شناسهٔ خبر: 31688 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

بازدید معاون علمی و فنّاوری رئیس جمهور از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

روز پنج شنبه هفته گذشته در سفر یکروزه معاون علمی و فنّاوری رئیس جمهور به قم، وی به همراه معاونان و تعدادی از مدیران کل این معاونت از پژوهشگاه حوزه و د انشگاه بازدید کرد.

فرهنگ امروز: معاون علمی و فنّاوری ریاست جمهوری در این سفر که به منظور تبیین و تشریح اهداف و مأموریت های معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری به قم صورت گرفته بود؛ از تعدادی مراکز آموزشی و پژوهشی استان قم از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بازید کرد.

در این بازدید علاوه بر سورنا ستاری، معاون علمی و فنّاوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، علی وطنی، معاون توسعه فنّاوری و محمود شیخ زین الدین، معاون نوآوری و تجاری سازی فنّاوری از معاونت علمی و فناّوری ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین علی بنایی معاون سیاسی امنیتی استانداری قم و سیدحسین اخوان علوی، ریئس بنیاد ملی نخبگان استان قم حضور داشتند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: اساس توسعه پایدار، اقتصاد دانش بنیان است

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن خوشآمدگویی به مهمانان، این پژوهشگاه را به طور مختصر معرفی کرد و گفت: برنامه آینده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستای تدوین موضوعات سرفصل هایی است که شورای تحول در علوم انسانی تدوین و از طریق وزارت علوم به دانشگاه های مربوطه اعلام رسمی می نماید؛ است.

حجت الاسلام نظری افزود: واقعیت این است که اساس توسعه پایدار، اقتصاد دانش بنیان است و در شرایط فعلی ما بین آموزش رشته های مختلف علمی چه علوم انسانی و چه غیرعلوم انسانی و اقتصاد دانش بینان گسست وجود دارد. اگرما به جای فروش نفت خام،150 مشتق نفتی را می توانستیم بفروشیم اعمال تحریم برکشور محال بود. از این جهت بار سنگینی بردوش معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری است.

رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه خطاب به معاون علمی و فنّاوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه علوم انسانی، اقتصاد دانش بنیان نیازمند حمایت و توجه خاص به بازتعریف پژوهش و بازسازی برنامه های پژوهشی آموزشی و در نهایت تربیت نیروی انسانی است. امیدواریم در دوران مسئولیت شما با بازنگری برنامه های آموزشی دانشگاه ها شرایط علمی اجتماعی اقتصاد دانش بنیان تحقق پیدا کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه می تواند یکی از مراکز جدی برای تبدیل ایده های مبتنی بر آموزه های دینی به فنّاوری و کاربرد باشد

سپس در ادامه جلسه عبداله توکلی، معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه حوزه ودانشگاه در سخنانی گفت: آنچه در اساسنامه و چشم انداز کلان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دیده شده از سویی و آن چه در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق بیست ساله و الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی از سوی دیگر دیده شده است محل تلاقی فعالیت ها، اهداف و رسالت های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری در حوزه علوم انسانی، آن جایی است که می توان حوزه علوم انسانی را به رفع نیازها و دغدغه های جامعه پیوند زد به گونه ای که مبتنی بر منابع دینی بوده و پاسخ گوی نیازها و مسائل جامعه برپایه موضوعات علمی باشد.

وی در ادامه افزود: این امکان وجود دارد که با حمایت معاونت علمی و فنّاروی ریاست جمهوری، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بتواند در مسیر تبدیل ایده ها به فناوری در حوزه علوم انسانی مبتنی بر زیست بوم ایران و مبانی اسلامی، یکی از مراکز اصلی و پیشرو باشد. ضمنا این همکاری و ارتباط می تواندبه نحوی ارتباط و همکاری معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری با بخشی از حوزه علمیه قم هم قلمداد شود.

این مرکز می تواند یکی از مراکز جدی باشد برای تبدیل ایده های مبتنی بر آموزه های دینی به فناوری ها و کاربردها.

 

معاون توسعه فنّاوری معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری: خوشبختانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مسیر را درست تشخیص داده است و در جهت درست گام برمی دارد.

سپس علی وطنی معاون توسعه فنّاوری معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری درسخنانی ضمن اظهار خوشحالی از تحقق یکی از آرزوها و آرمان های امام راحل توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که همانا ارتباط حوزه و دانشگاه بود؛ گفت: خوشبختانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مسیر را درست تشخیص داده است و در جهت درست گام برمی دارد.

وی همچنین با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمنان افزود: امروز نیازمند هم افزایی پژوهش های حوزوی و دانشگاهی بویژه در توسعه فنّاوری های نرم هستیم تا بتوانیم به نحو مؤثرتری با دشمنان مقابله کنیم و از این حیث، مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دانشگاهیان و حوزویان است.

وی همچنین خواستار همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با دبیرخانه توسعه فنّاوری های نرم معاونت علمی فنّاوری ئیس جمهوری شد.

معاون علمی و فنّاوری ریاست جمهوری: تا  زمانی که تجاری سازی در حوزه علوم انسانی وارد نشود اتفاق خاصی در جامعه بویژه در حوزه فرهنگ نخواهد افتاد.

در پایان این جلسه، سورنا ستاری معاون علمی و فنّاوری ریاست جمهوری، با اشاره به سابقه طولانی مدت تأسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اقدامات و فعالیت های انجام شده را مهم برشمرد و افزود: اقدامات خیلی جدی که اینجا اتفاق افتاده است از جمله مسائلی است که مقام معظم رهبری هم روی آن حساس هستند.

وی همچنین افزود: ما در معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری به دنبال یک مدل برای ارتباط می گردیم که بتواند اقتصاد علوم  انسانی را پوشش دهد و تا زمانی که تجاری سازی در حوزه علوم انسانی وارد نشود اتفاق خاصی در جامعه بویژه در حوزه فرهنگ نظیرفیلم سازی، صنایع دستی، و... نخواهد افتاد.

معاون علمی و فنّاوری ریاست جمهوری همچنین گفت: متأسفانه ما با این سابقه فرهنگی و غنی که داریم هنوز نتوانسته ایم توفیقی در زمنیه تجاری سازی علوم انسانی و ورود مباحث آن به حوزه فرهنگ بدست آوریم.

وی در پایان گفت: معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری در این زمینه از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حمایت خواهدکرد.

نظر شما