شناسهٔ خبر: 31722 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درسگفتار «چالش‌های اقتصاد بازار آزاد و اقتصاد اسلامی» برپا می‌شود

درسگفتار «چالشهای اقتصاد بازار آزاد و اقتصاد اسلامی» با حضور سعید لیلاز و حسین عیوضلو برپا می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به همت مدرسه آزاد فکری مهاجر، محفل فلسفه ورزیهای دانشجویی به روش درس ـ گفتگو در ترم بهار برگزار می شود.

یکی از این کلاسها «چالشهای اقتصاد بازار آزاد و اقتصاد اسلامی» است که با حضور سعید لیلاز روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی و دکتر حسین عیوضلو عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) برپا می شود.

    • بحث چالشها و تقابلهاي انديشه اقتصاد بازار آزاد و اقتصاد اسلامي مدت نسبتاً زيادي است كه در جوامع مسلمانان شكل گرفته است. در اين تقابل، رويكرد بازار آزاد از آزادي هر فرد انسان در عرضه و تقاضا صحبت مي كند و معتقدند هر فرد انسان حق دارد بر مبناي فكر خويش تصميم بگيرد و نبايد نهاد هاي بالاتري مانند دولت در اين امر دخالت كنند. اين انديشه بيان مي كند در اين هنگام است(هنگام انتخاب آزاد افراد) كه نظمي پيچيده در بازار عرضه و تقاضا شكل مي گيرد و سبب مي شود رقابتهاي اقتصادي در جامعه به اوج خود برسد و به تبع آن رفاه حداكثري بر مبناي عدالت محقق گردد. اما در مقابل انديشه اقتصاد اسلامي به اين علت كه معتقد است دين پيچيدگي هاي زندگي انسان را درك مي كند و راه حقيقي زندگي انسان را نشان مي دهد، بايد مباني و اساس نظريات اقتصادي بر آن مبنا باشد تا هم مواردي از ممنوعات ديني مانند ربا كه معتقدند بر مبناي اقتصاد بازار در جامعه شكل مي گيرد از جامعه حذف گردد و هم ساير مشكلات نظام اقتصاد بازار مرتفع گردد. آنها يكي از مشكلات اساسي اقتصاد بازار را اصل تلقي شدن سرمايه و سرمايه داران مي دانند و بيان مي دارند كه در هنگام نهادينه شدن اقتصاد آزاد در جامعه با در رأس قرار گرفتن سرمايه داران و منافع آنان، رفاه و سعادت انسان و جامعه به محاق مي رود.
  • چرا اين موضوع مهم است؟
    • اما در اهميت اين تقابل - كه اتفاقا مدت نسبتا زيادي است كه فضاي فكر اقتصادي ايران را نيز تحت تاثير قرار داده و صاحبنظران زيادي از هر دو سو در اطراف آن سخن مي گويند - مي توان گفت كه اين انديشه هاي اقتصادي هر كدام با مباني فكري و انديشه هاي خود هدف و راهي را مد نظر قرار مي دهند و با برنامه ريزي هاي كلان و بلندمدت جامعه را در مسير مورد نظر به جريان مي اندازند، اما همان گونه كه از مقدمه پيداست هر كدام از اين انديشه ها جامعه را به سويي ميبرند كه طرف مقابل خطر بزرگ و اساسي آن را گوشزد مي كند. اين برنامه ريزي ها - كه مي تواند آموزش عالي، آموزش و پرورش، صداو سيما،نوع شهر نشيني و هر جاي ديگر را به نحوي تحت تاثير قرار دهد - از مسير تاثير در مسير زندگي انسان ميگذرند و به همين جهت ما را ميخوانند تا به آنها و اهداف و مبانيشان بينديشيم و به عنوان دانشجو،مدير هاي آينده، روشنفكر، انديشمند ديني و اساساً به عنوان انسان انديشه صحيح را شناخته و در آن مسير گام برداريم.
  • چگونه اين انديشه ها را بشناسيم و ميانشان داوري مناسبي داشته باشيم؟(سبك جديد درس-گفتگو)
    • پيشنهاد مدرسه آزادفكري مهاجر در اين امر سبك درس ـ گفتگوست، در اين سبك كه طرح نوين مدرسه آزاد فكريست، هم سخنان صاحنظران با برنامه ريزي خاصي به خوبي ارائه و شنيده ميشود و هم در گفتگويي روشن و چالشي مي توانيم به طرز مطمئن تري ميان اين انديشه ها داوري كنيم.
    • به صورت مشخص تر، هر درس ـ گفتگو از شش جلسه تشكيل شده است. هر استاد يك جلسه نظرات خود را بيان مي كند، يك جلسه انديشه هاي استاد ديگر را نقد مي كند و دو جلسه نيز به صورت مناظره و گفتگو برگزار مي شود.
    • در اين درس- گفتگو دكتر عيوضلو برخي مكتوبات و كتب در دست چاپ خود را براي ارائه و دفاع آماده كرده اند كه مباحث اصلي ايشان در تبيين نظريه اقتصاد اسلاميست. قطعا اين اتفاق خبر خوشي در گفتگوي ميان دو انديشه مدعي به شمار مي رود.

نظر شما