شناسهٔ خبر: 31675 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار بخشی از زندگی افشا نشده احمد شاملو

نامه‌‌های عاشقانه‌ی احمد شاملو به همسرش، آیدا سرکیسیان در کتاب «مثلِ خون در رگ‌های من» است به زودی از سوی نشر نشر چشمه منتشر می شود و در نمایشگاه کتاب ارایه خواهد شد. این نامه ها به نوعی بازگو کننده بخشی از زندگی افشا نشده این شاعر نوگرای ایرانی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مثلِ خون در رگ‌های من» شاملِ  بیست نامه‌ احمدِ شاملو به همسرش آیدا سرکیسیان است که در سال‌های ۴۰ و ۵۰ خطاب به او نوشته است.

آیدا سرکیسیان همسر احمد شاملو بعد از پانزده سالی که از مرگِ این شاعر جریان‌ساز می‌گذرد، اجازه‌ انتشار این نامه‌ها را داده است. این مجموعه ۱۷۲ صفحه است و به زودی از سوی نشر چشمه منتشر می‌شود.

رابطه‌ عاطفی و عاشقانه‌ احمد شاملو و آیدا سرکیسیان یکی از مهم ترین وجوهِ زندگی این شاعر است که باعثِ تحول در زندگی شاملو شد؛‌ به طوری که در بسیاری از مشهورترین اشعارش رد پای حضورِ آیدا کاملا محسوس است. به همین دلیل می‌توان این رابطه را یکی از تاثیرگذارترین روابط عاشقانه‌ای دانست که شخص شاملو نیز مدام به آن اشاره داشت.

فضای حاکم بر این نامه ها دربرگیرنده احساسات شخصی شاعر است،‌ همراه با اشاره‌هایی به برخی مسائل ادبی و سیاسی روزگار. هر چند این موضوع تا به حال آن‌چنان پررنگ به شمار نیامده است.

در پایان کتاب نیز تصویر هفده نامه با دست‌خط شاعر گنجانده شده‌ است. در واقع فارغ از محتوای خاص این نامه‌ها می‌توان آن‌ها را بخشی از تاریخ زندگی شاعر به حساب آورد که تا به امروز منتشر نشده‌ بود.

«مثل خون در رگ‌های من» دومین مجموعه از نامه‌های شاملو است که از سوی نشر چشمه منتشر می‌شود.

سال گذشته «ع. پاشایی» مجموعه‌ای از نامه‌های شاملو به خودش را تحت عنوان «تهران. خیابان آشیخ هادی» در همین انتشارات منتشر کرد که به سرعت تجدید چاپ شد.

مجموعه‌ای از نامه‌های احمد شاملو به پسرش «سامان» نیز با نام «اُمید آفتابی من» به زودی از سوی همین ناشر به چاپ می رسد.

نظر شما