایش را به سبک سوررئال به نگارش درآورده‌ است و آثارش تاکنون به بیش از ۵۰ زبان برگردانده شده‌اند. هر سال نام این نویسنده به عنوان یکی از نامزدهای نوبل ادبیات بر سر زبان‌ها می‌افتد، اما او هنوز موفق به کسب این افتخار نشده است.

از معروف‌ترین کتاب‌های موراکامی که یکی از مطرح‌ترین نویسندگان معاصر است می‌توان به «کافکا در کرانه»، «جنگل نروژی» و «۱Q۸۴» اشاره کرد. او سال گذشته با آخرین کتاب خود «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» باز هم شوری در دنیای نشر و ترجمه به پا کرد. کتاب‌فروشی‌های ژاپن برای فروش این رمان تا چند روز به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشتند و بسیاری از ناشران خارجی برای خرید حق چاپ ترجمه‌ این اثر با هم به رقابت پرداختند.

به گزارش گاردین‌، چیماماندا نگوزی آدیچی که کتاب «نیمی از خورشید زرد» او شهرت فراوانی دارد، در کنار «بردلی کوپر» و «ریچارد لینکلیتر» در فهرست تاثیرگذارترین هنرمندان قرار گرفته است. این نویسنده که در امور حقوق زنان و نقد فرهنگی هم فعالیت‌ داشته، با رمان «آمریکانا»ی خود موفق شد جایزه‌ بخش ادبیات داستانی حلقه‌ منتقدان کتاب ملی آمریکا را به خود اختصاص دهد.

«هیلاری منتل»،‌ «جورج ساندرز»‌، «آن پرچت‌» و «ای.ال. جیمز» نویسندگان دیگری بودند که طی سال‌های گذشته از سوی «تایم» برگزیده شدند.

«تایم» در فهرست سال ۲۰۱۵ خود شخصیت‌های سرشناسی چون «هیلاری کلینتون» سیاستمدار، «بردلی کوپر» بازیگر، «کانی وست» خواننده، «اما واتسون» هنرپیشه، «کریستوفر نولان» کارگردان و ... را هم گنجانده است.

نظر شما