شناسهٔ خبر: 31453 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایوان جان با صدای نصراله پورجوادی

«ایوان جان» گزیده آثار احمد غزالی از مجموعه «گنج حکمت» با گزینش و خوانش نصرالله پورجوادی از سوی انتشارات معین منتشر شده و به غزالی و تصوف عاشقانه او پرداخته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛مجموعه «گنج حکمت» گزیده‌ای است از آثار منثور پارسی که اگرچه ناشناخته نیستند اما به اندازه‌ای که باید و شاید خوانده نشده‌اند. از این‌رو بنای فراهم‌آورندگان این مجموعه برآن بوده که از هر جهت، متنی گیرا و تاثیرگذار به دست بدهند تا لااقل این اندازه از میراث گرانبهای ادب پارسی خوانده و فهمیده شود.

انتخاب‌ها، کار استادانی است که غالبا آن را تصحیح کرده و با احاطه‌ای که به محتوای اثر داشته‌اند، ضمن انتخاب بهترین فرازها کوشیده‌اند تا با گذاشتن حرکت‌ روی کلمات و علامت‌گذاری صحیح و آوردن معانی واژه‌ها و عبارات، خواننده را در خواندن متون قدیم یاری دهند.

در مجموعه «گنج حکمت» بیش از هر چیز به حکایت پرداخته شده است؛ زیرا بسیاری از نویسندگان، خصوصاً نویسندگان صوفیه، عموماً از قالب حکایت به سبب توانایی آن در جلب مخاطب استفاده کرده‌اند.

«ایوان جان»، عنوان یکی دیگر از مجلدات مجموعه «گنج حکمت» است که به آثار احمد غزالی، برادر کوچک ابوحامد محمد غزالی، فلیسوف قرن پنجم پرداخته است. گزینش و توضیح و خوانش متن برعهده نصرالله پورجوادی، پژوهشگر آثار احمد غزالی و موسس مرکز نشر دانشگاهی است.

احمد غزالی صوفی است و تصوف او عاشقانه. در این تصوف نسبت یا رابطه انسان با خدا از راه عشق در نظر گرفته می‌شود. تصوف عاشقانه را می‌توان دربرابر تصوف عابدانه قرار داد. «سوانح» براساس نبت عاشقی و معشوقی نوشته شده و داستان مرغان براساس نسبت بنده و مولی.

به گفته پورجوادی، غزالی فقط در اشعاری که نقل می‌کند از نسبت عاشقی هم سخن به میان می آورد. زبان شعر، زبان تمثل است و لذا می‌توان بندگی و ارادت مرغان را حالت عاشقی دانست. اما در خارج از زبان شعر، نسبتی که مرغان با سیمرغ دارند نسبت بندگان و رعایا به پادشاه و خواجه و مولای ایشان است.

ایوان جان

«گنج حکمت»، فقط به آثار منثور پارسی پرداخته است. مجموعه «گنج حکمت» با یک لوح شنیداری همراه است. این لوح که خوانش منتخبی از متن گزیده‌هاست می‌کوشد تا با بهره‌گیری از جادوی کلام و موسیقی، طیف گسترده‌تری از مخاطبان را که به هر دلیل خواندن متن‌های ادبی را دشوار می‌یابند با این متن آثار آشنا شوند.

«ایوان جان» گزیده آثار احمد غزالی از مجموعه «گنج حکمت» با گزینش و خوانش نصرالله پورجوادی از سوی انتشارات معین و در ۲۲۰۰ نسخه منتشر شده؛ قیمت این کتاب ۱۰ هزار و قیمت آن همراه با دو لوح شنیداری، ۳۲ هزار تومان است.

نظر شما