شناسهٔ خبر: 31452 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تاریخ تحلیلی ترانه فارسی» برای نمایشگاه آماده می‌شود

کتاب «تاریخ تحلیلی ترانه فارسی» به کوشش مهدی موسوی برای چاپ و انتشار در نمایشگاه کتاب تهران آماده می شود و به زودی از چاپخانه خارج خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهدی موسوی محقق و پژوهشگر حوزه شعر ، با اعلام این خبر گفت: این کتاب در یک نگاه کلی متکی به شناسایی جریان‌ها و معرفی ترانه سرایان شاخص در هر دوره می باشد که برای نخستین بار تصویری حقیقی، تفکیک شده و منحصر از ترانه سرایی ارائه می دهد.  چرا که پیش از این محققان یا به شکلی جزئی و فرعی در کنار تاریخ نگاری تحت عنوان شعر محاوره، ادبیات عامه، ادبیات کودک و ... به آن پرداخته اند.

وی افزود: برخی هم مثل استاد پناهی سمنانی تلقی تصنیف گونه و کهن از آن داشته‌اند. در میان اگر نقد و تحلیلی صورت گرفته بر پایه نقد نو نبوده و به عروض و صور خیال در ترانه اشاره کرده و تمام زوایا را پوشش نداده است.  گذشته از این‌ها این نوع پژوهشگری‌ها نتوانسته درمانگر باشد چرا که دنیای ترانه از مقطعیب به بعد، نیاز به بررسی هایی از جنس خود دارد.

این محقق در ادامه گفت: من سعی کرده ام با وجود تعهد و علاقه و اشتغال به این امر و با در نظر گرفتن نوظهور بودن این موضوع، زوایای بسیاری  را که برای مخاطبین و پردازندگان به این حوزه‌ ادبی مبهم مانده، کنار بزنم و به کنکاش در جریان های ترانه بپردازم. البته مبادرت به چنین امری دشوار و خالی از ایراد و اشتباه نیست اما مطمئناً جزئی خواهد بود.

موسوی گفت: فصل های کتاب تاریخ تحلیلی شامل دوره های پیش از اسلام،  سامانیان، غزنویان، صفویه، قاجاریه (در دو بخش) دوره شیدا، تصنیف پیش و پس از رادیو، ترانه نوین، ترانه انقلابی، ترانه دو دهه اخیر و ... است. البته ژانر های مضمونی را نیز در بوته نقد قرار دادم. از جمله ترانه کودک،  کار، جنگ، رپ و ... همین طور بخش نمونه های ترانه معاصر که شامل خواندنی ترین ترانه های روزگار ماست.

وی در پایان گفت: این کتاب با ۳۲۰ صفحه زیر چاپ رفته و به زودی توسط انتشارات بوتیمار منتشر می شود و پخش اول آن از نمایشگاه امسال کتاب تهران آغاز می شود.   

تاریخ تحیلی ترانه

نظر شما