شناسهٔ خبر: 31348 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح جدید وزارت علوم برای پذیرش دانشجوی دکتری و ارشد

رئیس دانشگاه علم و صنعت از بررسی طرح جدید وزارت علوم برای پذیرش دانشجوی دکتری و ارشد خبر داد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد علی برخورداری در پاسخ به سوالی در خصوص جلسه روسا دانشگاه ها گفت: جلسه روسای دانشگاه که به میزبانی دانشگاه تهران در پردیس کیش برگزار شد، در ادامه جلساتی است که چند وقتی است شروع شده و دانشگاه های بزرگ در مورد مسائل مشترک بین دانشگاهی و وزارت علوم بحث و گفتگو می کنند تا راه حل هایی را در خصوص مشکلات موجود در حوزه های مختلف ارائه کنند.

وی افزود: بیشتر مسائلی که در این جلسه مطرح شد در حوره آموزشی بود از این رو معاون آموزشی وزارت علوم نیز در جلسه حضور داشتند و در خصوص موضوع پذیرش دانشجوی ارشد و دکترا و پذیرش دانشجوی استعداد درخشان و ممتاز موضوعاتی مطرح شد. همچنین در خصوص اختیارات دانشگاه که قانون پیش بینی آن را کرده و باید اختیار برخی موضوعات به دانشگاه ها واگذار شود نیز مباحثی مطرح شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت در خصوص این اختیارات گفت: این اختیارات در حوزه های مختلف است که مباحث آموزشی آن در جلسه اخیر مطرح شد به عنوان مثال اصلاح برنامه های درسی و آموزشی که عملا متمرکز در وزارت علوم انجام می شد. مقرر شد که این موضوعات به دانشگاه ها محول شود و خود دانشگاه ها این فعالیت ها را انجام دهند.

برخورداری در پاسخ به سوالی در خصوص آزادی عمل دانشگاه ها در حوزه های مختلف گفت: برخی تصور می کنند وقتی صحبت از آزادی عمل می شود یعنی دانشگاه هر کاری دلش خواست انجام دهد که اینچنین نیست. در قانون مشخص شده که لازم نیست بصورت متمرکز در وزارت علوم انجام شود، بلکه در دانشگاه ها افراد دارای صلاحیت حضور دارند و لذا باید به دانشگاه ها اعتماد کرد و کارها به خود دانشگاه ها واگذار شود و نهاد دیگری درگیر آن نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح جدید وزارت علوم در حوزه پذیرش دکترا و کارشناسی ارشد چیست؟ گفت: وزارت علوم قبول دارد که این شیوه پذیرش ها در دوره دکترا و کارشناسی ارشد با نظر دانشگاه ها انجام شود که البته این موضوع در مرحله نظر و بررسی است و به زودی نهایی می شود. چون دانشگاهها در عمل درگیر این موضوعات هستند و تجربه دارند باید نظر آنها حتما لحاظ شود و این منطقی تر و بهتر است. اینکه ظرفیت جذب دانشجو بالا برود و امکانات مانند استاد و آزمایشگاه نباشد این درست نیست و باید اولویت ها و نیاز کشور نیز مد نظر قرار بگیرد.

نظر شما