شناسهٔ خبر: 31501 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پایان برتری نظامی غرب به قلم مارک اربن

مدرن سازی قدرت‌های مدرن نظامی نظیر روسیه، چین و هند در کنار ظهور قدرت‌های جدید هسته‌ای در جهان در کنار کاهش بودجه‌های نظامی کشورهای غربی به خصوص امریکا و انگلیس این سؤال را مطرح کرده که آیا شاهد پایان یافتن برتری نظامی غرب در جهان هستیم؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مارک اربن / Mark Urban‌ در کتاب پرتگاه نابودی: آیا پایان برتری نظامی غرب نزدیک است؟ به این سؤال پاسخ «آری» می‌دهد و با صراحت از سیاست‌های نظامی غرب انتقاد می‌کند و واهمه خود را نسبت به افزایش قدرت‌های نظامی جدید ابراز می‌کند.

وی می‌گوید کتابش نوعی بیدارباش است و بر جمله فرمانده سابق ارتش بریتانیا(پیتر وال) که کاهش بودجه نظامی را خلع سلاح اخلاقی نامید، تأکید می‌گذارد و در برابر از بودجه‌های هنگفت پوتین برای تجهیز و مدرن کردن ارتش روسیه سخن می‌گوید تا برنامه بلندپروازانه برای جوان کردن ارتش پیر روسیه به بار نشیند.

در کنار آن افزایش بودجه نظامی کشورهای خلیج‌فارس و نیز توسعه ارتش‌های چین و هند را نیز به‌عنوان‌مثال در کتاب خود می‌آورد تا از رکورد جدید بودجه‌های تسلیحاتی در جهان منهای غرب پرده بردارد.

پیتر وال که خبرنگار نظامی بی‌بی‌سی است سؤال خود را تکرار کرده و می‌گوید البته که سلطه نظامی غرب برجهان در حال پایان یافتن است! و از دولت‌های امریکا و انگلیس می‌خواهد تا بودجه‌های نظامی خود را افزایش دهند!

وی همچنین پیش‌بینی می‌کند که امریکا در جنگ احتمالی در کره چاره‌ای جز استفاده از سلاح هسته‌ای را ندارد که پیامدهای غیرقابل‌تصوری را برای جهان در پی خواهد داشت.

در مجموع این نویسنده یا جملات پراسترس خود به غرب هشدار می‌دهد اما از دلایل ساختاری کاهش قدرت غرب که بی‌اعتمادی عمومی جهانی نسبت به سیاست‌های غرب در جهان را به دنبال داشته چیزی نمی‌گوید!
 
کتاب The Edge: Is the Military Dominance of the West Coming to an End  دوم آوریل ۲۰۱۵ در ۱۷۶ صفحه توسط انتشارات لیتل براون به قیمت ۹ پوند (جلد سخت) راهی بازار شده است.
 

نظر شما