شناسهٔ خبر: 31439 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد از روایت‌های غیرواقع در کتاب «اشتباه می‌کنید؛ من زنده‌ام»

میکائیل جانعلی‌پور، منتقد ادبی گفت: متاسفانه روایت‌ها در کتاب «اشتباه می‌کنید؛ من زنده‌ام» با شواهد تاریخی منطبق نشده‌اند.

۲۹به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فروردین ۱۳۹۳ در ادامه سلسله جلسات نقد و بررسی کتاب خانه دانش و فرهنگ زریاب در شهرستان خوی، کتاب «اشتباه می‌کنید؛ من زنده‌ام» نوشته حسین شرفخانلو در کتابخانه سازمان تبلیغات اسلامی خوی بررسی شد.

میکائیل جانعلی‌پور نویسنده و منتقد ادبی درباره ویژگی‌های این کتاب گفت: «اشتباه می کنید؛ من زنده ام» که حاصل مصاحبه فرزند شهید با ۱۲ تن از دوستان، اعضای خانواده و همرزمان شهید شرفخانلوست از جهات بسیاری حائز اهمیت است. شاید یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار این کتاب دلنوشته بسیار لطیفی است که فرزند شهید در ابتدای کتاب آورده است. همچنین گفته های مادر شهید از دیگر فرازهای تاثیرگذار این کتاب است. مصاحبه شوندگان در باره ویژگی‌های اخلاقی شهید، چون اخلاص، تواضع، توکل، ادب نقطه اشتراک داشتند.

وی مهم‌ترین کاستی این کتاب را نبود مصاحبه با همسر شهید دانست که می‌توانست به غنای آن بیفزاید و ادامه داد: در روایت تاریخ شفاهی توسط افراد، تطبیق در روایت‌ها با شواهد تاریخی مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در روخوانی و ویراست نهایی رعایت شود.

در این کتاب یکی از مصاحبه شوندگان به حسن خان وزیری به عنوان سناتور اشاره می‌کند در حالی که او نماینده مجلس شورای ملی بود یا یک راوی به وجود دو دبیرستان در یک مقطع تاریخی اشاره کرده در حالی که چهار دبیرستان بود.

حسین شرفخانلو نویسنده کتاب هم گفت: من به روایت تاریخ شفاهی از قول افراد اکتفا کرده‌ام و لزوم تطبیق شواهد تاریخی را با اظهارات مصاحبه شوندگان بیش از پیش احساس کردم. امیدوارم در کتاب‌های بعدی و ویرایش‌های تازه این کتاب اصلاح شود.
 
سپس از کتاب «درضیه» اثر تازه حسن شرفخانلو که به روایت شهید علی شرفخانلو از زبان مادرش می‌پردازد، با حضور خانواده شهیدان و ایثارگران رونمایی شد. حسین شرفخانلو نویسنده این کتاب‌ها در آیین رونمایی از این آثار مضمون هردو کتاب را بیان رشادت‌ها و زندگی پدرش از دیدگاه مردم و مادر شهید دانست. شهید علی شرفخانلو ۲۲ فروردین سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر یک در منطقه ابوقریب (مربوط به دهلران از استان ایلام) در حال آب بردن به رزمندگان به شهادت نایل رسید.

کتاب «درضیه» با شمارگان یک هزار و ۱۰۰ نسخه و به بهای ۵۰ هزارریال ششمین عنوان از مجموعه مادران انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

نظر شما