شناسهٔ خبر: 31806 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امضای تفاهم‌نامه همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی

تفاهم‌نامه همكاري و مشاركت در برنامه‌ها و پروژه‌هاي علمي مشترك ميان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به امضاي قهرمان سليماني و حسين‌علي قبادي رسيد.

به گزارش فرهنگ امروز؛ تفاهم‌نامه همكاري و مشاركت در برنامه‌ها و پروژه‌هاي علمي مشترك صبح امروز ششم ارديبهشت ماه به امضاي قهرمان سليماني معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و حسين‌علي قبادي قائم مقام رئيس و معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در محل حوزه رياست اين سازمان رسيد.

سليماني در اين ديدار با تأكيد بر لزوم پژوهش و تحقیق در حوزه‌های علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به عنوان بزرگترین نهاد پژوهشی کشور که در زمینه علوم انسانی و بررسی شناخت فرهنگ دیرپای اسلامی - ایرانی پژوهش می‌کند، داراي دستاورهاي بسياري است كه مي‌توان با ماحصل تجربه‌هاي اين مركز، تحولي شگرف در سطح برنامه‌هاي فرهنگي ايجاد كرد.

وي افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از ديرباز تاكنون نسبت به طرح‌های پژوهشی و پیگیری انتشار مكتوبات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، واقف بوده و همواره استقبال مي‌كنيم كه از اين دارايي مطالعاتي براي ارتقاي سطح پژوهش كشور بهره گيريم.

به گفته سليماني ، تعامل و همكاري سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامي و پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، نبايد تنها به امضاي تفاهم‌نامه محدود نشود، بلكه بايد به جدّ طرح‌های پژوهشی در چارچوب مقررات و سیاست‌های دو سازمان پيگيري و اجرايي شود.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بيان كرد: يكي از وظايف واحد پژوهش و آموزش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بازديد و بهره‌گيري از ذخاير فرهنگي كشور است كه اين مهم هر سه هفته يكبار به صورت برنامه‌ريزي شده صورت مي‌گيرد.

سليماني در رابطه با فعاليت‌ رايزني‌هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور، گفت: نمايندگي‌هاي فرهنگي كه با حمايت و هدايت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به توسعه و ترويج مزيت‌هاي انقلاب اسلامي و اسلام حقيقي و همچنين، زبان و ادبيات فارسي مي‌پردازند، ‌مي‌توانند زمينه رشد توزیع کتاب و انتشار آثار محققان داخل و خارج پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي را فراهم كنند.

وي ادامه داد: آنان تنها رايزن فرهنگي كشورمان نيستند، بلكه رايزن كتاب‌خانه‌هاي ما هم هستند كه مي‌توانند در امر گسترش پژوهش‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي مثمرثمر واقع شوند.

سليماني در سخنان پاياني خود، خاطرنشان كرد: اميد است تا با امضاي اين تفاهم‌نامه، بستر اجرايي را هموارتر كنيم و در حوزه تحقيق در علوم انساني، ادبيات فارسي، ايران‌شناسي و مطالعات فرهنگي‌ تأثيرگذار باشيم.

در ادامه اين ديدار، قائم مقام رئيس و معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي گفت: يكي از مواردي كه بايد به صورت جدي نسبت به آن بپردازيم، بحث ايران‌شناسي است.

وي افزود: درحال حاضر بيشتر مراكز علمي و پژوهشگاه‌هاي مربوط به ايران‌شناسي تبديل به عرب‌شناسي شده‌اند كه اين مهم بايد از سوي میراث داران فرهنگ و علم و تمدّن کهن اسلامی - ایرانی و دانشمندان ساماندهي شود.

ترويج محورهاي پژوهشي «اسلام‌شناسي» و «ايران‌شناسي»

قبادي در ادامه يادآور شد: حمايت رايزني‌هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور از بحث ايران‌شناسي يكي از برنامه‌هاي مهم و تأثيرگذار بر اين روند است كه بايد در دستور كار قرار گيرد.

وي اظهار كرد: با توجه به وضعيت فعلي كه در بحث ايران‌شناسي با آن مواجه‌ هستيم، بايد پژوهش در محورهاي اسلام‌شناسي و ايران‌شناسي را در رأس امور خود قرار دهيم تا قافله سالاری دوباره جامعه اسلامی مان و ادبيات فارسي در کاروان معرفت و علم بشری بینجامد.

بنابر اعلام اين خبر، در پايان اين ديدار تفاهم‌نامه همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و پژوهشي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به امضاي طرفين رسيد. در چارچوب اصل ضرورت توسعه همكاري علمي بين مراكز مختلف آموزشي، پژوهشي و اجرايي جهت بهره‌مندي از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي متقابل به ويژه ارتقاي جايگاه و كارآمدي رشته‌هاي علوم انساني در كشور، ضمن تأييد سودمندي متقابل ناشي از همكاري و مشاركت در برنامه‌ها و پروژه‌هاي علمي مشترك اين تفاهم‌نامه به امضاء درآمد.

از جمله اقدامات مشتكرك اين تفاهم‌نامه، مي‌توان به همكاري و مشاركت در زمينه طراحي و اجراي طرح‌هاي پژوهشي مشترك مرتبط با مسائل بين‌الملل، همكاري و مشاركت در برگزاري سخنراني‌ها، ميزگردها و همايش‌هاي ملي و بين‌المللي مورد توافق طرفين، برنامه‌ريزي و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي در موضوعات مورد علاقه طرفين به ويژه در خارج از كشور يا در زمينه روابط فرهنگي بين‌المللي، تبادل اطلاعات علمي و فراهم كردن امكان دسترسي آسان به منابع علمي شامل كتب، نشريات و ساير مدارك علمي، همكاري در سفرهاي ميهمانان خارجي سازمان به ايران و برگزاري سفرهاي علمي براي استادان پژوهشگاه به خارج از كشور و ... اشاره كرد.

انتهاي پيام/

 

نظر شما