شناسهٔ خبر: 31534 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه آثار فاخر اسلامی و ایرانی در پاكستان

كتابهای «عقاید امامیه» «عهدنامه» «خلافت و امامت» «امامت امت» و «ایلیا»، از آثار ماندگار اسلامی و ایرانی، در پیشاور پاكستان به زبان پشتو ترجمه و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، ترجمه ۵ كتاب «عقاید امامیه» از آیت‌الله مكارم‌شیرازی، «عهدنامه» نامه‌های حضرت علی (ع) به مالك اشتر، «خلافت و امامت» از شیخ اسدالله اصالت، «امامت امت» از مؤسسه در راه حق قم و «ایلیا» از علامه حكیم سید محمود گیلانی، به وسیله انور شاهین خان خلیل، به زبان پشتو ترجمه و در بازار كتاب این شهر، منتشر شده‌اند. در ادامه این كتاب‌ها به اجمال معرفی می‌شوند.

عهدنامه

این کتاب حاوی عهدنامه امیرالمؤمنین (ع) است كه خطاب به مالک اشتر، نوشته شد. در ظاهر این یک نامه، مخصوص به یک فرد است؛ ولی مطالبی که در این نامه آمده، رهنمودهایی برای همه رهبران، سیاستمداران و مسئولان محسوب می‌شود.

مترجم در مقدمه این کتاب، به این فکر غلط را که در دنیای امروز نمی‌توان آنچنان حکومت اسلامی را راه انداخت، جواب داده است. وی می‌نویسد: «چون خیلی‌ها فکر می‌کنند که در جهان امروز، ممکن نیست که فرموده‌های آن حضرت را پیاده کنیم؛ ولی ادعای این افراد را پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضرت امام (ره) ثابت كرد و به همه جهانیان نشان داد که اگر کسی بخواهد از تعلیمات قرآن کریم و محمد و آل محمد (ص) پیروی کند، این در همه زمان امکان دارد؛ چه در امور زندگی روزمره و چه در حکومت‌داری.

حضرت امام خمینی (ره) در آن زمان که هیچ کشوری تصور وابسته نبودن به قدرت‌های بزرگ را تصور نمی‌کرد، یک حکومت اسلامی را تأسیس کردند. این حکومت و انقلاب برگرفته از تعلیمات قرآن و محمد آل محمد (ص) بود. به همین خاطر امام راحل (ره) در پاریس فرموده بودند: «حکومت جمهورى اسلامى مورد نظر ما، از رویه پیامبر اکرم (ص) و امام على (ع) الهام خواهد گرفت».

این عهدنامه به زبان پشتو برای برادران پشتوزبان به این امید ترجمه شده که هم توشه‌ای برای آخرت باشد و هم انشاءالله برای مردم این منطقه رهنمودی خواهد بود. به امید خدا با برکت این عهدنامه در این منطقه، این کتاب قدمی برای حکومت و دولت اسلامی باشد.»

عقاید امامیه

در این كتاب آمده است: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) دشمنان اسلام تلاش و کوشش‌های خودشان را درباره تفرقه و تعصب مسلمانان با یکدیگر به کار بردند. امام خمینی (ره) بارها در فرمایشات خودشان به این امر اشاره فرمودند که شیعه دشمن سنی و سنی دشمن شیعه نیست؛ بلکه دشمن مشترک‌شان، آمریکا و اسرائیل است و از مسلمانان جهان خواستند که در کشورهای خودشان، مزدوران آمریکا و اسرائیل را شناسایی کنند و از انقلاب اسلامی ایران الگو بگیرند و دست این شیطان بزرگ را در کشورشان قطع کنند.

با این فرمایشات امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، در جهان اسلام یک بیداری به وجود آمد که دشمن از این بیداری و رجحانی که مردم نسبت به مذهب شیعه داشتند خود را در خطر دیدند، به همین علت دشمن در کشورهای همسایه ایران، برای دور کردن مردم از مذهب شیعه و انقلاب اسلامی ایران سعی و تلاش فراوان كرد و علیه مذهب حقه اهل بیت (ع) در جامعه اسلامی و سنی، تبلیغاتی آغاز و مذهب شیعه را بین مردم اینگونه بیان کردند که مردم، شیعه را خارج از دین اسلام تصور کنند.

در چنین زمانی کتاب «عقاید امامیه» نوشته آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، به خصوص در جامعه پشتون، برای شناساندن عقاید حقیقی مکتب اهل بیت (ع) یک وسیله مطلوب خواهد بود، بنابراین برای به دست آوردن این هدف بزرگ برآن شدیم که این کتاب را به زبان پشتو ترجمه کنیم؛ چون در این کتاب، عقاید امامیه به طور مختصر ولی با زبان روان و عادی بیان شده است و شایعات دشمن را که شیعه قرآن را چهل جزء می‌داند و حضرت علی (ع) را محبوب‌تر از پیامبر خدا (ص) می‌داند و پیامبری حضرت محمد (ص) را انکار می‌کند و ... از بیخ کنده و نقش دشمنان اسلام را نقشه بر آب کرده است.»

خلافت و امامت

در این كتاب می‌خوانیم: «در اکثر مذاهب از مسایل مهم و قابل توجه، مسأله امامت و رهبری است، پس برآن شدیم که این مسأله را برای خوانندگان عزیز با دلیل و برهان قطعی ثابت کنیم که پیامبر (ص) جانشین بعد از خود را معرفی کرده و یک خلیفه و امام تأیید شده و برگزیده خداوند متعال را برای هدایت مردم اعلام کرده بود. اطاعت از این خلیفه بر همه مردم واجب بود و اینکه این نه فقط در این دین مبین هست؛ بلکه این در ادیان قبلی هم بوده است.

بنابراین ما در این کتاب ادعای خودمان در مورد اهل بیت (ع) و اطاعت از آنها با دلایل قرآن و کتاب‌های آسمانی را به اثبات رسانده‌ایم.

در کتاب حاضر، مؤلف این کتاب درباره اثبات موضوع خلافت و امامت علاوه بر آیات قرآن، آیاتی از کتاب‌های آسمانی دیگر را هم برای دلیل ذكر كرده است و در این حال این سخن روشن می‌شود که جانشین انبیای قبلی هم از جانب خداوند متعال بوده و مردم در آن هیچ نقشی نداشتند. همچنین از این هم خبر می‌دهد که جانشین و خلفای انبیای پیشین مثل پیامبران و انبیا، از بت‌پرستی، شراب‌خواری و از گناهان دیگر پاک و منزه بودند و نه فقط خودشان از هرگونه آلودگی گناه پاک و منزه بودند؛ بلکه والدین گرامی‌شان هم از بت‌پرستی و حرام خدا دور بودند؛ یعنی این طهارت و دوری از گناه هم در انبیا بوده و هم در جانشین و خلفای آنها.»

ایلیا

مترجم در مقدمه این كتاب، نوشته است: «کتاب «ایلیا» تحقیق گرانقدر علامه حکیم سید محمود گیلانی، در رد عقاید شوم وهابیت نوشته شده است. وهابیت که در عقاید شوم خود احترام و شأن و عظمت پیامبر عظیم حضرت محمد (ص) را زیر سؤال برده و مسلمانان را در مورد آن حضرت گمراه ساخته است. این کتاب با بیان عظمت و حقیقت آن جناب و خاندان پاک نبوی را روشن ساخته و فضیلت و مقام آنها را آشکار كرده است.

امروزه در جهان اسلام وهابیت سعی و تلاش می‌کند که عقاید شوم خود را بر مسلمانان جهان مسلط کند و مسلمانان را از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) دور کند، بنابراین برای رسیدن به چنین هدفی ناپاک، به توهین و تحقیر اولیاء‌الله، شهدا، بزرگان دین، علما، ائمه (ع) و نبی مکرم اسلام (ص) پرداخته‌اند و از عقاید صحیح اسلام مانند توسل، وسیله گرفتن از اولیا و انبیا را منکر شده و آن را شرک نامیده‌اند.

وهابیت حتی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را همچون بشر عادی می‌داند که گناهکار هستند و با علم غیب هم هیچ آشنایی ندارند.

این کتاب علیه این عقاید پوچ و بیهوده به بحث پرداخته و در مقام و فضیلت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) و اولیای کرام، آیات و روایاتی را نقل کرده و محقق علامه حکیم سید محمود گیلانی آثار قبل از اسلام و قبل از تولد پیامبر اکرم (ص) را جمع‌آوری کرده است که در آن انبیا و صالحان گذشته به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) گرامی او متوسل شده‌اند و در تحقیق این را به اثبات رسانده‌اند که توسل به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)، سنت انبیای پیشین است و همچنین بعد از رحلت پیامبر (ص) و اولیای کرام، توسل کردن به آنها فرموده‌های صحیح تعلیمات اسلام و سنت علمای اسلام است.»

امامت امت

مترجم در توضیح این كتاب آورده است: «این کتاب به بحث مهم دین اسلام؛ یعنی امامت و خلافت، پرداخته است. این کتاب موضوع امامت را از دو نظر مورد بحث قرار داده؛ در اولین بخش امامت را با دلایل عقلی و ضروری و لازم بودن امامت بررسی می‌کند و در بخش دوم نیز به بحث جانشینی حضرت محمد (ص) به دور از تعصب و جانبداری تنها از منظر علمی، پرداخته است.

بنابراین این کتاب با پرداختن به این موضوع، آن هم با دلایل محکم و از احادیث صحیح و متواتر، می‌تواند مسلمانان بیش از پیش را با عقاید یکدیگر آشنا کند و فواید گسترده‌ای را در مسیر اتحاد و تقریب مذاهب برساند.»

نظر شما