شناسهٔ خبر: 31662 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سواد بصری سفارش دهندگان آثار گرافیکی پایین است

یک گرافیست پیشکسوت گفت: سواد بصری در ایران پایین است و همچنان که قرار است آموزش طراحی را رشد دهیم، باید سواد بصری را نیز بالا ببریم و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً سواد بصری سفارش‌دهنده نیز همسو با هنرمند بالا می‌رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ «ابراهیم حقیقی» پیشکسوت گرافیک و عضو انجمن بین المللی طراحان گرافیک درباره تاثیرگذاری افتتاح نمایشگاه‌های هنرمندان خارجی چون نمایشگاه پوسترهای هنرمندان سوییسی بر هنرمندان ایرانی بیان کرد: شما نمی‌توانید نویسنده باشید و قصه‌های نویسنده‌های جهان را نخوانید! و این موضوع در همه شاخه‌های هنری مصداق دارد و دیدن این آثار مخصوصاً از نزدیک با ابعاد واقعی، از اتفاقات خوبی است که لازم است هر طراح آن را تجربه کند.

وی درباره دلایل تفاوت سبک بین کارهای هنرمندان خارجی و داخلی گفت: قطعاً دلیل اصلی و اولیه این موضوع به فرهنگ کشورها بر می‌گردد چراکه فرهنگ بصری هر جامعه و مملکتی تفاوت دارد. اینکه چطور یک مکتب مثل مکتب لهستان و سوییس به وجود می‌آید مهم است. وقتی که طراحان روش‌مند کار می‌کنند و بنیان‌های فکری مشترکی می‌یابند و در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس و دانشجویان تبعیت می‌کنند، تا وقتی که این دستاورد در جامعه کار می‌کند یک مکتب هم کار می‌کند و با تغییرات، مضامین و کلماتش به روزتر می‌شوند.

حقیقی در ادامه خاطرنشان کرد: مکتب سوییس نیز بر همین مبنا است اما با همه دگرگونی‌های به وجود آمده در جهان، در نمایشگاه پوسترهای هنرمندان سوییس، مقادیری از همسویی با جهان نیز مشهود است و نظام هندسی مدرسه باوهاوس را کم کم نادیده می‌گیرند و آزاداندیشانه‌تر کار می‌کنند و به عنصر خیال بیشتر توجه می‌کنند و این در حالی است که در مکتب سوییس قدیم، آثار ابهام برانگیز و خیال‌انگیز وجود ندارد.

این هنرمند گرافیست با بیان اینکه این موضوع تفاوت اندیشه‌ای ملت‌ها در فرهنگ‌های متفاوت است، تاکید کرد: این تفاوت عمده‌ی بین هنرمندان خارجی با ایرانی است؛ ما همچنان که فرهنگ، شعر و نقاشی‌مان مبتنی بر خیال‌پردازی بوده، بقیه هنرهایمان نیز از این عامل تبعیت می‌کنند و حتی در عکس خبری  نیز که در حال انتقال یک واقعه است برای رسیدن به وجوه هنری، یک عنصر خیال‌پردازانه دارد و قرار است ما آن را کشف کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان مانع بودن سفارش دهندگان بر سر راه تخیل و نوآوری هنرمندان گرافیست ایرانی گفت: ما ایرانی‌ها همیشه خیال‌پردازانه کار کرده‌ایم و بیشتر متکی بر محتوا بودیم و هستیم، مگر نسل جوان که دگرگونی را تجربه می‌کند و از فرم کار را آغاز می‌کند و به محتوا می‌رسد. اما سواد بصری در ایران پایین است و همچنان که قرار است آموزش طراحی را رشد دهیم، باید سواد بصری را نیز بالا ببریم و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً سواد بصری سفارش‌دهنده نیز همسو با هنرمند بالا می‌رود.

این گرافیست پیشکسوت در مورد چگونگی ترغیب صاحبان بنگاه‌ه های اقتصادی که عمده سفارش دهندگان را تشکیل می دهند برای بازدید از این دست نمایشگاه‌ها، توضیح داد: در حوزه هنر نمی‌توان به چنین هدفی زود رسید، بلکه برای این منظور باید نمایشگاه‌هایی مستقل و بر مبنای اقتصاد و تجارت گذاشت. برای مثال مشاهده کرده‌ام که در نمایشگاههای بسته بندی حضور پیدا می‌کنند  چون صاحب کالا هستند و قصد دارند در رقابت های خرید و فروش و صادرات حضور داشته باشند، بنابراین برایشان جذاب است که بسته‌بندی های جهانی که توسط طراحان نوگرا تهیه شده را ببینند.

 

نظر شما