شناسهٔ خبر: 31659 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کلیات سعدی در آستانه ثبت در حافظه جهانی یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به ثبت دو اثر از ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو طی سال‌های اخیر، ابراز امیدواری کرد کتاب‌های «کلیات سعدی» و «مسالک الممالک» امسال ثبت جهانی شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درباره آخرین مراحل بررسی پنج اثر پیشنهادی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو گفت: این آثار هم اکنون در برنامه حافظه جهانی یونسکو در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر نتیجه آن مشخص خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه از میان آثار پیشنهادی ایران به برنامه دوسالانه حافظه جهانی، معمولاً دو اثر به ثبت یونسکو رسیده است، ابراز امیدواری کرد کلیات سعدی و مسالک الممالک امسال در این برنامه جهانی، به ثبت برسند.

ایران سال گذشته ۵ اثر شامل کلیات سعدی، مثنوی معنوی، المسالک و الممالک استخری، الابنیه عن الحقایق الادویه و سفرنامه ناصر خسرو را با انتخاب کمیته ملی حافظه جهانی و از طریق کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت در برنامه حافظه جهانی به یونسکو معرفی کرد.

حافظه جهانی عنوان برنامه‌ای است که یونسکو با هدف افزایش آگاهی همگانی، حافظت پایدار و دسترسی جهانی به میراث مستند بشر، آن را تقریری و از ۱۹۹۲ میلادی آغاز کرده است. از ایران تاکنون ۷ اثر در این فهرست جهانی به ثبت رسیده و کشورمان از این حیث در منطقه رتبه سوم را دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو همچنین از معرفی سه شخصیت برجسته ایرانی برای ثبت در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی جهان خبر داد و گفت: ثبت این مشاهیر در یونسکو هنوز قطعی نشده و فکر می‌کنم تا ۱۰ روز دیگر نتیجه این موضوع مشخص و به ما اعلام شود.

سعیدآبادی افزود: در زمینه میراث فرهنگی طبیعی هم، ما شهر شوش را برای ثبت به یونسکو معرفی کرده‌ایم که امیدواریم این شهر به ثبت جهانی برسد. این موضوع طی اجلاسی که سه ماه دیگر در آلمان برگزار می‌شود، از سوی کشورهای عضو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نظر شما