شناسهٔ خبر: 31545 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه نقاشی ناصر اویسی در آرت سنتر برپا می‌شود

مجموعه‌ای از نقاشی‌های ناصر اویسی یکی از بزرگان مکتب سقاخانه از چهارم تا پانزدهم اردیبهشت در آرت سن‌تر ۲ در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ وحید ملک مدیرموسس مجموعه نگارخانه‌های آرت سنتر درباره برپایی این نمایشگاه گفت: یکی از برنامه‌هایی که آرت سنتر از بدو تاسیس در دستور کار خود دارد؛ معرفی آثار پیشگامان هنر نوین ایران است و در همین راستا نمایشگاه‌های متعددی در این مجموعه نگارخانه برای معرفی آثار هنرمندانی چون مارکو گریگوریان، جعفر روحبخش، محمد احصایی، فرامرز پیل آرام و هانیبال الخاص و.. برپا شده است و در نخستین گام برای معرفی ویژه مکتب سقاخانه نمایشگاهی از ناصر اویسی یکی از پیشگامان این مکتب در سالن‌های آرت سن‌تر ۲ برپا می‌شود.

او افزود: ناصر اویسی یکی از بزرگان هنر تجسمی ایران است که آثارش همواره مورد توجه سلایق مختلف قرار می‌گیرد. اویسی بی‌شک یکی از چهره‌های بنام نقاشی ایران در عرصه بین المللی است. او جلوه دیگری از فرهنگ ایران را با تلفیق سنت و مدرنیسم در آثارش به نمایش گذاشته است. اویسی تاکنون موفق به دریافت جوایز بین المللی متعددی شده و آثار در نمایشگاه‌های متعددی در کنار هنرمندان بزرگ جهان از جمله پیکاسو، دابفت، فلیکس، شگال و سالوادر دالی در معرض دید قرار گرفته است و به موزه‌های معتبر جهان از جمله آتن، بارسلونا، بلگراد، بروکسل، رم، مادرید، نیویورک، پاریس، لندن زوریخ، برلین و تهران راه پیدا کرده است.

ملک ادامه داد: با توجه به اهمیت و جایگاه ناصر اویسی در هنرهای تجسمی ایران و جهان تصمیم گرفتیم که نمایشگاهی از آثار دوره‌های متعدد او را در مجموعه آرت سنتر ۲ برپا کنیم. این مجموعه دربرگیرنده ۶۰ تابلو نقاشی اوست. این آثار در سه سالن به نمایش در می‌آیند، این مجموعه شامل نقاشی‌های کوچک که در ابعاد ۴۰ در ۳۰ بر روی کاغذ و با تکنیک آب مرکب خلق شده‌اند و نقاشی‌هایی که با تکنیک رنگ روغن بر روی بوم خلق شده‌اند که بزرگ‌ترین اثر این مجموعه در ابعاد ۲۰۰ در ۱۰۰ خلق شده است. در کنار این آثار مجموعه‌ای از لیتوگرافی‌های اویسی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گفته ملک؛ احتمال بسیاری دارد که این نمایشگاه با استقبال بی‌سابقه‌ای روبرو شود؛ چون هم اویسی هنرمند بزرگی است و هم در سال‌های اخیر نمایشگاه مهمی از آثار او درایران برپا نشده است. مهم‌ترین نمایش آثار او در سال‌های اخیر در ایران نمایشگاه پیشگامان مکتب سقاخانه در موزه هنرهای معاصر بوده است.

ناصر اویسی متولد ۱۳۱۳ در تهران است. او در سال ۱۳۳۵ از دانشکده حقوق دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و بعد‌ها در رم هنر آموزی کرد. نخستین بار در ۱۳۳۵ دو تابلوی خود را در نمایشگاه گروهی در تهران ارائه کرد و موفق به دریافت جایزه شد. دوسال بعد دربی ینال پاریس شرکت کرد و آثارش در چهار دوره بی‌نال تهران نیز به نمایش در آمد.

ناصر اویسی جایزه بزرگ هنرهای زیبا در بی‌نال سوم و جایزه شرکت ملی نفت ایران در بی‌نال چهارم را از آن خود کرد. آثار اویسی در بی‌نال‌های معتبربین المللی مثل بی‌نال ونیز، سائولوپائولو و فلورانس نیز به نمایش در آمده و در همه این سال‌ها نمایشگاه انفرادی بی‌شماری درآتن، بارسلونا، بلگراد، بروکسل، رم. تهران، مادرید، نیویورک، پاریس، لندن، زوریخ، برلین و چند شهربرپا کرده است.

اویسی از فعالان مکتب سقاخانه و برنده مدال طلا و دیپلم مخصوص نمایشگاه (۱۳۴۷) بین‌المللی کامپیون ایتالیا است. از آثار او چند کتاب تاکنون در ایران و ایتالیا و آمریکا به چاپ رسیده است. ردپای تصویرگری در آثار ناصر اویسی پیوند درونی او را با نگارگری ملی وسنتی ما بیشتر نمایان می‌سازد.

اویسی نقاش مستعد و پیگری است. رفتار بی‌قید و بند او با عناصر محدودش (زن، اسب، انارو پرنده) او را دچار سیرت متمایزی کرده است. پس زمینه‌هایی با نقش مایه‌های ایرانی و شرقی پوشیده شده که یادآور معماری اسلامی است.‌‌ همان نقش مایه‌ها در لباس زن نیز تکرار می‌شود.

اویسی سال‌هاست که در ویرجینیا آمریکا زندگی و نقاشی می‌کند.

جولیر کارلوآرگان هنر‌شناس معروف ایتالیایی درباره نقاشی‌های اویسی گفته است: «سبک نقاشی اویسی شعر گونه است و آن را در حد فاصل نقاشی و خط معلق نگه می‌دارد. موضوع داشتن نقاشی برای اویسی هدف نهایی نیست. بلکه او به گام نهادن در ورای موضوع به جست‌و‌جوی نوعی تداوم و ریتم می‌پردازد که ایجاد آن‌ها تنها از طریق اشکال و قالب میسر است».

نمایشگاه ناصر اویسی از چهارم تا پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۴ در نگارخانه آرت سنتر ۲ برپا است. گالری آرت سنتر ۲ درقیطریه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، باغ انجمن خوشنویسان واقع شده است. علاقمندان برای کسب اطلاعات می‌تواند با شماره ۲۲۶۰۱۱۳۰ تماس بگیرند.
 آرت سنتر۲ همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۹ شب میزبان هنردوستان است. این نگارخانه تعطیلی ندارد.

نظر شما