شناسهٔ خبر: 31700 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه کتاب تهران؛ شهری که دو ماهه می‌سازیم و از بین می‌بریم!

نمایشگاه کتاب تهران در دوره بیست و هشتم نیز کماکان با معضل نبود مکان استاندارد برای برگزاری رو‌به‌رو است. قائم‌مقام این نمایشگاه می گوید آماده‌سازی این مکان، کاری در حد ساخت یک شهرک است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حدود ۱۰ روز مانده به آغاز به کار بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرنگاران رسانه‌های مختلف شنبه ۵ اردیبهشت از مصلای بزرگ امام خمینی (ره) محل برگزاری این رویداد فرهنگی نمایشگاه بازدید کردند تا از نزدیک با روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب آشنا شوند.

در این بازدید که امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه، محمود آموزگار سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه، حسین صفری مدیر کمیته اجرایی، محسن نصرالله، مدیر کمیته پشتیبانی، سیدمهدی جعفری مدیر کمیته روابط عمومی و جمع دیگری از مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتند، ابتدا و پیش از بازدید خبرنگاران، شهرام‌نیا با اعلام اینکه نشست خبری نمایشگاه هفته آینده برگزار می‌شود، گزارشی مجمل از فعالیت‌های اجرایی انجام شده برای برپایی این رویداد فرهنگی بزرگ ارائه کرد.

آغاز بازدید خبرنگاران با طعم مصدومیت!

البته پیش از ارائه این گزارش از سوی شهرام‌نیا، یکی از خبرنگاران حاضر در محل دچار مصدومیت شد که بلافاصله با حضور اورژانس نمایشگاه در محل، کار رسیدگی پزشکی به وی انجام شد. پس از رفع این مسئله، شهرام‌نیا سخنان خود را ازسرگرفت و با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران به نوعی پرمخاطب‌ترین نمایشگاه کتاب در سراسر جهان محسوب می‌شود، گفت: البته ممکن است این مسئله فی‌نفسه یک امتیاز نباشد اما به هر حال تعداد بالای بازدیدکنندگان، تعداد زیاد ناشران شرکت کننده و علاقه زیاد مردم ما به رجوع به این نمایشگاه، از ویژگی‌های آن است.

شهری به نام نمایشگاه کتاب تهران را ظرف دو ماه می‌سازیم و از بین می‌بریم!

شهرام‌نیا افزود: کاری که برای آماده‌سازی نمایشگاه در مصلی انجام می‌شود، بسیار گسترده است و شاید بتوان کمتر کاری را با آن مقایسه کرد؛ ما در طول دو ماه، مکانی در سطح یک شهرک را می‌سازیم و بعد هم این سازه‌ها را جمع می‌کنیم و می‌رویم.

بازدید خبرنگاران از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب

همچنین به گفته معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، امسال علاوه بر حدود ۷۵ هزار مترمربع از مساحت نمایشگاه که در فضای باز است و به صورت مسقف درمی‌آید، برای اولین بار فضای رواق شرقی به متراژ حدود ۵۰ هزار مترمربع در اختیار نمایشگاه قرار گرفته و به این ترتیب حدود ۱۲۵ هزار مترمربع از فضای باز مصلی زیر پوشش نمایشگاه می‌رود و این علاوه بر حدود ۵۵ هزار مترمربع از فضای مسقف شبستان است.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: در حال حاضر کار احداث سالن‌های بخش‌های مختلف نمایشگاه به صورت کامل انجام شده است. ثبت نام از ناشران هم از اواخر سال گذشته شروع شد. امسال کل فرآیند ثبت نام ناشران، تخصیص متراژها و اختصاص غرفه‌ها توسط بخش خصوصی و تشکل‌های نشر و با محوریت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انجام شده است.

شهرام‌نیا همچنین گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته طی یک پروسه چندساله تمامی مدیریت و اجرای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل‌های نشر واگذار خواهد شد.

مشکلی که نمایشگاه مصالح ساختمانی برای نمایشگاه کتاب ایجاد کرد

وی همچنین با اشاره به نمایشگاه مصالح ساختمانی که از روز گذشته ۴ اردیبهشت در مصلای تهران آغاز به کار کرده و حدود نیمی از فضای شبستان زیر کاربری آن رفته است، در این باره هم گفت: به دلیل اینکه مصلای امام خمینی (ره) از قبل، تاریخی را برای برگزاری این نمایشگاه به مسئولان آن اعلام کرده بود، علیرغم دشواری‌هایی که ما برای آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران داشتیم، امکان جابجایی زمانی یا مکانی آن نمایشگاه فراهم نشد.

تحویل قطعی غرفه‌ها به ناشران ۴ روز مانده به نمایشگاه

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در عین حال با اشاره به خاتمه این نمایشگاه در روز ۸ اردیبهشت، یادآور شد: غرفه‌سازی برای ناشران حاضر در نمایشگاه امسال کتاب تهران در نیم دیگر شبستان انجام شده و ظرف ۴۸ ساعت پس از پایان نمایشگاه مصالح ساختمانی، مابقی کار غرفه‌سازی نمایشگاه کتاب تهران انجام خواهد شد و فکر می‌کنیم حداکثر تا ۱۲ اردیبهشت کلیه غرفه‌ها در کلیه بخش‌ها آماده تحویل به ناشران باشد.

بازدید خبرنگاران از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران همچنین با اشاره به ویژگی‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه بیست و هشتم و همچنین حضور مهمانان خارجی، اظهار امیدواری کرد این بخش امسال یکی از بخش‌های فعال و پررونق نمایشگاه کتاب تهران باشد.

فضاهای افزوده شده به نمایشگاه کتاب کدام‌اند؟

شهرام‌نیا همچنین در بخش بازدید خبرنگاران از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران هم گفت: امسال رواق شرقی - بخش تازه افزوده شده به فضای نمایشگاه - به استقرار و فعالیت ناشران الکترونیک، کمیته فعالیت‌های جنبی و برپایی سالن کارنامه نشر اختصاص یافته است. همچنین صحن مصلی هم در وسعتی به متراژ ۴۰ هزار مترمربع امسال برای اولین بار در اختیار نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفته که آب‌نمای آن هم فعال خواهد شد و امکانی است برای استراحت و تفریح بازدیدکنندگان از نمایشگاه.

وی ادامه داد: نیم‌طبقه شبستان هم به سالن کشورها، بازار جهانی کتاب، انجمن‌های دوستی میان ایران و کشورهای دیگر، تالارهای گفتگو، سرای اهل قلم و نشر دیجیتال اختصاص یافته است.

امیدواری رئیس اتحادیه ناشران به برپایی نمایشگاهی «متفاوت»

همچنین محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سخنان کوتاهی اظهار امیدواری کرد با توجه به واسپاری بخشی از امور این رویداد مهم به تشکل‌های نشر، امسال شاهد نمایشگاهی متفاوت باشیم.

بازدید خبرنگاران از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب

وی ضمن تقدیر از تلاش‌ها و زحماتی که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تاکنون برای برگزاری نمایشگاه بیست و هشتم صورت داده است، گفت: همه ما همدل و همصدا تلاش می‌کنیم نمایشگاه متفاوتی را برگزار کنیم و امیدواریم در پایان نمایشگاه، حرف‌هایی را که امروز می‌زینم، ثابت کرده باشیم.

تخلیه ۲۳۰ تُن کتاب خارجی در محل نمایشگاه تا امروز

همچنین حسین صفری مدیر کمیته اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم ساخت سالن گمرک ویژه نمایشگاه را اولین اقدام عملیاتی و اجرایی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد و در گزارشی مربوط به این بخش گفت: تاکنون حدود ۲۳۰ تُن کتاب طی ۱۲ محموله از کشورهای انگلستان، پاکستان، هند، مصر، سوریه، اردن و آمریکا به گمرک نمایشگاه رسیده است. بیشتر این محموله‌ها به صورت زمینی آمده و به زودی هم از مرز میرجاوه محموله‌هایی به صورت اکسپرس به سمت نمایشگاه ارسال خواهد شد.

به گفته وی، ورود محموله‌های کتب خارجی به محل نمایشگاه کتاب تهران، امسال ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

۸ کیلومتر کابل‌کشی ایمن برای تامین برق نمایشگاه

صفری همچنین یادآور شد: در حوزه امور زیرساختی هم امسال وزارت نیرو با تمهیداتی که اندیشید، کار برق رسانی به نمایشگاه را به صورتی ایمن‌تر انجام داد؛ بر این اساس بیش از ۸ کیلومتر کابل‌کشی روی تیرهای برق و به صورتی ایمن‌تر از دوره‌های گذشته صورت گرفته است. امسال همچنین پیش‌بینی نصب ۳۵۰۰ دستگاه کارتخوان برای ناشران حاضر در نمایشگاه انجام شده است.

بازدید خبرنگاران از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب

همچنین به گفته مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، محوریت تسهیلات رفاهی، مردم هستند و طرح‌ریزی برای ارائه این تسهیلات با هدف دسترسی آسانتر و سریعتر آنها به نمایشگاه بوده است. علاوه بر این، برای تقویت آنتن‌دهی موبایل‌ها در مصلی، امسال دستگاه‌های BTS در نقاط مختلف مصلی نصب شده است.

صفری هم در خلال بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف در حال آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد: سالن ناشران آموزشی، دانشگاهی و کودک و نوجوان هم در همان محل سال گذشته برپا شده است که با توجه به قرار گرفتن این بخش‌ها در کنار یکدیگر، هر بخش با رنگ‌هایی ویژه از هم جداسازی شده‌اند. در این قسمت (ضلع شمالی شبستان) همچنین سازمان‌هایی که به نوعی فعالیتشان مرتبط با نشر کتاب است، مستقر خواهند شد.

از شهروندان منطقه ۷ عذرخواهی می‌کنیم

همچنین در این بازدید، سیدمهدی جعفری مدیر کمیته روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم ضمن قدردانی از رسانه‌ها به جهت پوشش اخبار نمایشگاه از شهروندان منطقه ۷ تهران هم که در این مدت سختی‌ها و دشواری‌های برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را به ویژه در بحث تردد و ترافیک خودروها تحمل می‌کنند، از ارسال کارت دعوت به درب منازل تک تک آنها جهت قدردانی خبر داد.

نظر شما