شناسهٔ خبر: 31354 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«الحیاة» در قالبی جدید کتاب شد

کتاب «مبانی نظری اقتصاد اسلامی در کتاب الحیاة» اقتباس و خلاصه‌ای از جلدهای سوم تا ششم «الحیاة»، اثر محمدرضا حکیمی است که مجلدات یادشده دربردارنده مباحث اقتصادی از منظر اسلام است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مبانی نظری اقتصاد اسلامی در کتاب الحیاة» نوشته پیام صدریه به تازگی از سوی انتشارات علمی فرهنگی الحیاة منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «الحیاة کافی است تا نام نویسندگان خود را در شمار صاحبان اندیشه اصلاحی و در فهرست کوتاه مصلحان درآورد. به اقتضای جامعه‌ورزی است که بیش از دو ثلث یک دوره کتاب روایی به اجتماعیات اختصاص می‌یابد و در آن از حاکمیت وحاکمان و اقتصاد و اصلاحات اجتماعی و عدالت و قسط سخن می‌رود. از این حیث نه فقط هیچ یک از جوامع روایی ما طرف قیاس با «الحیاة» قرار نمی‌گیرند، کمتر اثر مستقل و تک‌نگاری در موضوعات دینی را می‌توان یافت که چنین دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و بیم و امیدهایی داشته باشد. اهمیت مضاعف و بسیارشگفت این اثر در همین است که در جنگ با بی عدالتی و جامعه‌گریزی و تفسیرهای مترفانه از دین پرچمی به دست دارد که بر آن آیات الهی و روایات دینی رسم شده است و این اگرچه بی سابقه نیست، بسیار معدود و محدود بوده است.»

این کتاب اقتباس و خلاصه‌ای از جلدهای سوم تا ششم «الحیاة»، اثر محمدرضا حکیمی است که مجلدات یادشده دربردارنده مباحث اقتصادی از منظر اسلام است. در نگارش حاضر، موضوع اقتصاد در گستره دین اسلام و عدالت‌محوری در حوزه‌های متفاوت زیرساخت‌های اقتصادی جامعه، محدودیت مالکیت و توزیع میان مردمان، محدودیت مصرف، کار و فعالیت (مشاغل اقتصادی)،  واردات و فقر، به اجمال مطرح شده است.

علامه محمدرضا حکیمی بر این کتاب مقدمه‌ای نگاشته است. مخاطبان در ۹ فصل با مباحث این کتاب آشنا می‌شوند. «طرح مسئله»، «مال و حدود آن در اسلام»، «محدودیت مالکیت در تشریع اسلام»، «بنیادهای مهم اقتصاد دینی»، «مصرف و حدود آن»، «کار و فعالیت(مشاغل اقتصادی) در نظرگاهی کلی»، «سلام و فقر»، «آسیب‌شناسی فقر از نگاه دین» و «حاکمیت اسلامی و عدالت» عناوین این فصل‌هاست.

کتاب «مبانی نظری اقتصاد اسلامی در کتاب الحیاة» نوشته پیام صدریه با شمارگان سه هزار نسخه در ۲۶۴ صفحه به قیمت ۱۰۰ هزار ریال از سوی انتشارات علمی فرهنگی الحیاة روانه بازار نشر شده است.

نظر شما