شناسهٔ خبر: 31801 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنش سخنگوی ارشاد به «معرفی مدیر اداره کتاب»

محمد سُلگی که از دو روز پیش خبر انتصابش به عنوان مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد در بیش از ۶ خبرگزاری به تواتر -و البته بدون ذکر منبع- منتشر شده، همچنان در این زمینه سکوت کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در حالی که از دو روز پیش (شنبه ۵ اردیبهشت) خبری مبنی بر انتصاب مدیر جدید دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اداره کتاب سابق) به تواتر - و البته بدون منبع - روی خروجی چند خبرگزاری کشور قرار گرفت،هنوز توسط هیچ مسئولی در وزارت ارشاد تایید یا تکذیب نشده است.

از حدود ۳ ماه پیش (دقیقاً ۱۱ بهمن ۹۳) و پس از برکناری علی شجاعی‌صائین از مدیریت اداره کتاب وزارت ارشاد، این دفتر با سرپرستی همایون امیرزاده مشاور معاونت فرهنگی این وزارتخانه اداره می‌شود. ۱۸ فروردین امسال سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود با خبرنگاران از معرفی مدیر اداره کتاب تا قبل از شروع نمایشگاه کتاب خبر داد.

نوش‌آبادی گفته بود: «گزینه‌هایی برای تصدی مسئولیت اداره کتاب مطرح هستند اما تاکنون هیچ کدام قطعی نشده‌اند. با این وجود با توجه به اهمیت موضوع کتاب، حتماً فردی واجد شرایط، باتجربه، توانمند و آشنا به موضوع کتاب برای این مسئولیت انتخاب خواهد شد و من فکر می کنم که در آینده نزدیک و پیش از شروع نمایشگاه کتاب تهران، مسئول این حوزه معرفی شود».

اما از روز گذشته خبری روی خروجی دست کم ۶ خبرگزاری و چندین سایت مختلف قرار گرفت که بنا بر آن، محمد سُلگی مدیر اداره کتاب شده است. نامبرده که در حال حاضر مدیر سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی است، پیشتر هم به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی مسئولیت این اداره مطرح شده بود اما گویا به دلایل اداری این موضوع منتفی شد؛ به عبارت دقیق‌تر سُلگی برای پذیرش این مسئولیت باید برگه ماموریت به خدمت خود را از جهاد دانشگاهی می‌گرفت و به وزارت ارشاد ارائه می‌کرد که چنین امکانی برای او فراهم نشد.

خبرنگار مهر از روز گذشته تلاش کرد صحت و سُقم این موضوع را از خود سُلگی جویا شود اما وی تا چندی پیش و زمانی که دبیر طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب کشور بود، مصاحبه‌های متعددی با رسانه‌های مختلف در این خصوص انجام داده بود، از زمان رسانه‌ای شدن موضوع انتصابش به عنوان مدیر اداره کتاب تا لحظه مخابره این گزارش، سکوت کرده و به نظر می‌رسد تا برآمدن آفتاب (!) یعنی صدور حکم انتصاب مدیر جدید اداره کتاب از سوی شخص وزیر ارشاد، همچنان به سکوت سنگین خود ادامه دهد.

در همین حال سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۷ اردیبهشت در گفتگویی با خبرنگار مهر، درباره صحت و سُقم خبر انتصاب محمد سُلگی به عنوان مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی این وزارتخانه گفت: هنوز هیچ مطلب رسمی در این خصوص اعلام نشده و لذا باید گفت چیزی قطعیت پیدا نکرده و مواردی هم که منعکس شده، بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

 حسین نوش‌آبادی اضافه کرد: آنچه مسلم است این است که همانطور که پیشتر به صورت رسمی اعلام شده بود، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی تا قبل از شروع نمایشگاه کتاب تهران معرفی می‌شود؛ در این زمینه ۳، ۴ نفر برای تصدی این مسئولیت مطرح هستند و هر کدام از این افراد که به مسئولیت اداره کتاب گمارده شوند، خیر است انشاءالله.

وی درباره چگونگی برطرف کردن مشکل اداری سُلگی در  ورود به مجموعه وزارت ارشاد در صورتی که وی، انتخاب اول وزیر ارشاد برای تصدی اداره کتاب باشد، گفت: قطعاً اگر قرار باشد کسی مسئولیتی در وزارت ارشاد بر عهده بگیرد، مسائل اداری مربوطه رفع خواهد شد. من البته منظورم در این خصوص، شخصی که شما نام بردید نیست و روال کلی چنین مواردی را بیان کردم.

نوش‌آبادی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم، اتفاقی در مورد مدیریت اداره کتاب نیفتاده و این مسئله منوط به تصمیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همانطور که گفتم ۳، ۴ نفر برای این مسئولیت مطرح هستند اما هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

نظر شما