شناسهٔ خبر: 31878 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هشدار به رسانه‌ها برای رعایت خطوط قرمز

سخنگوی وزارت ارشاد با تشریح ۱۱ بند مهم در حیطه فعالیت رسانه‌ها، به آنها هشدار داد که از خط قرمزهای تعیین شده عبور نکنند و در توضیح علت تذکرات متعدد به رسانه‌ها گفت: ما با خبرنگاران راحت هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان نکات و تذکراتی درخصوص فعالیت مطبوعات و رسانه‌ها در کشور گفت: ما معتقدیم وابستگی مستقیم مطبوعات و رسانه‌ها به دولت، اصل آزادی و استقلال خبری و شغلی رسانه‌ها را خدشه‌دار می‌کند. دولت به اصل ۲۴ قانون اساسی که اصل آزادی مطبوعات تصریح دارد احترام می‌گذارد و به آن پایبند است.

وی افزود: معتقدیم مطبوعات باید در جهت روند تکاملی انقلاب اسلامی ایران و اشاعه فرهنگ ناب انقلابی حرکت کنند و ضمن بهره‌گیری از برخورد ناب اندیشه‌های متفاوت، از ترویج حرکات تخریبی و ضدفرهنگی پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت ارشاد سپس خطاب به مسئولان رسانه‌ها نکات زیر را یادآور شد:

۱- عدم اشاعه محتوای الحادی و مخالف موازین اسلامی و اهانت به اسلام و مقدسات آن

۲- عدم تخریب هویت قومی، محلی و ملی و تمسخر باورها، آیین‌ها و زبان‌های قومی و اقلیت‌های دینی و مذهبی. تمسخر قومیت‌ها و غرور ملی و ایجاد روحیه یأس و خودباوری در مقابل تمدن اسلامی و ایرانی و تاکید بر واگرایی، از مصادیق بارز تخریب هویت ملی.

۳- عدم ترویج مادی‌گرایی فلسفی و اخلاقی و جریان‌های مخالف جهان‌بینی اسلامی

۴- عدم ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی و اشاعه خرده‌فرهنگ‌های مغایر با فرهنگ ایران و اسلام

۵- عدم ترویج و تبلیغ فرغه‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب و سبک‌های زندگی مخالف با شریعت اسلامی. ترویج و تبلیغ عقاید و نمادهای فرغه‌های ظالم و همچنین بهاییت، وهابیت، خلفی‌گری و شیطان‌پرستی و تبلیغ گروه‌های منحرف و فریبکار، مصداق عدم رعایت این اصل است.

۶- عدم اشاعه منکرات و محتوای خلاف اخلاق و عفت عمومی

۷- عدم تضعیف نظام و ضدیت با استقلال کشور. البته نباید به بهانه استقلال، آزادی‌های مشروع و قانونی سلب شود. اصل ۹ قانون اساسی تصریح می‌کند که در جمهوری اسلامی ایران آزادی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی از هم تفکیک نمی‌شوند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروهی یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و تمامیت ارضی ایران، کمترین خدشه را وارد کند و هیچ مقامی هم حق ندارد به نام حفظ استقلال، آزادی‌های مشروع را هرچند با وضع قوانین و مقررات سلب کند.

۸- عدم تبلیغ نظام‌های استکباری، استعماری، استبدادی، سلطنتی و گروه‌های محارب و غیرقانونی

۹- عدم اخلال در همبستگی ملی و انسجام ملی و اسلامی

۱۰- عدم توهین، تخریب و افترا و تمسخر نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی که حفظ حرمت آنها از نظر شرع و قانون لازم است.

۱۱- عدم نشر اکاذیب و محتوای خلاف واقع که تحریف مسلمات دینی است.

نوش‌آبادی پس از مرور این تذکرات گفت: رسالت مطبوعات و رسانه در نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ارتقا سطح آگاهی و معرفت مردم و همچنین بالا بردن سطح معلومات و دانش آنها و آگاه کردنشان نسبت به حقوقشان و نیز تحکیم همبستگی ملی و مبارزه با مظاهر فرهنگ غیراسلامی و همچنین گسترش فضائل اخلاقی در جامعه است.

وی ادامه داد: پیشبرد اهداف مصرح در قانون اساسی و تلاش برای نفی مرزبندی‌های کاذب و تفرقه‌انگیزانه و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در مقابل یکدیگر، از دیگر وظایف رسانه‌ها است.

وی همچنین با اشاره به اصل جهانی حق دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات، به تصویب و ابلاغ قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت و مجلس اشاره و اظهار امیدواری کرد: این قانون هرچه زودتر اجرایی شود.

با شما خبرنگاران راحت صحبت می‌کنیم

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد علت ارائه این تذکرات مفصل به رسانه‌ها و اینکه آیا دستگاه‌های ناظر اخیرا با مورد یا موارد بزرگی از تخلفات مطبوعات مواجه شده‌اند که اینگونه رسانه‌ها را از خارج شدن از خطوط قرمز برحذر می‌دارند؟ گفت: این موارد تذکراتی بود به رسانه‌ها و از آنجا که ما با شما خبرنگاران راحت صحبت می‌کنیم، قصد داشتم این پیام را به طور مستقیم و با عنوان نماینده دستگاه رسمی فرهنگی و رسانه‌ای کشور به مسئولان رسانه‌ها منتقل کنم.

وی با اشاره به توقیف نشریه «زنان امروز» تصریح هیات نظارت بر مطبوعات به دلیل ترویج پدیده «ازدواج سفید» در روز گذشته گفت: برخی از این تخلفات ناشی از عدم آگاهی از قانون است و تذکرات ما هم برای این است که از بروز چنین تخلفاتی و همچنین تخلفات دیگر از سوی سایر مطبوعات جلوگیری شود. رسانه‌ها باید مراقبت کنند تا مرزها رعایت شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلا از تذکر دادن به یک نشریه یا توقیف آن و یا ارسال پرونده‌اش به دادگاه خوشحال نمی‌شود اما وظایف قانونی ما ایجاب می‌کند که چنانچه تخلفی از آنها سر بزند بدون اغماض با آن برخورد شود. ما همچنین از افراط و تفریط در برخی رسانه‌ها خوشحال نیستیم.

بررسی تخلفات مطبوعات زمان بر است

نوش‌آبادی سپس در پاسخ سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آخرین شماره نشریه «زنان امروز» مطلبی که مصداق ترویج و تبلیغ ازدواج سفید باشد، ندارد این در حالی است که شماره ۵ این نشریه که چند ماه قبل منتشر شده به طور کامل به این موضوع اختصاص یافته است اگر در آن شماره چنین تخلفی صورت گرفته، چرا هیات نظارت بر مطبوعات دیر وارد عمل شده و اگر تخلف مربوط به شماره اخیر است، این نشریه بر چه اساس توقیف شده است؟ گفت: نشریه «زنان امروز» براساس بند ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات که تصریح دارد «هر نشریه‌ای اگر بخواهد ترویج و توجیه پدیده‌های مغایر با ارزش‌های دینی و ملی داشته باشد، پرونده‌اش هم در هیات نظارت بر مطبوعات و هم توسط مدعی‌العموم بررسی خواهد شد» توقیف شده است در واقع هیات نظارت بر مطبوعات اینگونه تشخیص داده که مقالاتی که در این نشریه به چاپ رسیده ترویج پدیده ازدواج سفید بوده است. این تشخیص هیات نظارت بر مطبوعات است و مطابق آن پرونده نشریه یاد شده به دادگاه رسانه ارجاع شده است.

سخنگوی وزارت ارشاد در توضیح بیشتر گفت: طبیعی است که بررسی هر پرونده‌ای نیازمند تحقیقات و کارشناسی‌های دقیق است و اینگونه نیست که اگر یک نشریه امروز مرتکب تخلفی شد، فردا در جلسه‌ای به آن رسیدگی شود این موضوع زمان می‌برد و هیات نظارت بر مطبوعات هم با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارد و با توجه به زمان‌بر بودن این موارد آرای خود را صادر می‌کند. در هر حال گزارش‌ها را وزارت ارشاد به هیات نظارت بر مطبوعات می‌برد و تصمیم‌گیری نهایی در این هیات صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تخلف نشریه زنان امروز یک تخلف آشکار بوده است در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا قرار است جلسات هیات نظارت بر مطبوعات از این پس با دستور کار موضوعات و مسائل مشخصی مانند ازدواج سفید و یا مواردی مانند عرفان‌های کاذب و غیره تشکیل شود گفت: این موارد از قبل هم دنبال می‌شده و قطعا پرداختن به موضوعاتی که شما مطرح کردید و از مصادیق بارز تخلفات مطبوعاتی است، می‌تواند در دستور کار هیات نظارت بر مطبوعات قرار گیرد.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد میزان بن کتابی که در دوره قبلی نمایشگاه کتاب تهران به صورت رایگان توزیع شده و وزیر ارشاد امسال این روند را متوقف کرده است گفت: جزئیات مربوط به آمار بن توزیع شده در نمایشگاه کتاب سال ۹۳ باید از مسئولان مربوطه بپرسیم اما آنچه مشخص است این است که این بن‌ها باید ساماندهی می‌شد چه بن‌های دانشجویی و طلاب و چه سایر بن‌ها که بین موسسات، نهادها و اقشار مختلف توزیع می‌شد.

وی تاکید کرد: توزیع این بن‌ها باید طبق اصولی مشخص باشد و واقعا به دست افرادی که قصد خرید و مطالعه کتاب را دارند برسد. چراکه بعضا مشاهده می‌شد که با این بن‌ها دادوستدهایی صورت می‌گیرد.

نظر شما