شناسهٔ خبر: 31774 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جانان» از نگاه من، تمام زنان افغانستان هستند

ملالی ذکریا بازیگر افغانستانیی فیلم «آرمان‌شهر» گفت: تمام هدف من بر این بود تا با «جانان» تصویری از افغانستانی بودن خودم ارائه دهم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ ملالی ذکریا بازیگر افغانستانی فیلم «آرمان‌شهر» به کارگردانی حسن ناظر و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری که در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فجر حاضر است، بیان کرد: سینما بخشی از فرهنگ است و معتقدم ساخت فیلمی مانند «آرمان‌شهر» به واسطه همزبانی در کشورهایی مانند ایران، افغانستان و تاجیکستان می‌تواند سبب نزدیکی مردم این سرزمین‌ها به یکدیگر باشد.

این بازیگر که در اولین فیلم حسن ناظر نقش زنی افغان را دارد که به زبان دری صحبت می‌کند، ادامه داد: دوست دارم ایرانی‌ها هم با دیدن این فیلم به زبان دری که زبان قدیم‌ی‌شان است، آشنایی پیدا کنند.‌ چرا که معتقدم می‌توان از طریق این فیلم به زبان دری که زبان مشترک افغانستان و ایران در سال‌های دور است، گوش دهیم. همین امر می‌تواند عاملی برای نزدیک شدن دو فرهنگ به یکدیگر باشد.

ملالی ذکریا در ادامه با ابراز خرسندی از حضورش در این فیلم سینمایی اظهار کرد: از سال‌های کودکی به سینما علاقه زیادی داشتم. همین امر سبب شد تا در سنین جوانی دو فیلمنامه‌ مستند درباره فرهنگ نوروز نوشته وکارگردانی کنم.

وی خاطرنشان کرد:‌ همیشه آرزو داشتم که داستان‌هایم به فیلمنامه تبدیل شود. حتی به بازیگران آن‌ها هم فکر می‌کردم و اینکه اگر بازیگر خاصی برایش پیدا نشود، خودم آن‌ها را بازی کنم اما پیش از بازی در فیلم‌های خودم، پیشنهاد بازیگری به من داده شد که در «آرمان‌شهر»  نقش زنی افغان را بازی کنم.

ذکریا با اشاره به نقش خود در فیلمنامه «آرمان‌شهر» که توسط امیر آقایی به نگارش در آمده است، اظهار کرد: با خواندن فیلمنامه برای اولین بار احساس کردم با نقش «جانان» که قرار است ایفاگر آن باشم، ارتباط برقرار می‌کنم و  او را زنی کاملا افغانستانی یافتم. معتقدم شرایط زندگی که برای این زن در فیلمنامه نوشته شده است، می‌تواند شامل حال بسیاری از زنان باشد.

این بازیگر افغانستانی با تاکید بر اینکه نقشش در فیلم «آرمان‌شهر» می‌تواند جامعه زنان را در بربگیرد، گفت: «جانان» می‌تواند حتی زنی ایرانی باشد اما به طور خاص بیشتر شرایط فعلی افغانستان که جنگ بر آن حاکم بوده است را به تصویر می‌کشد.

وی با تاکید بر اینکه نقش زن افغانستانی در «آرمان‌شهر» به خوبی تصویر شده است، خاطرنشان کرد: پیش از بازی در «آرمان‌شهر» به واسطه سفرهایم، کاراکتر و شرایط زندگی این زن‌ را در خارج از شهر کابل دیده بودم. سعی کردم احساساتی که از آن زنان درک کرده بودم را به نقش «جانان» انتقال دهم. من تلاش کردم فقط یک شخصیت را به تصویر نکشم چرا که «جانان» از نگاه من، تمام زنان افغانستان هستند.

ملالی زکریا در پایان این گفت‌وگو با تقدیر از امیر آقایی که فیلمنامه‌ای قابل باور برای «آرمان‌شهر»‌ نوشته‌ است، بیان کرد: امیدوارم توانسته باشم به نقش «جانان» که امیر آقایی در فیلمنامه به آن پرداخته و از من توقع ایفای درست آن را داشته، نزدیک شده باشم. تمام هدفم بر این بود تا با «جانان» تصویری از افغان بودن خودم ارائه دهم.

بر اساس این گزارش، فیلم‌ سینمایی «آرمان‌شهر» فیلمی از حسن ناظر به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری است که توسط ایران، افغانستان و اسکاتلند به صورت مشترک ساخته شده است. امیر آقایی، بازیگر ایرانی نویسنده فیلم‌نامه‌ی این فیلم بوده است.

نظر شما