شناسهٔ خبر: 31560 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحلیل یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های نوآر که ویژگی‌های فیلم نوآر را ندارد

کتاب «جنگل آسفالت» شامل تحلیل‌های مهدی صادقی از فیلم «جنگل آسفالت» ساخته جان هیوستن از سوی نشر رسم منتشر شد. این کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توزیع می‌شود. «جنگل آسفالت» یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های نوآر در تاریخ سینماست که در واقع ویژگی‌های اصلی فیلم نوآر را ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی صادقی گفت: من یک تعداد از فیلم‌ها را به شدت می‌پسندم و در مواقع مختلف آنها را دوباره و چندباره مشاهده می‌کنم. یکی از این فیلم‌ها «جنگل آسفالت» ساخته جان هیوستن است. به‌دلیل همین علاقه تصمیم گرفتم، تحلیل‌هایم درباره این فیلم را در قالب کتاب منتشر کنم. به‌عبارتی مهم‌ترین دلیل برای انتشار این کتاب نیز همین علاقه شخصی است. من در هر نوبتی که فیلم «جنگل آسفالت» را دیده‌ام، به یک فکر و ایده جدید رسیدم و این فیلم من را به فکر کردن وادار می‌کرد.

 وی افزود: «جنگل آسفالت» یکی از شاخص‌ترین فیلم‌ها در ژانر نوآر است که در واقع ویژگی‌هایی را که در برخی منابع تئوریک سینمایی درباره فیلم نوآر درج شده، ندارد. در منابع سینمایی، استفاده از «فلش‌بک» در فیلم و همچنین دارا بودن کاراکترهای «زن افسونگر» و «کارگاه خصوصی کله‌شق» را به عنوان ویژگی‌های اصلی فیلم نوآر معرفی کرده‌اند، اما «جنگل آسفالت» هیچ‌گونه از این ویژگی‌ها را ندارد، اما «نوآر» است.

صادقی در ادامه درباره رویکرد خود در نگارش این کتاب، گفت: من در این کتاب فیلم «جنگل آسفالت» را نه نقد و توصیف که تحلیل کرده‌ام. اعتقاد دارم که در ادبیات سینمایی ایران از مفاهیم توصیف و تحلیل به درستی استفاده نمی‌شود. من کتاب‌های بسیاری را به ایم «تحلیل فیلم» مطالعه کرده‌ام که در واقع توصیف و یا نقد فیلم بوده‌اند. به همین دلیل در بخش نخست کتاب من سعی کردم تعریف درستی از مفاهیم «توصیف» و «تحلیل» در فیلم به مخاطبان ارائه کنم.



وی همچنین اضافه کرد: من در راستای تحلیل این فیلم از زوایای مختلفی به آن نگاه کردم و حتی سیگار کشیدن بازیگرها را هم از نظر دور نداشتم. نقطه شروع تحلیل‌ها نیز بحث درباره جایگاه فیلم «جنگل آسفالت» در جغرافیای سینمایی جان هیوستن و همچنین بحث درباره جایگاه سینمای این کارگردان در جغرافیای سینمای نوآر در سطح جهان، است. «تحلیل صحنه‌ها» و همچنین «تحلیل قاب‌بندی‌ها» نیز از جمله مباحث این کتاب است.

صادقی در ادامه با اشاره به این نکته که در تحلیل قاب‌بندی‌های فیلم «جنگل آسفالت» از منظر هنرهای تجسمی به فیلم نگاه کرده است، گفت: من نمی‌دانم چرا در پژوهش‌های سینمایی ایران تاکنون از زاویه هنرهای تجسمی به سینما نگاه نشده است؟ این در صورتی است که برای تحلیل قاب‌های فیلم‌ها، تنها این رویکرد کاربرد دارد. من در تحلیل قاب‌های فیلم «جنگل آسفالت» از ایده‌های اجرای کارگردان و فیلمبردار این فیلم، که حتی برای تک تک پلان‌ها را فکر شده گرفته‌اند، حیرت کردم.

«جنگل آسفالت: چند تحلیل و یادداشت بر فیلم جنگل آسفالت جان هیوستن» نوشته مهدی صادقی با شمارگان 500 نسخه، 208 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی نشر رسم روانه کتابفروشی‌ها شده است.
برای مطالعه فایل pdf نخستین صفحات این کتاب به این نشانی بروید.

«حاتمی در امتداد فردوسی: تحليل تاريخ‌محور بر هزاردستان علی حاتمی با نگاه به چندی از داستان‌های شاهنامه»، «گرافیک و خلاقیت»، «گرافیک و سینما»، «کتاب چوبی گرافیک ایران»، «گرافيک و هلوژی: تمرينی برای خلاقيت در طراحی گرافيک» با همکاری زکیه رستمی و افسانه فیروزه، «سه: گزيده طرح‌های مهدی صادقی درباره موسيقی» و «گوتنبرگ 555: منتخب پوسترهای طراحان گرافيک ايران» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده مهدی صادقی است.

درباره فیلم جنگل آسفالت
فیلم «جنگل آسفالت» ساخته جان هیوستن، محصول سال 1950، اقتباس از رمانی به همین نام نوشته و.ر. برنت است. فیلمنامه‌ این اثر را بن مدو نوشته و استرلینگ هایدن، سم جافی، مرلین مونرو، جیمز ویتمور، نیز از جمله بازیگران این فیلم هستند.

فیلم «جنگل آسفالت» در سال 1950 نامزد اسکار بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد مکمل و بهترین فیلمبرداری شد.

نظر شما