شناسهٔ خبر: 31606 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام رونمایی شد

جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام از انتشارات دایره المعارف اسلامی رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، نوزدهمین مجلد دانشنامه جهان اسلام شامل بخش پایانی مدخل ها و مقالات حرف ذ تا ذوالکفل و بخشی از مدخل ها و مقالات حرف ر تا رشید توسط اعضای علمی بنیاد وجمعی از اساتید و پژوهشگران به رشته تحریر درآمده است.


معاون علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی در این مراسم اظهار داشت: این جلد از جمله کتاب های رده نخست دانشنامه از لحاظ حجمی به شمار می رود.

حجت الاسلام حسن طارمی راد گفت: جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام دارای ۸۹۰ صفحه است هر چند که در ابتدا تمایل داشتیم تعداد صفحات بیش از ۸۵۰ عدد نشود اما به سبب حجم کار این امر امکان پذیر نشد.

وی افزود: جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام دارای ۲۵۱ مدخل بوده که سهم ترجمه در آن هشت دهم درصد است.

وی ادامه داد: سهم ترجمه در جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام کمتر از یک درصد بوده و دو اثر به صورت تلخیص بوده است.

معاون علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی یادآور شد: در جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام از ۵۳ مقاله مولفان جهان اسلام بهره مند شده ایم.

وی با بیان این که ۴ مقاله جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام از حوزه شبه قاره هند بوده است، تصریح کرد: همچنین نویسندگانی از کشورهای پاکستان، امارات، اردن، ترکیه، آلمان و افغانستان در این دانشنامه با ما همکاری داشته اند.

طارمی راد اظهار کرد: یکی از ویژگی های مهم جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام تخصصی کردن مقالاتی است که در آن ها کلی گویی صورت گرفته شده بود.

وی با اشاره به برنامه های آتی بنیاد دایره المعارف اسلامی گفت: جلد بیستم دانشنامه جهان اسلام نیز طی چند ماه آینده ارائه خواهیم کرد.

معاون علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی افزود: همچنین امسال مصمم به معرفی هر چه بیشتر این بنیاد در مجامع بین المللی هستیم.

مدیر گروه اسلام معاصر بنیاد دایره المعارف اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: مبحث رادیو و تلویزیون های جهان اسلام از جمله مقالات بلند این دانشنامه به شمار می روند.

پروین قدسی زاد گفت: این مقاله در ۵۰ صفحه و طی هشت بخش در جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام نگاشته شده است.

وی افزود: رادیو و تلویزیون های کشورهای اسلامی، جهان عرب، آفریقای غیر عرب، شبه قاره هند و ترکیه در این مقاله بررسی شده اند.

وی ادامه داد: شناساندن نقش و سهم رادیو و تلویزون در زندگی مردم کشورهای اسلامی از جمله اهداف این مقاله به شمار می رود.

مدیر گروه اسلام معاصر بنیاد دایره المعارف اسلامی یادآور شد: همچنین ترویج آگاهی و دانش افزایی و نقش تاثیرگذار رادیو و تلویزیون در زندگی سیاسی مردم منطقه در این مقاله مورد اشاره قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در این مقاله نشان داده شده که چگونه در جهان اسلام، دولت ها در مواقع بحرانی تلاش داشتند تا سیاست هایشان را در رایو و تلویزیون عرضه کنند.

قدسی زاد با اشاره به نقش رسانه های دیداری و شنیداری در جهان معاصر تصریح کرد: تشریح مقابله با موج اسلام ستیزی کشورهای غربی از بخش های دیگر این مقاله به شمار می رود.

مدیر گروه قرآن و حدیث بنیاد دایره المعارف اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: مقاله رجال علم از جمله مقالات مهم نوزدهمین جلد دانشنامه جهان اسلام به شمار می رود.

محسن معینی گفت: از سال ۸۴ در فکر تالیف این مقاله بوده ایم که بالاخره در سال ۸۹ چارچوبی را برایش مشخص و تدوین کردیم.

وی با بیان این که این مقاله در جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام به ۶ بخش تقسیم شده است، افزود: واژه شناسی و تبیین دوره های علم رجال از جمله بخش های نخست این مقاله است.

مدیر گروه قرآن و حدیث بنیاد دایره المعارف اسلامی ادامه داد: قواعد رجال اهل سنت، قواعد رجال اهل شیعه، سیر رجال نویسی اهل سنت و سیر رجال نویسی اهل شیعه از جمله بخش های این مقاله است.

بر اساس این گزارش در این مراسم، پایگاه جدید اینترنتی بنیاد دایره المعارف اسلامی نیز رونمایی شد؛ این پایگاه با امکانات و ظاهر جدید، پاسخگوی مخاطبان به ویژه علاقه مندان برای اطلاع از اخبار بنیاد و متون مقالات دانشنامه های منتشر شده خواهد بود.

بنیاد دایره المعارف اسلامی در سال ۱۳۶۲ تاسیس شده و مدیریت عامل آن را غلامعلی حداد عادل برعهده دارد.

گروه های علمی دانشنامه جهان اسلام ذیل ۱۶ گروه اصلی به پژوهش درباره موضوعات حوزه مطالعات جهان اسلام و ایران می پردازند که تاکنون ۱۹ مجلد از این دانشنامه منتشر شده است.

نظر شما