شناسهٔ خبر: 31895 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشجویان آزاد و فرهنگیان مشمول حمایت بنیاد نخبگان می شوند

معاون برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان تسهیلات این بنیاد را در رابطه با دانشجویان برتر تشریح کرد و گفت: دایره شمول حمایت از دانشجویان برتر گسترده شده و دانشگاههای آزاد و فرهنگیان نیز مشمول حمایت می شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ غلامعلی منتظر با اشاره به برنامه های بنیاد ملی نخبگان در حوزه علمی گفت: در حوزه علمی ، سه حوزه را باز کردیم که امسال با قوت تمام پیش می‌بریم که در حوزه دانشجویی، دانش آموختگان و استادان دانشگاه است .

شناسایی دانشجویان برتر براساس فعالیت نخبگانی

وی ادامه داد: در حوزه دانشجویی کاری که از سال تحصیلی ۹۴-۹۳ شروع کرده و در سال ۹۴ با قوت پیش می بریم، این است که پیش بینی کرده بودیم دانشجویان برتر، براساس فعالیت نخبگانی در دانشگاه شناسایی شوند این کار تفاوت جدی داشت با رویکرد قبلی که صرفا نگاه می کرد به دانشجویان که آیا رتبه خوبی درکنکور دارند، المپیادی بودند یا خیر، ولی اکنون این میدان فراختر شده است . اجازه می دهیم اگر دانشجو در دانشگاه خود توانمندی خود را نشان دهد مورد حمایت قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان یادآورشد: این بررسی و ارزیابی براساس ضوابط بنیاد در درون دانشگاه رخ می دهد و این از اتفاقات مهم در این سال تحصیلی است. برای همین در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ همین روند با شدت بیشتر پیش خواهد رفت که به موجب آن دانشجویان در دانشگاه‌ها با دانشجویان همتراز خود ارزیابی می شوند. توانمندی آنها سنجیده می شود و به بنیاد معرفی می شوند و به فراخور فعالیتی که داشته اند می توانند از جایزه های آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ بهره‌مند شوند. این جایزه ها به نحوی طراحی شده که فرد را به طور هدفمند به یک حوزه مشخص هدایت می کند و از پراکنده کاری دانشجو جلوگیری می کند .

حمایت بنیاد از دانشجویان برتر دانشگاه آزاد و فرهنگیان

استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: دراین رویکرد شمول دانشگاه ها افزایش یافته و مثلاً دانشگاه های آزاد یا دانشگاه فرهنگیان نیز از این تسهیلات بهره مند شده اند.

۴ هزار دانشجوی برتر تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گرفتند

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در این فرایند حدود ۴ هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفتند یکی از اتفاقات مهمی که افتاد حمایت جدی بنیاد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. پیش تر از این دانشجویانی که از این تسهیلات استفاده می کردند، حدود هزار و ۸۰۰ نفر بودند که حدود ۴۰۰ نفر آنان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مابقی دانشجو کارشناسی بودند. با توجه به اهمیت دوره های کارشناسی ارشد و دکتری این حمایت ها را به سمت تحصیلات تکمیلی متمایل کردیم و از ۴ هزار نفری که اکنون درحال استفاده از این تسهیلات هستند، حدود ۲ هزار نفر دانشجویان کارشناسی و حدود ۲ هزار نفر دیگر را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند. تسهیلات و اعتبارتی که به این دانشجویان تعلق می گیرد متنوع تر و بیشتر شده است .

پرداخت ۹۰۰ هزارتومان ماهانه به دانشجویان دکتری برتر

معاون برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان افزود: به دانشجویان دوره دکتری به ازای هرماه فعالیت آموزشی، پژوهشی و فناوری در درون دانشگاه هرماه ۹۰۰ هزارتومان پرداخت می شود، علاوه براین اگر دانشجویی بخواهد به فرصت مطالعاتی اعزام شود، بنیاد ماهی هزار دلار به مدت ۹ ماه پرداخت می کند که درحال حاضر تعداد زیادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از این تسهیلات استفاده می کنند.

تشویق دانشجویان برتر به ازدواج با پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن

منتظر به نکته دیگری که بنیاد ملی نخبگان در دوران دانشجویی آن را مورد توجه قرار داده است، اشاره کرد و ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های بنیاد ملی نخبگان تشویق دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ازدواج است به همین دلیل به عنوان یک هدف فرهنگی هم هدیه ای به دانشجویان مزدوج تعلق می گیرد و علاوه براین بخشی از ودیعه مسکن آنها نیز توسط بنیاد پرداخت می شود.

منتظر یادآورشد: همه جایزه های دانشجویی ما یک ساله است به جز جایزه مربوط به خدمات و ودیعه مسکن. وقتی فرد آن را دریافت می کند، تا آخر دوره تسهیلات می تواند از آن استفاده کند. فرد اگر در دوره ای که مشمول جایزه ما می شود، ازدواج کند، می تواند وام ودیعه مسکن را بگیرد و ۳ تا ۴ سال استفاده کند. حتی اگر سال دیگر مشمول جایزه ها نشود چون مایل هستیم دانشجویان زودتر تشکیل خانواده دهند .

نظر شما