شناسهٔ خبر: 31858 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایش مسخ‌شدگی انسان در «کاتالِپسی»

نمایشگاهی از مدیاهای مختلف عکس، ویدئوآرت و چیدمان با عنوان «کاتالِپسی» در گالری «جرجانی» گشایش می‌یابد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سام کلانتری - مسوول برگزاری این نمایشگاه - اظهار کرد: در این نمایشگاه از مدیاهای مختلف برای نمایش یک موضوع واحد استفاده شده است. «کاتالِپسی» نوعی بیماری عصبی است که فقدان ناگهانی حرکات ارادی انسان بدون وجود یک ضایعه عضلانی را درپی دارد.

او ادامه داد: در این حالت اندام‌های بدن، وضع خود را به یک حالت حفظ می‌کنند و حواس و اعضای حس نیز وظایف خود را انجام می‌دهند، ولی پاسخ به تحریکات حرکات ارادی سلب می‌شود. در حقیقت با این بیماری، بدن با حفظ تمام حس‌ها، به یک قطعه چوب تبدیل می‌شود. این مسخ‌شدگی موضوع اصلی این نمایشگاه قرار گرفته است.

این هنرمند همچنین بیان کرد: در این نمایشگاه با استفاده از عکس، چیدمان، ویدئوآرت و مانکن‌هایی که نماد انسان مسخ‌شده هستند سعی شده این مفهوم که انسان‌ها با ضمیر پاک به این جهان می‌آیند و بعدها در مواجهه با این دنیا و گذشت زمان به کسی تبدیل می‌شوند که با یک مانکن تفاوتی ندارد، به نمایش گذاشته شود.

در متن معرفی این نمایشگاه آمده است: «پرده‌ای قرمز رنگ بالا می‌رود ... قرار است بازی شروع شود ... به پشتت می‌زنند و تو با گریه‌ای اعلام حضور می‌کنی ... گریه‌ای که بیشتر شبیه یک شکایت است، شکایت از بودنت ... ولی دیگر دیر است ... حالا که آمدی باید بهترین بازی‌ات را انجام دهی ... اما خیلی زود همه چیز را فراموش می‌کنی ... برای خودت نقشی جدید می‌نویسی ... نقشی که با آن‌که کور نیست ولی نمی‌بیند ... با آن‌که کر نیست، نمی‌شنود و تو چه خوب در نقش جدیدت "مسخ" می‌شوی، اما دیگر وقت رفتن است ... پرده قرمز رنگ نمایش دارد پایین می‌آید ... می‌خواهی فریاد بزنی ... اما دیگر دیر شده و این اعتراض بی‌دلیل در گلویت ناخواسته خشک می‌شود ... شاید قرار است بازی جدیدی آغازشود ...»

سام کلانتری، آتوسا جان‌نثاری، هومن نوبخت، پدرام تنعمی، مریم عنایتی، لیلا میری و پونه جعفری‌نژاد هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه «کاتالپسی» از ۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ در گالری «جرجانی» به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از فرشته، خیابان خیام، شماره ۴، واحد ۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نظر شما