شناسهٔ خبر: 31873 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نکوداشت پدر انیمیشن ایران

يكصد ونود و نهمين شب از شب‌های مجله «بخارا» به پاسداشت بيش از نيم‌قرن تلاش‌های استاد نورالدين زرين‌كلک، پدرانیمیشن ایران و تصویرگر کتاب‌های درسی، به این چهره از آسمان مشاهیر ایران اختصاص يافت. جواد مجابی در این مراسم گفت: تصویر‌گری کتاب‌های درسی مرهون تلاش‌های نورالدین زرین‌کلک است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یکصد و‌نود و نهمین شب از شب‌های مجله بخارا با عنوان «شب نورالدین زرین‌کلک» شامگاه یکشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه، با حضور منوچهر انور، جواد مجابی، امید روحانی و اکبر عالمی در بنیاد موقوفات دکتر افشار برگزار شد.
 
آغاز آشنایی در موسسه فرانکلین
در ابتدای این آئین، منوچهر انور، نویسنده و کارگردان در سخنانی کوتاه گفت: در موسسه فرانکلین با زرین‌کلک آشنا شدم. زرين‌كلک تصويرگری كتاب «ملانصرالدين» را به اتمام رسانده بود و من هم متنی بر آن نوشتم كه اميدوارم اين كتاب بعد از گذشت ١٢ سال منتشر شود.
 
دلتنگ مهاجرت زرین‌کلک هستم
در ادامه «شب نورالدين زرين كلک» جواد مجابی، شاعر و نویسنده به سخنرانی پرداخت. وی با اظهار دلتنگی و دریغ از مهاجرت زرين‌كلک به خارج از ايران،  زرين‌كلک را بنيانگذار انيميشن در ايران دانست و گفت: او نقاش، شاعر و تصويرگر متبحری است كه از سال ۱۳۴۰، تصويرگری كتاب‌های درسی و کودک را آغاز و خدمات شایانی در این عرصه داشته است.


 
درخشش مایه‌های طنز در کارهای پدر انیمیشن ایران
مجابی در ادامه به فقر گرافيكی در كتاب‌های درسی و كودكان اشاره كرد و گفت: ساخت فیلم‌های انیمیشن از دیگر فعالیت‌های زرین‌کلک است که در کنار تصویر‌گری کتاب‌ها انجام می‌داد.
 
اين نويسنده با اشاره به مایه‌های طنز در فعاليت‌های هنری زرين‌كلک افزود: طنز بين دو قطب لطافت لطيفه‌ها و قصه‌ها در نوسان است. طنز ظاهری نرم و باطنی خشن دارد و در عين‌حال می‌توان گونه‌ای از ويرانگری را در طنز ديد كه تمامی این وجوه طنز در كارهای زرين‌كلک مشهود است.
 
شاعر مجموعه «شعر بلند تامل» ادامه داد: استفاده از خشونت به تنهايی کاربردی ندارد، بلكه تلفيق بين ظرافت وخشونت پنهان به هنرمند اجازه می‌دهد تا عليه دنيايی كه نمی‌پسندد طغيان كند.
 
نشر مدرن ایران مديون موسسه فرانكلين است
اميد روحانی، بازيگر و منتقد سينما در ادامه «شب نورالدين زرين‌كلک» با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه زرين‌كلک در تمام عرصه‌های فرهنگی و هنری اظهار کرد: وی هنرمندی جامعه الاطراف است. بايد بگويم نشر مدرن ایران مديون موسسه فرانكلين است كه در آن امثال زرين‌كلک‌ها، مجابی‌ها و دريابندری‌ها فعاليت كردند و بعدها زرین‌کلک فعاليت خود را در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان ادامه و در گام بعدی خود كتاب‌های درسی را سامان بخشید و تلاش كرد تا طرح‌های ايرانی را در كتاب‌ها به تصوير بكشد.
 
تکریم هنرمندان در قید حیات مایه خوشبختی است
در بخش پایانی این آئین نورالدين زرين‌كلک پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از حضور و همراهی علاقه‌مندان گفت: دوستان بسیاری دارم که در این سال‌ها بدون ‌چشمداشت در کنارم بودند و جا دارد در اینجا از آنها تشکر کنم و همچنین برای پرویز کلانتری عزیز آرزوی سلامتی دارم.
 
وی ادامه داد: امروزه در جهان بی‌نامی زندگی می‌كنيم و جای خوشبختی است که هنرمندان تا زمانی‌که در قید حیات هستند، تکریم می‌شوند.
 
«شب نورالدین زرین‌کلک» با پخش دو انيميشن از ساخته‌های  نورالدین زرين‌كلک، مستندی از زندگی وی با عنوان «خانه‌ام خاليست» و نمایش کتاب‌های این هنرمند در محل بنیاد موقوفات دکتر افشار پایان یافت.

نظر شما