شناسهٔ خبر: 31898 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت «عصرهای کریسکان» از سربازی که ۴۷ بار شهید شد

روای کتاب‌ عصرهای کریسکان در رونمایی از این کتاب به بیان خاطراتی درباره شیوه اعدام بسیجی‌ها و شهدای گمنام به دست کموله پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛، مراسم رونمایی از کتاب عصرهای کریسکان خاطرات امیر سعیدزاده نوشته کیانوش گلزار راغب عصر امروز ۸ اردیبهشت در حوزه هنری برگزار شد.

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در این مراسم با بیان اینکه امیدواریم با چاپ این قبیل کتاب‌ها گوشه تاریکی از جنگ با چراغ قوه این آثار روشن شود گفت: کتاب شُنام که خاطرات کیانوش گلزار راغب بود خواندنش مرا خوشحال کرد چرا که یک سرباز خاطراتش را از جنگ نوشته بود و در آن عناصری بود که ماجرا را جذاب می‌کرد. فکر نمی‌کردم که گلزار راغب کتاب دیگری بنویسد. چون سربازها فقط خاطرات خودشان را می‌نویسند. سربازها با نوشتن خاطراتشان جنگ‌شان را کامل می‌کنند اما گلزار ادامه داد.

وی با اشاره به ویژگی‌های کتاب عصرهای کریسکان گفت: حسن این کتاب روایت موازی از همسر و راوی است. خود سعیدزاده چند صفحه ماجرا را شرح می‌دهد و بعد از او همسرش روایت را آغاز می‌کند در حقیقت ما دو جنگ در این کتاب می‌بینیم. نخست سعید زاده با کومله و دوم جنگ در زندگی به روایت همسر او که به نظرم قهرمان اصلی کتاب همسر او است.

سرهنگی ادامه داد: نکته دیگر درگیری خانواده با جنگ است که به متن اصالت می‌دهد بیان این نوع موضوعات درسی برای امروز است که اگر یک کم شرایط نامساعد است گلایه نکنیم.

وی یادآور شد: کتاب خاطرات یک هم صحبت کاغذی با ما است نویسنده و راوی در این دست کتاب‌ها برای ما دنیایی را شرح می‌دهند که آن را تجربه نکرده‌ایم رشد این نوع ادبیات اجتناب ناپذیر است ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دو اتفاق انقلاب و جنگ رفتار ما را تحت تأثیر خود قرار داده است آینده ادبیات ایران ادبیات انقلاب و جنگ است انقدر به این ادبیات امیدوارم که بدانم میدان نقش جهان اقلیم ادبی ایران همین دو نوع ادبیات است و ما به جز این دو سرمایه دیگری نداریم.

سردار حسن رستگار پناه دیگر سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه حوادث این کشور لحظه به لحظه دنیایی از ناگفتنی‌ها را دارد که باید نوشته شود گفت: صدای دلنشین امام در روز ۲۳ بهمن با پیامی به گوش ما رسید که فرمودند دیگر کسی حق ندارد اسلحه‌ها را نگه دارد و کسی هم نباید به محل نگهداری اسلحه‌ها حمله کند. تا ما چشم باز کنیم هفته اول انقلاب بود سهم خواهان این کشور دنبال سهم خواهی خودشان بودند یکی از اولین این گروه‌ها حزب دموکرات کردستان بود که پادگان مهاباد را تصرف کرد.

وی ادامه داد: امام پیام دادند و فرمودند کسانی که به دنبال حل مشکلات قبلی هستند باید دست به دست هم دهند و کشور را بسازند در این شرایط بیشتر گروه‌های چپ می‌گفتند که ما هم در این انقلاب سهم داریم و باید در رأس امور باشیم. این نوع اتفاقات در کردستان، آمل و ... رخ می‌داد اما بیشترین آن مربوط به کرستان بود.

سردار رستگارپناه یادآور شد: جریانات سیاسی دنبال سهم خواهی بودند حتی توافقی نکردند که جان مردم را حفظ کنند و این تقدیری است که برای این مردم هنوز هم ادامه دارد. در کردستان حوادث مختلفی رخ داد اما بسیاری از آن آگاهی ندارند به عنوان نمونه کسی نمی‌داند که تنها خانواده‌ای که شش شهید دارند در بانه هستند.

به گفته رستگارپناه همانند خاطرات سعید زاده در این کتاب هزاران خاطره وجود دارد که هنوز نوشته نشده است.

محمدجواد سبحانی استاد دانشگاه امام حسین(ع) دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه سردشت اولین شهر جهان است که بمباران شد و بمباران شیمیایی شد و نصف جمعیت آن مسموم شدند ادامه داد: مردم سردشت مردم مقاومی هستند که چندین ماه به اجبار در زمان جنگ به دلیل بمباران های پیاپی در جنگل‌ها زندگی کردند الآن هم این خانواده‌ها گمنامند و من گاهی می‌گویم که حتی رزمنده‌های این مناطق در میان خانه هایشان هم غریب هستند. همین چند سال قبل بود که ۱۸ نفر از همین رزمنده‌ها به دلیل اینکه در دوران دفاع مقدس از انقلاب و کشورشان دفاع کردند توسط ضد انقلاب ترور شدند.

وی با بیان خاطراتی ادامه داد: بسیاری از حوادث رخ داده در سردشت و دیگر شهرهای غرب کشور هنوز ثبت نشده است ما در این شهرها خانواده‌هایی داریم که به جرم فروختن اجناس و کالا به بسیجی‌ها شهید دادند. کومله حتی به فرزند ۹ ساله آنها که در خواب بودند نیز رحم نکردند. مردم قهرمان کردستان شهدای بسیاری داده است که اگر تعداد شهدای اهل سنت آنها از شیعیان بیشتر نباشد کمتر نیست؛ حالا اگر شهدای بمباران را حساب نکنیم.

در ادامه این مراسم امیر سعیدزاده راوی کتاب عصرهای کریسکان به سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه ما هرچه داریم از مکتب امام خمینی است گفت: معتقدم درست است که من سنی و کردزبانم اما افتخار می‌کنم که یک کردم و برای ایران. با تمام این اوصاف در بعضی از اندیشه‌های اهل تسنن شاید این مطلب گران می‌افتد اما باید بگویم که آن چه که الآن من دارم از خودم نیست و از بزرگانی است که با آنها بوده‌ام. هرچه دارم از پیشکسوتان جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه بعد از واقعه کربلا تنها امام بود که پرچم آزادی خواهی را در جهان به اهتزاز درآورد ادامه داد: این افتخاری برای ایرانیان است.

سعیدزاده با اشاره به خاطراتی از وقایع رخ داده در کردستان در زمان اسارتش گفت: کسی که اسارت را درک نکرده باشد فرق میان شهید شدن در جنگ و شهید شدن با اعدام را درک نمی‌کند. من متأسفم و از طرفی خوشحالم از اینکه پای این میز ایستاده‌ام که با ضمانت قطره قطره خون شهدا استوار است و متأسفم از اینکه زمانی که امنیت برقرار شد شهدا نبودند و آن را ندیدند.

وی با اشاره به عنوان کتاب افزود: کریس در زبان کردی به معنای سنگ ریزیه‌هایی است که در جریان آب حرکت می‌کند این نام را به این خاطر انتخاب کردیم که بسیاری از هم اتاقی‌های اسیرم در این محدوده شهید شدند.

در ادامه این مراسم کتاب عصرهای کریسکان با حضور نویسنده و راوی رونمایی شد.

نظر شما