شناسهٔ خبر: 31630 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلام برنامه‌های کمیته جنبی نمایشگاه و مشخص شدن مهمانان خارجی

اعلام برنامه‌های کمیته جنبی و مشخص شدن مهمانان خارجی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرور اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته را، همان طور که انتظار می رود، باید با خبرهای مربوط به بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آغاز کنیم.

اولین خبر را به اعلام برنامه های کمیته جنبی نمایشگاه اختصاص می دهیم. این هفته،  نشست برنامه‌ریزی کمیته فعالیت‌های بخش جنبی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در این نشست مجید غلامی جلیسه مدیر عامل موسسه خانه کتاب و مدیر کمیته جنبی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از راه‌اندازی سالن «کتاب و هنر» در بخش جنبی نمایشگاه خبر داد و در این باره گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین موسسه خانه کتاب با خانه هنرمندان ایران منعقد شده، قرار است این نهاد در برگزاری برنامه‌های سالن کتاب و هنر با ما همکاری کند. در این سالن، هر روز برنامه‌های مختلفی با حضور هنرمندان در بخش جنبی نمایشگاه برگزار می‌شود.

جلیسه در این نشست، به برنامه های مختلف دیگری نیز اشاره کرد.

وزیران فرهنگ ۳کشور و ۴رئیس نمایشگاه می آیند

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام و معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم روز یکشنبه ۳۰ فروردین درباره مهمانان خارجی این دوره نمایشگاه،  گفت: وزیران فرهنگ سه کشور قطر، بنگلادش و عراق در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهند یافت.  

وی همچنین گفت: روسای نمایشگاه‌های کتاب پاریس، مسکو، بولونیا و عمان نیز میهمان نمایشگاه کتاب تهران خواهند بود و در برخی از نشست‌های نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد.  علاوه بر حضور وزیران فرهنگ کشورهای قطر، بنگلادش و عراق، وزیر اطلاع‌رسانی عمان‌ نیز در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا می‌کند.

سخنان صالحی درباره حضور پررنگ مهمانان خارجی

سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه کتاب تهران نیز در خبر دیگری،  با اشاره به این مساله گفت: امسال با توجه به حضور ۶ وزیر فرهنگ از کشورهای خارجی و حضور روسای سه نمایشگاه بین‌المللی مسکو، بلونیا و پاریس، وجه بین‌الملل نمایشگاه کتاب اهمیت فراوانی دارد.

صالحی این سخنان را در دومین جلسه هماهنگی شورای اسلامی شهر تهران با مسئولان برگزاری نمایشگاه که صبح دیروز چهارشنبه ۲ اردیبهشت برگزار شد،  مطرح کرد.

قدیانی مشاور رئیس نمایشگاه کتاب شد

نادر قدیانی رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، به‌عنوان مشاور رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شد.

این خبر هم روز سه شنبه اول اردیبهشت منتشر شد و به موجب آن،  سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با صدور حکمی نادر قدیانی، رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مدیر باسابقه انتشارات قدیانی را با عنوان مشاور خود در امور ناشران منصوب کرد.

ورود ۲۲۴ تُن کتاب به تهران

مدیر کمیته اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز شنبه ۲۹ فروردین گفت: تا این لحظه ۲۲۴ تُن کتاب برای عرضه در این دوره، وارد کشور شده است.  

حسین صفری، در این باره گفت: تا به امروز ۲۲۴ تن کتاب برای حضور در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران به کشور وارد شده است.  این محموله‌ها از کشورهای لبنان، سوریه، اردن، عراق، مصر، عمان، انگلستان و آمریکا به کشور وارد شده است. با توجه به آمار منتشر شده پیش‌بینی می‌شود که امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی کتاب‌های لاتین در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب باشیم.  

وی گفت: تا به امروز (شنبه ۲۹ فروردین) ۱۱ محموله زمینی به کشور وارد شده است و از اواسط هفته جاری نیز شاهد ورود محموله‌های هوایی به کشور خواهیم بود همچنین محموله‌های دریایی نیز از اواخر هفته آینده به وسیله کشتی به کشور وارد خواهد شد.

ثبت‌نام ۳۰۰ خبرنگار برای پوشش نمایشگاه

بر اساس تازه‌ترین آمارها، ۳۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی، ثبت نام خود را برای پوشش رویدادهای نمایشگاه بیست و هشتم، قطعی کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

سیدمهدی جعفری مدیر کمیته روابط عمومی این دوره نمایشگاه، این خبر را به مهر داد و درباره تعداد خبرنگارانی که تاکنون برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران و پوشش رویدادهای آن، ثبت نام کرده‌اند، گفت: بر اساس آماری که به دست آمده، بیش از ۲۰۰ خبرنگار داخلی و حدود ۷۴ خبرنگار خارجی، ثبت نام خود را برای پوشش رویدادهای نمایشگاه بیست و هشتم، قطعی کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

تفاهم اتحادیه ناشران و شهرداری تهران

از جمله اخبار مهم این هفته، تفاهمی بین اتحادیه ناشران و شهرداری تهران بود که به موجب آن،  دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از تفاهم این اتحادیه و شهرداری منطقه ۱۱ تهران برای ایجاد سرای محله نشر در راسته کتابفروشی‌های خیابان انقلاب خبر داد.  

محمدمهدی فخری‌زاده در این باره گفت: در ملاقات نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با معاونت حقوقی شهرداری منطقه ۱۱ طرفین بر ایجاد سرای محله نشر به خاطر ویژگی‌های منطقه که عمدتاً بازار نشر و فروش کتاب را در خود جای داده است، تاکید داشتند و قول‌های مساعدی از سوی مقامات بالای شهرداری منطقه داده شد. بنابراین ما امیدواریم به زودی شاهد ایجاد این سرا در جهت ترویج کتابخوانی باشیم.

خروج بنیاد شعروادبیات داستانی ازبحث انتشار

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی هم این هفته،  در گفتگو با خبرنگار مهر با این هدف که بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران در راستای حمایت از نشر گام برخواهد داشت، ابراز کرد: به همین خاطر بنیاد از ادامه انتشار ماهنامه داستان و یکی بود، یک نبود صرف نظر کرده است.

وی از خروج این نهاد در بحث انتشار کتاب هم خبر داد و گفت: انتشار کتاب کار صنف است و ناشر باید آن را انجام دهد.

آغاز پخش دوباره آگهی‌های بازرگانی کتاب در سیما

پس از وقفه ‌دوماهه و به سبب تراکم بالای پیام‌های بازرگانی تلویزیون، بار دیگر پخش آگهی‌های کتاب در سیما با تبلیغ کتاب‌های «لباس عید گنجشک» و «سبک زندگی»، از سر گرفته شد. شروع پخش آگهی های یکی از این کتاب ها از اول اردیبهشت بود و آگهی مربوط به دیگری از فردا جمعه،  چهار اردیبهشت آغاز می شود.

رایگان شدن دسترسی به مقالات دانشنامه های در دست انتشار دایره المعارف بزرگ اسلامی

این هفته همچنین این خبر روی خروجی قرار گرفت. به این ترتیب،  دسترسی رایگان به تمامی مقالات دانشنامه‌های در دست انتشار مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی میسر شد.

نظر شما