شناسهٔ خبر: 31707 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سنگ تمام جشنواره فیلم فجر برای عباس کیارستمی

دیروز، روز کیارستمی در جشنواره فیلم فجر بود. کارگردان مشهور سینمای ایران که معمولا در مجامع رسمی حضوری از او نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ دیروز عصر عباس کیارستمی در ضیافت باشکوهی که برای او در سالن ۳ و ۴ پردیس ملت، محل برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر برگزار شده بود گفت که خودش هم تصور نمی‌کرده است که آخرین فیلم او «کپی برابر اصل» فیلم افتتاحیه جشنواره باشد.همچنان که هیچ کدام از خبرنگاران و اهالی رسانه هم خبری از این ماجرا نداشتند.

دیروز عصر، مراسمی که در اطلاع‌رسانی جشنواره میزگردی برای بررسی روش آموزشی کیارستمی ذکر شده، تبدیل به مراسمی در تقدیر و تمجید از او شد.اتفاقی که با حضور ثابت رئیس سازمان سینمایی از اولین دقایق مراسم تا انتهای آن، تبدیل به یک اتفاق بی‌سابقه در مجامع رسمی سینمایی در ایران شد.

بعد از یک افتتاحیه بامزه که به یک شیوه ابداعی در میان وزش باد شدید و نظاره میهمانان خارجی‌ای که در گوشه‌ای ایستاده بودند و اتفاقات سریع و پی‌در‌پی ماجرا را تماشا می‌کردند،برگزار شد، نقطه اوج ماجرای دیروز، در سالن ۳ جشنواره اتفاق افتاد.

در جایی که فیلم «روزی روزگاری در مراکش» گزارشی از کارگاه‌های فیلمسازی مشترک عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی، ساخته سیف‌الله صمدیان به نمایش درآمد و بعد نشست پرسش و پاسخ کوتاهی با حضور کیارستمی برگزار شد، چند نفر از شاگردان او که معمول شد میهمان امسال جشنواره فیلم فجر هستند معرفی و تشویق شدند و بعد هم در سالن دیگر فیلم «کپی برابر اصل» او جشنواره را افتتاح کرد.

کیارستمی در این مراسم در سخنان کوتاهی که با استقبال حاضرین همراه بود این‌گونه آغاز کرد: هیچ‌گاه تصور نمی‌کردم که جشنواره فیلم فجر این لطف را به من و به این سینمای مهجور داشته باشد.صلا انتظار چنین کاری را نداشتم و نمی دانم که از قدرت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی باید تشکر کنم یا از او شاکی باشم که عادت های دیرینه ما را بر هم زده است زیرا طی این سال ها من به این بی مهری ها عادت کرده بودم.

کیارستمی همچنین سخنان کوتاهی هم در مورد کارگاه‌های خود گفت و از تعطیلی تمام آنها در ایران خبر داد و گفت: خوشحالم که ورک‌شاپ‌هایم را به موقع شروع کردم و به موقع به پایان رساندم. من بیش از هر چیز خوشحالم که با جوانان کار می کنم و برای آنها ورک شاپ برگزار می کنم چرا که در این برنامه ها بیش از هر چیز از آنها یاد می گیرم. این حرف من یک تعارف نیست و واقعا از شاگردانم چیزی یاد می گیرم و در من هیچ انگیزه ای از اینکه چیزی یاد بدهم، ندارم و تنها با حضور در این ورک شاپ ها از برگشتن به دوران جوانی و زمانی که سینما را با دوربین های کوچک تجربه کردم لذت می برم.

حرف‌های کیارستمی با تشویق‌های دوستدارانش و شوخی‌های خاص او با مترجم مراسم ادامه یافت و در پایان نیز دو فیلم کوتاه نمایش داده نشده از او به نمایش درآمد تا امشب، شب اول جشنواره فیلم فجر، شب کیارستمی باشد.

نظر شما