شناسهٔ خبر: 31734 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکیل کارگروه تعیین صلاحیت حرفه‌ای در دانشگاه علمی کاربردی

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی گفت: این دانشگاه دارای شبکه متنوع و متوازنی از امکانات برای پرداختن به مساله صلاحیت حرفه‌ای در کشور است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهرعلیزاده در تعریف صلاحیت حرفه‌ای گفت: مجموعه‌ای از شایستگی‌ها شامل دانش، مهارت و نگرش است که به تناسب هر شغل یا حرفه تعیین و توسط فرد در فرآیندهای آموزشی و تجربی در محیط‌های آموزشی، کاری و جامعه کسب شده و تبدیل به رفتار حرفه‌ای می‌شود.

 

وی با تاکید بر نیاز به داشتن نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور توضیح داد: این نظام مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که زمینه‌های لازم را برای تحقق سیاست‌ها و استانداردهای صلاحیت مشخص می‌کنند. نظام صلاحیت حرفه‌ای با اهداف ایجاد ارتباط بیشتر بین محیط های آموزشی و محیط کار، ‌ارتقای کیفیت فرآیند سنجش و تعیین صلاحیت حرفه‌ای نیروی کار‌،یا اعتبار بخش به تجارب فنی و حرفه‌ای افراد، افزایش توانایی کارفرمایان برای شناسایی و دسترسی به نیروی انسانی مناسب و همچنین کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی جدایی آموزش از محیط واقعی زندگی توسعه یافته است.

 

مهرعلیزاده با بیان اینکه دانشگاه جامع با توجه به ویژگی هایش شرایط خوبی دارد که بحث صلاحیت‌های حرفه ای را عملیاتی کند، ادامه داد: این موضوع در قانون برنامه پنج ساله پنجم قید شده و قرار بود مراکز متولی به این مساله بپردازند ولی عملیاتی نشد و الان در برنامه پنج ساله ششم موقعیت خوبی است تا مراکزی که در این حوزه صاحب نظر هستند و می توانند متولی آن باشند به بحث ورود پیدا کنند.

 

لزوم وجود مراکز آزمون صلاحیت حرفه ای

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه این دانشگاه ۱۰۵۸ مرکزمهارتی در کشور دارد، تصریح کرد: این مراکز در چند حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی یا فرهنگ و هنر فعالیت دارند. هم چنین ۷۸۰ دوره آموزش مهارتی و بیش از ۵۰۰ پودمان مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی برگزار می شود که تصمیم داریم در سال ۹۴ پودمانها را به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ افزایش دهیم.

مهرعلیزاده با تاکید بر لزوم وجود مراکز آزمون صلاحیت حرفه‌ای گفت: درصدی از مراکز مهارتی دانشگاه دارای زیرساخت‌هایی هستند که می‌توانند آزمون‌هایی را برای تعیین صلاحیت حرفه ای افراد به عمل آورند. مهم تر از همه باید شبکه بزرگ ارتباطی وجود داشته باشد تا بتواند همه متقاضیانی را که از داخل و خارج از کشور می‌آیند، پوشش دهد.

 

ارتباط دانشگاه علمی کاربردی با ۱۲ موسسه

وی سپس با اشاره به فعالیت دانشگاه علمی کاربردی در ۳۱ استان افزود: این دانشگاه از طرفی در ۴۰۰ شهرستان نیز مرکز مهارتی دارد و گستردگی شبکه ارتباطی و تنوع و پراکندگی مراکز، موقعیت بی‌نظیری برای دانشگاه بوجود آورده که بتواند به طور منسجم و با برنامه ریزی به بحث صلاحیت حرفه ای ورود پیدا کند.

وی درتوضیح مزیت دیگر دانشگاه علمی کاربردی گفت: این دانشگاه با ۱۲ موسسه از جمله جهاد کشاورزی، هلال احمر، مدیریت شهری، بهزیستی و ... در ارتباط است و تقریبا ۸۰درصد از اشتغال بخش دولتی کشور درون این ۱۲ موسسه است و بخشی از این موسسات با بخش خصوصی نیز در ارتباط هستند.

 

مهرعلیزاده ادامه داد: بنابراین افرادی که متقاضی برخورداری از سنجش صلاحیت حرفه‌ای هستند به این موسسات دسترسی دارند و اینها شبکه ارتباطی ما را با استان‌ها برقرار می‌کنند.

 

وی سپس درباره فعالیت کارگروه صلاحیت حرفه‌ای در دانشگاه توضیح داد: گروهی زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه فعالیت خواهند کرد و آنها برنامه‌ریزی می‌کنند چه استانداردهایی را برای تعیین صلاحیت حرفه‌ای افراد متقاضی تدوین کرده و چگونه با مراکز ارتباط برقرار کنیم.

 

وی ادامه داد: این کارگروه استانداردها را پیاده سازی کرده، آنها را آموزش داده و از همه مهم تر آزمونهای استانداردی برگزار کنند که وقتی فردی مدعی می شود صلاحیت جوشکاری یا نجاری را دارد، مراکز بتوانند آزمونی برقرار کنند تا صلاحیت فرد را مورد سنجش قرار دهند.

 

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه در حال انجام روند شکل‌گیری این کارگروه هستند، تصریح کرد: همچنین بسته‌های اجرایی و نهادهایی که بعدا از خدمات این صلاحیت حرفه‌ای بهره‌مند می‌شوند توسط کارگروه شناسایی می‌شود تا با آنها ارتباط برقرار کنیم و مراکز اعلام کنند آزمونی که برگزار شد آیا واقعا در سنجش مهارت‌ها موفق بوده است، یا خیر.

 

مهرعلیزاده در پایان اظهار کرد: درصددیم که در برنامه ششم دانشگاه، از طریق مجلس بخشی از مسئولیت صلاحیت‌های حرفه‌ای کشور به این دانشگاه واگذار شود تا بعد از آن به شکل قانونی کارها را دنبال کنیم.

نظر شما