شناسهٔ خبر: 31865 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شاخص اصلی سینمای ایران چیست؟

سیف الله صمدیان تاکید کرد که آنچه طی سی و چند سال گذشته، سینمای ایران را در مجامع بین‌الملل به کانون توجه تبدیل کرده امکانات فکری و نوع تفکر موجود در این سینماست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  این هنرمند در گفت‌وگویی جداسازی بخش‌های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر را اقدامی موثر دانست و بیان کرد: طی سال‌های گذشته همزمانی جشنواره فیلم فجر با جشنواره‌های تراز اولی مانند برلین همواره مشکلاتی ایجاد می‌کرد و در موارد متعدد به دلیل این همزمانی، سینماگران حرفه‌ای به جشنواره فجر نمی‌آمدند.

وی ادامه داد: حتی آن عده‌ای هم که در این جشنواره حضور پیدا می‌کردند، بعدها به دلیل کثرت حضور، به نوعی مانند خود اعضای خانواده سینمای ایران شدند و برهمین اساس حرف‌های آنها خریدار چندانی نداشت چرا که این طور به نظر می‌رسید که صحبت‌های آنها حالتی سفارش شده دارد.

صمدیان همچنین اظهار کرد: اکنون جداسازیِ صورت گرفته، اقدام بسیار درستی است و بدین ترتیب می‌توان امکانی ایجاد کرد که در سطح بین الملل ارتباط مستقیم‌تری با سینمای ایران برقرار شود.

به گفته وی، در کنار این جداسازی اضافه شدن بخش‌هایی مانند هنر و تجربه امکان دیده شدن سینمای ایران در سطح بین‌الملل را بیشتر و بیشتر می‌کند.

دبیر جشن تصویر در ادامه با اشاره به چهره‌ای که جشنواره‌ها از سینمای ایران به دنیا نشان می‌دهند، گفت: لازم است سینمای ایران امکان ارائه چهره واقعی خود در سطح بین‌الملل را داشته باشد، چرا که در جشنواره‌های مختلف همواره به دنبال ارائه چهره خاصی از سینمای ایران هستند.

صمدیان ادامه داد: در موارد متعدد، فیلمسازان به صورت مستقل برای ارسال فیلم‌های خود به جشنواره‌های جهانی اقدام می‌کنند و بر همین اساس معمولا حضور ایران در سطح بین‌الملل تاکنون حضور منسجمی نبوده است اما اکنون با جداسازی و تغییر تاریخ بخش بین الملل شرایطی ایجاد شده تا امکان نمایش چهره واقعی سینمای ایران بیش از پیش فراهم باشد.

این فیلمساز در خصوص هویت سینمای ایران و تاثیر جشنواره فجر در شناساندن این هویت اظهار کرد: هویت شاخص سینمای ایران و آنچه طی سی و چند سال گذشته همواره در تمام جشنواره‌ها شاخص بوده و این سینما را روی پا نگه داشته، امکانات فکری و تفکر سینمای ایران است و نه بحث تکنیکی آن.

صمدیان افزود: با انقلاب دیجیتال همچنان بحث تفکر موجود در این سینما اهمیت بیشتری دارد. البته به نظر می‌رسد که در گذشته علی رغم ضعف تکنیکی، بعضی از فیلم‌ها حرف‌های متفکرانه‌تری داشت.

دبیر جشنواره فیلم تصویر در پایان با تاکید بر اینکه صنعت دیجیتال قدرت سینمای ایران را دو برابر کرده است، گفت: با گسترش صنعت دیجیتال، می‌توان چهره‌ای واقعی از سینمایی که به دلیل نداشتن سکس و خشونت و تفاوت‌هایی که با سینمای دنیا دارد، به نمایش گذاشت.

نظر شما