شناسهٔ خبر: 31876 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کهن ترین کتاب فارسی چاپی جهان در نمایشگاه

مدیر بنیاد شکوهی با اعلام حضور این بنیاد به صورت اشتراکی در نمایشگاه کتاب امسال، گفت: کتاب داستان مسیح به عنوان کهن ترین کتاب فارسی چاپی جهان، یکی از عناوینی است که امسال در نمایشگاه عرضه خواهیم کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ یوسف بیگ باباپور نسخه پژوه و مدیر بنیاد شکوهی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: برای شرکت در نمایشگاه، غرفه مستقل نداریم و به همراه انتشارات منشور سمیر در نمایشگاه امسال شرکت خواهیم کرد. برای این حضور هم ۱۲ عنوان جدید داریم.

بنیاد شکوهی

وی افزود: همه ۱۲ عنوان مذکور، چاپ ۹۳ هستند. یکی از این کتاب ها، نسخه خطی «مجمع الفُضلا» است و دیگر داستان مسیح است که کهن ترین کتاب فارسی چاپی جهان است. این کتاب در اروپا به چاپ رسید که ما آن را بازچاپ کرده ایم. کتاب دیگرمان، دیوان امیری هروی از شاعران نامدار قرن نهم و هشتم است.

این مدیر نشر ادامه داد: فهرست دستنویس های فارسی کتابخانه های استانبول که یک مجموعه ۴ جلدی است، نیز از دیگر آثاری است که به نمایشگاه خواهیم آورد. در کنار این اثر، «تذکره سرو آزاد» از غلامعلی آزاد بلگرامی از نویسندگان هندی را خواهیم داشت. به علاوه، کتاب نسخه خطی «عوارف المعارف و دیل عوارف المعارف» را نیز عرضه خواهیم کرد که در واقع ۲ کتاب است؛ یکی خود عوارف المعارف و یکی ذیل آن که هر دو را در یک مجلد چاپ کرده ایم. این نسخه خطی به خط جنید شیرازی، عارف نامدار قرن هشتم نوشته شده است.

بیگ باباپور گفت: مثنوی «مهر و مشتری» به خط عطار تبریزی، از دیگر کتاب های ما در نمایشگاه است. «رساله در علم بنکامات یا الکواکب الدرّیه» اثر راصد دمشقی از دانشمندان قرن دهم است. این رساله اولین کتاب درباره ساخت ساعت مکانیکی در تمدن اسلامی است که بر اساس نسخه پاریس، تصحیح شده و مقدمه مفصلی را به همراه آن چاپ کرده ایم.

نظر شما