شناسهٔ خبر: 31738 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تاریخ جهان»، «تاریخ هنر نو» و «تاریخ خلیج فارس»

سه کتاب تاریخی شامل «تاریخ جهان»، «تاریخ هنر نو» و «تاریخ خلیج فارس» منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا،‌ کتاب «تاریخ جهان» نوشته فیلیپه فرناندس آرمستو با ترجمه شهربانو صارمی به چاپ رسیده است.

 

 

این کتاب به مباحثی همچون: پس از یخبندان‌: مسکون شدن زمین‌، خروج از گل و لای: زراعت و گله‌داری پس از عصر یخبندان‌، دره‌های رودخانه‌ای بزرگ: تغییرات شتابان و دولت‌های در حال پیدایش‌، تمدن‌های متوالی: بلندپروازی و بی‌ثباتی، بازسازی جهان: بیداری‌ها‌، نوآوری‌های جدید‌ و حدود آن‌ها، مکتب‌های مهم‌، امپراتوری‌های بزرگ،‌ جهان پس از امپراتوری‌ها: مشکلات امپراتوری‌ها در اوراسیا و آفریقا‌، ظهور ادیان جهانی، بازسازی جهان، جهانی که مغول‌ها ساختند، انتقام طبیعت، انقلاب‌های فکری، دولت‌ها و جوامع، مبادله روشنگری، در پی مدینه فاضله و.... می‌پردازد.

 

 

در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: «این کتاب دو داستان را در هم تنیده است – داستان تعامل ما با طبیعت و داستان تعامل ما با یکدیگر‌، داستان محیط‌محور درباره بشر است که خود را از بقیه طبیعت دور می‌کند و به دنبال رابطه‌ای است که توازنی میان بهره‌برداری سازنده و ویران‌کننده به وجود آورد. داستان فرهنگ‌محور درباره این است که چگونه فرهنگ‌های بشری به صورت دوجانبه تاثیرگذار شده‌اند و در عین حال متقابلا از یکدیگر متمایز شده‌اند. هر دو داستان هزاران سال ادامه داشته است. نمی‌دانیم که آیا این داستان‌ها به پیروزی خواهند انجامید یا به مصیبت.

 

انتظار نمی‌رود تمام تاریخ دنیا در یک کتاب بگنجد بلکه تار و پود این کتاب از تارهایی گزیده بافته شده است. خواننده در هر دور شاهد تنیده شدن این تارها خواهد بود که در طول داستان امتداد یافته است. اکولوژی تاریخی انسان‌محور - مضمون زیست‌محیطی - خوانندگان را بارها و بارها به سوی مفاهیم یکسان بازمی‌گرداند: معاش‌، سرپناه‌، بیماری‌، انرژی، تکنولوژی، هنر‌. در داستان جهانی تعامل بشر‌، که مضمونی فرهنگی است‌، مدام به شیوه‌هایی که مردم با هم ارتباط برقرار می‌کنند بازمی‌گردیم – مهاجرت‌، تجارت‌، جنگ‌، توسعه‌طلبی‌، زیارت‌، رد و بدل کردن هدایا‌، دیپلماسی‌، سفر - و به چهارچوب‌های اجتماعی آن‌ها: حوزه‌های سیاسی‌ و اقتصادی‌، گروه‌ها و دسته‌بندی‌های بشری‌، دولت‌ها و تمدن‌ها، جنسیت‌ها و نسل‌ها، طبقات و هویت گروه‌ها.»

 

این کتاب در ۱۰۰۵ صفحه با شمارگان ۱۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۸هزار تومان در نشر ققنوس به چاپ رسیده است.

 

 

 

 

***

 

کتاب «تاریخ هنر نو» نوشته جاناتان هریس با ترجمه منیژه نجم عراقی با پیش‌گفتاری از نویسنده بر چاپ فارسی منتشر شده است.

 

این کتاب فصل‌هایی چون: تاریخ هنر رادیکال – بازگشت به آینده‌ خود؟‌، مدرنیته‌ سرمایه‌داری‌، دولت - ملت‌ و بازنمایی بصری‌، فمینیسم‌، هنر‌ و تاریخ هنر‌، فاعل‌، هویت و ایدئولوژی بصری‌، ساختار و معنا در هنر و جامعه‌، جست‌وجو از پس قطعیت‌ها و جنسیت‌های بازنمایی‌شده را شامل می‌شود.

 

کتاب «تاریخ هنر نو» در ۴۸۰ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۰هزار تومان در نشر کلاغ به چاپ رسیده است.

 

در پشت جلد این کتاب آمده است: «این کتاب بیش از آن‌که «تاریخ هنر نو» باشد‌، نگاهی «نو» به تاریخ هنر‌، یا روایتی از سابقه‌ رادیکالیسم در رشته‌ای دانشگاهی است و زمانه‌ هم‌پیوندی سیاست‌های رادیکال (مارکسیستی‌، فمینیستی‌، ضداستعماری‌، در فاصله‌ دهه‌های ۶۰ تا ۹۰) که آشکارا به پایان رسیده بود‌؛ و البته با این هدف که امید به تحول اجتماعی بنیادین را در رهروان جوان‌تر رشته‌ تاریخ هنر برانگیزد. نویسنده‌ در مقدمه‌ خود به تفصیل شرح می‌دهد که کار او در واقع تدارک آغاز گاهی است برای آن‌چه می‌توان «تاریخ اجتماعی تاریخ هنر» از دهه‌ ۱۹۷۰ تاکنون نامید. و اندکی بیش از یک دهه پس از انتشار کتاب‌، در پیشگفتاری بر ترجمه‌ فارسی‌، همچنان بر این باور است که کتاب می‌تواند یاور کسانی باشد که می‌خواهند فرایند رشد هنر و فرهنگ را در دنیای به هم پیوسته و جهانی‌شده‌ امروز ما درک کنند. رهنمودهای او در این پیش‌گفتار تصویری به دست می‌دهد از معضل یا حوزه‌ای که باید بکوشیم از دل آن معنای موجود،‌ اکنون‌، و مقوله‌های نو را برای هنر‌، تاریخ هنر و دیگر مردمان جهان دریابیم.»

 

 

 

 

***

کتاب «تاریخ خلیج فارس» (از قدیمی‌ترین دوران تاکنون) نوشته لارنس جی. پاتر با ترجمه محمد‌آقاجری به چاپ رسیده است.

 

در پشت جلد کتاب آمده است:«مقالات این اثر جنبه‌های گوناگون باستان‌شناختی‌، تاریخی‌، جامعه‌شناختی و سیاسی خلیج فارس را دربر می‌گیرد و در برخی موارد چنان اطلاعاتی به دست می‌دهد که بی‌شک برای بسیاری از ایرانیان بسی تکان‌دهنده خواهد بود‌، مثلا اطلاعاتی که درباره هرمز و دخالت‌های پرتغالی‌ها در آن و خلیج فارس داده شده برای بسیاری از هم‌میهنان ما تازه است‌، حال آن‌که دانسته‌های ما برای دوره‌های بسیار کهن‌تر هخامنشی و ساسانی بسی بیش‌تر از این است.

در سده بیستم همگونی تاریخی جوامع خلیج فارس دچار گسست شد. در کرانه‌های عربی خلیج فارس مداخله‌جویی‌های انگلیس منجر به ترسیم مرزها و ایجاد کشورهایی تازه شد. این کشورها در زمره کارهای خود برای نوگرایی بر آن شدند تا پیشینه‌ای ملی برای خویش ایجاد کنند. امروزه کشورهای این منطقه با مشکلات سیاسی و اقتصادی‌، از جمله امنیت حکومت‌ها‌، چالش‌های اسلامی تندرو‌، اختلافات فرقه‌ای، مدیریت منابع نفتی و اتخاذ تمهیداتی برای زندگی پس از پایان منابع نفتی، مواجه هستند. تاثیر عمده ناشی از دخالت قدرت‌های خارجی نیز به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد. کتاب با نگاهی علمی و موشکافانه به همه این موضوع‌ها می‌پردازد و می‌کوشد پاسخ پرسش‌هایی را بیابد که سال‌هاست مطرح است.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما