شناسهٔ خبر: 31553 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اسنادی درباره کتاب فراماسونری و واشنگتن در تل آویو

بدون شرح به روایت اسناد ساواک/اسنادی درباره کتاب فراماسونری و واشنگتن در تل آویو «بدون شرح به وایت اسناد ساواک» دومین کتابی است که در این زمینه از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر شده است. این کتاب که در جای جای جلد آن واژه «خیلی محرمانه» آمده است، روابط ایران و انگلیس، ایران و آمریکا و ایران و اسرائیل را در عصر پهلوی آشکار می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «بدون شرح به روایت اسناد ساواک» در 10 فصل تنظیم شده است. مطالب این کتاب با سخن ناشر آغاز می‌شود. فصل نخست کتاب به ایران و انگلیس، فصل دوم به ایران و آمریکا و فصل سوم به ایران و اسرائیل بر اساس اسناد اشاره کرده است.

فصل چهارم کتاب به ویژگی‌های رجال پهلوی می‌پردازد، این فصل وابستگی به آمریکا، وابستگی به فراماسونری، وطن‌فروشی و اختلافات داخلی را شامل می‌شود. فصل پنجم به اسلام‌ستیزی بر اساس اسناد و فصل ششم مفاسد دربار پهلوی (فساد مالی، فساد اخلاقی، فساد اداری، قاچاق، قمار، جشن‌ها و ریخت و پاش‌ها) را تحلیل می‌کند.

فصل هفتم به مطبوعات و تحزب در ایران (مطبوعات، تحزب)، فصل هشتم به انتخابات و انتقاد در ایران (مجلس و انتخابات، منتقدین دولتی)، فصل نهم به ساواک (ساواک و سرویس‌های جاسوسی، ساواک و مردم، شرایط زندان، تحقیر مردم، انقلاب در ساواک) و فصل دهم به انقلاب اسلامی و پایگاه‌ها (مساجد و روحانیت، امام خمینی(ره)  و مردم، دانشگاه) می‌پردازد. پایان بخش همه فصل‌های کتاب، اسناد مرتبط با آن آمده است.
 
قسم حضرت عباس(ع) و دم خروس یا بدون شرح

در بخش سخن ناشر می‌خوانیم: «در جریان تاریخ، با وجود آنکه در دوران حکومت سلاطینِ جور، تمامی تلاش‌ها صورت می‌گرفت تا حقایق مسائل مختلف از مردم پنهان بماند و بسیاری از اتفاقات و وقایع تاریخی به صورت وارونه ثبت و ضبط و نقل شود، در برخی زمان‌ها از سوی حاکمان وقت و کارگزاران آنها، اقداماتی صورت می‌گرفت که وضوح آن به روشنایی خورشید بود و انکار آن ناشدنی. در تبیین چنین شرایطی بود که در ادبیات غنی فارسی، ضرب‌المثل «قسم حضرت عباس(ع) و دم خروس» شکل گرفت تا تبلیغات شبانه‌روزی و عوامفریبی دستگاه‌های مختلف حکومتی، نتوانند واقعیت‌های تاریخی را به صورتی واژگون جلوه دهند. این نوع ضرب‌المثل‌ها که به برخی از آنها اشاره شد، در عصر حاضر که عصر انفجار اطلاعات است، با وجود آنکه در ادبیات فارسی همچنان به قوت و قدرت باقی است و در کلام و نوشتار مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورتی امروزی تغییر یافته و در عبارت مختصری که گویای همان مفاهیم بلند می‌باشد، خلاصه شده است: بدون شرح.»

وضعیت حاکم بر کشور در عصر پهلوی

«سرگذشت شاهنشاهی در عصر پهلوی پر از اتفاقات ریز و درشتی است که هیچ‌گونه نیازی به شرح و بیان ندارد و به خودیِ خود گویای وضعیت حاکم بر کشور است، که نمونه‌هایی از آن، که در حوزه فعالیت‌های سازمان اطلاعات و امنیت رژیم شاه، موسوم به ساواک، به صورت گزارش‌های خبری تهیه و تنظیم شده و به صورت پراکنده در بایگانی وجود داشته، در این مجموعه گردآوری و ضمن عنوان‌بندی، در اختیار تاریخ‌پژوهان و علاقه‌مندان به تاریخ عصر پهلوی قرار داده شده است.»
 
کودتاگران اصلی، همان انگلیس‌ها بودند

در بخش ایران و انگلیس آمده است: «برچیده شدن حکومت قاجار و پیدایی سلسله پهلوی، با طراحی کودتای انگلیسی سوم اسفند سال 1299 ش، برنامه‌ریزی شد. برای اجرای این کودتا که در شرایط خاص سیاسی، اجتماعی کشور ایران به وقوع پیوست، سید ضیاءالدین طباطبایی در نقش رهبر فکری و رضاخان میرپنج نیز به عنوان بازوی نظامی برگزیده شدند. در جریان این کودتا بود که رضاخان میرپنج، لقب سردار سپهی گرفت و به عنوان وزیر جنگ، به اجرایی کردن برنامه‌های از پیش طراحی شده کودتاگران اصلی، که همان انگلیس‌ها بودند، مشغول شد.»

کودتای 28 مرداد و حضور جدی‌تر آمریکایی‌ها در ایران

در بخش ایران و آمریکا می‌خوانیم: «پس از اشغال ایران توسط قوای متفقین، تاریخ مصرف رضاشاه نیز در شهریورماه سال 1320 شمسی به پایان رسید و با ذلتی هر چه تمام‌تر راهی جزیره موریس در ژوهانسبورگ و مرگِ در تبعید شد. او که برای به وجود آوردن سلسله شاهنشاهی پهلوی از هیچ خدمتی به بیگانگان فروگذار نکرده و طرح‌ها و برنامه‌های ابلاغی آنها را مو به مو به اجرا گذاشته بود، در این شرایط، تمامی عوامل پیدا و پنهان استعمارگران انگلیسی مانند محمدعلی فروغی را به کار گرفت تا آنها را به واگذاری حکومت به ولیعهد 22 ساله‌اش متقاعد کنند.»

اعلام موجودیت کردن تشکیلات صهیونیست ایران

در بخش ایران و اسرائیل نیز آمده است: «هنوز 33 روز از کودتای انگلیسی سوم اسفند 1299 ش در ایران سپری نشده بود که تشکیلات صهیونیست ایران، اعلام موجودیت کرد. اعلام موجودیت این تشکیلات، در دورانی که سیدضیاءالدین طباطبایی، نخست وزیر و رضاخان، رئیس دیویزیون قزاق و در حال ارتقاء به وزارت جنگ بود، نشانگر حضور تاثیرگذار نیروهای انگلیسی و کودتاچیان اصلی، در کشور ایران بود. این مساله، زمانی آشکارتر شد که سید ضیاءالدین طباطبایی، برای اجرای ماموریت‌هایی که منجر به اشغال سرزمین فلسطین می‌شد، راهی آن منطقه گردید.»

سندی درباره کتاب فراماسونری نوشته اسماعیل رائین

در یکی از اسناد به کتاب فراماسون اشاره شده است:
وزیران ماسون!
از: 20 هـ 5                                      تاریخ: 14/12/1347
به: 323                                          شماره: 44529/20 هـ 5
موضوع: کتاب فراماسونری
2 روز قبل، جلد سوم کتاب (فراموشخانه یا تاریخ فراماسونری در ایران) که وسیله اسماعیل رائین مدیر خبرگزاری (آسوشیتدپرس در ایران) ترجمه و در کشور ایتالیا به زبان فارسی چاپ شده است، منتشر شد. قیمت این کتاب 500 ریال بود. صفحات آن به وسیله کاغذ قرمز صفحه‌بندی شده است. در این کتاب اسامی افراد ایرانی که جزء باند فراماسونری انگلیسی هستند، به شرح زیر است:
1- دکتر سید حسن امامی، امام جمعه تهران
2- مهندس جعفر شریف امامی، رئیس مجلس سنا
3- منوچهر پرتو، وزیر دادگستری
4- مهندس روحانی، وزیر آب و برق
5- دکتر هوشنگ نهاوندی، رئیس دانشگاه پهلوی
6- دکتر منوچهر تسلمی، معاون وزیر اطلاعات
7- دکتر باقر عاملی، وزیر اسبق دادگستری
8- دکتر امیرحسن شیخ‌نیا، مستشار دادگاه‌های استان مرکز
9- دکتر محمد مصدق، (از ایشان فقط نام برده ولی عکس مشارالیه چاپ نشده)
10- دکتر احمد متین دفتری، سناتور
11- القانیان
12-ثابت پاسال
13- جمشید اردلان، مدیرکل اداری دادگستری
14- حافظی معاون دادسرای تهران
ضمنا اسامی تعداد دیگر {ی} از افراد ایرانی برده شده و عکس آنها در حال پوشیدن لباس و نصب نشان فراماسونری چاپ شده است. به‌طوری که شایع است، اقدام به جمع‌آوری این کتاب‌ها از طرف دولت شده و اسماعیل رائین نیز توقیف گردیده است. تعداد کتاب‌هایی که جمع‌آوری شده است 200 جلد است، بقیه را مردم خریداری کرده‌اند.
مترجم کتاب ادعا نموده، اصل کلیه مدارکی که چاپ کرده، موجود است و حاضر است در اختیار هر کسی بخواهد بگذارد.
رونوشت برابر اصل است. اصل در 221518 جلد 37

سند دیگری درباره کتاب «واشنگتن در تل آویو»

کتاب علیه اسرائیل است

نام کتاب: واشنگتن در تل آویو
نام نویسنده: سلیمان ابوزید
نام مترجم: شهاب
ناشر: انتشارات گوتمبرگ یا انتشارات مهتاب
چاپخانه مباشر طبع
تاریخ چاپ و تیراژ 1352
سوابق: کتاب مزبور در سال 51 بدون مجوز منتشر گردیده است. در تاریخ 12/1/52 یک نسخه کتاب به وزارت فرهنگ و هنر ارسال و خواسته شد که پس از بررسی درباره مندرجات، آن نظریه اعلام دارد. در تاریخ 16/3/52 وزارتخانه مزبور اعلام داشته که مطالب کتاب اسرائیل و حامین آن کشور است. در تاریخ 20/3/52 از آن وزارتخانه خواسته شد که درباره مضره و یا غیر مضره بودن کتاب مذکور نظر دهد و سرانجام نماینده وزارت فرهنگ و هنر در کمیسیون بررسی مسایل روز مورخ 23/2/52 متشکله در وزارت اطلاعات و جهانگردی مطرح نمود که مطالب کتاب تحریک‌آمیز و غیرقابل انتشار می‌باشد و قرار شد شهریانی کشور جمع‌آوری کند. مضره بودن کتاب در تاریخ 23/5/52 به ساواک‌ها اعلام شد.
مضره اعلام شود. ثابتی 10/4/54

چاپ نخست کتاب «بدون شرح به روایت اسناد ساواک(کتاب دوم) در 463 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 16 هزار تومان از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات در بهار 94 منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ معاصر قرار گرفته است.

نظر شما