شناسهٔ خبر: 31740 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خون موسیقی در رگ‌های شهر می‌دود؟

تکلیف تدریس موسیقی در فرهنگسراها چه خواهد شد؟ این سوالی است که با تغییر مدیر سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران ذهن را بیشتر مشغول می‌کند. شهاب مرادی که پس از امیر خوراکیان، پای موسیقی را از فرهنگسراها برید، حالا جای خود را به محمود صلاحی داده است و باید دید موضع رسمی مدیر جدید درباره‌ی موسیقی چیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، پس از تعطیل شدن موسسه‌ی «نغمه شهر» (به مدیریت عباس سجادی) به‌عنوان واحد موسیقی فعال در سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در چند سال گذشته، یکی از اقدامات امیر خوراکیان - مدیر وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - محدود کردن موسیقی در فرهنگسراها بود، چراکه اعتقاد داشت، موسیقی بیشتر جنبه‌ی فراغتی دارد و به توسعه‌ی آن در فضای فرهنگسراها نیاز نیست.

 

البته تعطیل شدن تدریس موسیقی در فرهنگسراهای تهران مدت زیادی است که پیگیری می‌شود و پسز آن‌که حجت‌الاسلام شهاب مرادی به جای خوراکیان سکان‌دار سازمان فرهنگی‌ - هنری شهرداری تهران شد، این موضوع به‌صورت جدی‌تری دنبال شد.

 

سیدعباس سجادی که در زمان تعطیل شدن موسسه «نغمه شهر» مدیریت آن را برعهده داشت، درباره‌ی چرایی این اتفاق و شرایط آن زمان به خبرنگار ایسنا گفت: موسسه «نغمه شهر» را به بهانه‌ی مصوبه‌ای تعطیل کردند که از سوی شورای شهر تهران ابلاغ شده بود و بر مبنای آن باید تعدادی از موسسات سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران منحل می‌شدند.

 

او ادامه داد: این انحلال در حالی صورت گرفت که موسسه‌ةایی مانند «هاتف شهر» و «تصویر شهر» منحل نشدند و به کار خود ادامه دادند؛ اما «نغمه شهر» تعطیل شد. البته من فکر می‌کنم، این تعطیلی بهانه‌ای بود، برای این‌که موسیقی در فرهنگسراها تعطیل شود.

 

سجادی که اکنون رییس بنیاد آفرینش‌های هنری فرهنگسرای نیاوران است، اظهار کرد: اگر شما به کارنامه‌ی موسسه «نغمه شهر» که قابل دسترس است، نگاه کنید متوجه می‌شوید که این موسسه همیشه عملکرد مثبتی داشته است. «نغمه شهر» جشنواره‌های منحصربه‌فرد و خاصی نیز داشت؛ اما متأسفانه با ترفندی خواستند، فعالیت‌های این موسسه را متوقف کنند.

 

شاید این اقدام خوراکیان، یعنی تعطیلی موسسه‌ی «نغمه شهر» آغازی برای محدود کردن موسیقی در فرهنگسراها بود؛ اما این اقدام در زمان مدیریت شهاب مرادی به‌طور جدی‌تری پیگری شد و این سازمان دیگر تمایلی به تدریس موسیقی در فرهنگسراها نداشت تا جایی که در راستای این تصمیم، تعداد زیادی از معلمان موسیقی که در فرهنگسراها تدریس می‌کردند، بی‌کار شدند. حتی فرهنگسرای ارسباران نیز که همیشه یکی از سالن‌های مهم برای اجرای کنسرت بود، این فعالیت را تا جای ممکن کاهش داد و بیشتر بر نشست‌های شعر و ترانه و برنامه‌های نقد موسیقی تمرکز کرد.

 

بحث تفکیک جنسیتی نیز به‌گونه‌ای که مدرس و هنرآموز باید هم‌جنس باشند، اسباب دلخوری تعدادی از مدرسان را فراهم آورده بود.

 

تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها به‌طور جدی تصویب شده بود؛ اما مدیران این سازمان به هیچ‌وجه زیر بار این موضوع نمی‌رفتند. آن‌ها اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها را درباره‌ی تعطیلی موسیقی کذب می‌خوانند و به‌طور مداوم وعده‌ی دوماه بعد را برای گشایش این مقوله می‌دادند. این وعده‌های دوماهه تا جایی ادامه پیدا کرد که شهاب مرادی از این سازمان رفت و به وعده‌های خود در این‌باره عمل نکرد.

 

با این حال، مدیرعامل خانه موسیقی چندی پیش از تغییر مدیر سازمان فرهنگی‌ - هنری ابراز خرسندی کرد و گفت:‌ مسأله‌ای به‌وجود آمده بود که خاطر همه را رنجانده بود و آموزش موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران تعطیل شده بود. با مدیریت جدید این سازمان کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران برپا می‌شود و خون هنر و موسیقی در رگ‌های این شهر جریان پیدا خواهد کرد.

 

حالا شهاب مرادی از این سازمان رفته و محمود صلاحی بر مسند او تکیه زده است. صلاحی تا به حال موضع رسمی خود را درباره‌ی موسیقی و فعالیت‌های این‌گونه در فرهنگسراها مطرح نکرده است و باید منتظر ماند و دید که او چه تصمیمی در این راستا می‌گیرد؟

نظر شما