شناسهٔ خبر: 31899 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشجویان سوری بورسیه مدرسه عالی سینما ایران می‌شوند

رئیس سازمان سینمایی در دیدار با مدیر یک شرکت رادیویی و تلویزیونی سوریه گفت: آماده برگزاری دوره‌های تخصصی فیلمسازی برای سینماگران و بورسیه کردن دانشجویان سوری هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ رئیس سازمان سینمایی در دومین روز برگزاری بازار بین‌المللی فیلم تهران در دیدار با مدیر یک شرکت رادیویی و تلویزیونی سوریه گفت: آماده برگزاری دوره‌های تخصصی فیلمسازی برای سینماگران و بورسیه کردن دانشجویان سوری هستیم.

«دیانا جبور» مدیر یک شرکت رادیویی و تلویزیونی در دیدار با حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: من سینمای ایران را با تماشای فیلم‌های ایرانی دنبال می‌کنم و به آن علاقه زیادی دارم.

وی همچنین از ایوبی امکان و شرایط بورسیه شدن دانشجویان علاقه‌مند به سینما توسط ایران را جویا شد و درخواست کرد تا طی نامه‌ای شرایط و ضوابط این امر در آینده‌ای نزدیک شرح داده شود.

رئیس سازمان سینمایی نیز بیان کرد: مدرسه عالی سینما در ایران با هدف جذب و شناسایی جوانان با استعداد در حوزه فیلمسازی تاسیس شده است و می‌توان دوره‌هایی چند هفته‌ای را برای علاقه‌مندان در این مدرسه تدارک دید. همچنین امکان برگزاری دوره‌های بلندمدت تخصصی نیز وجود دارد.

سهم سینمای ایران در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه شنبه ۸ اردیبهشت در حاشیه جشنواره فیلم فجر به دیدار با نمایندگان سینمای کشورهای کانادا و نیوزلند پرداخته و قرار بر آن شد که نماینده کانادا برای جذب سرمایه‌گذار در سینمای ایران تلاش‌هایی را صورت دهد.

حجت الله ایوبی ظهر امروز دیداری با جان میلر مدرس کارگاه‌های فیلمسازی و استعدادیابی کانادا و پیت رایو کارگردان نیوزلندی داشت و در قالب این نشست قرار بر آن شد که میلر در زمینه جذب سرمایه از کشورهای مختلف اقداماتی را برای سینمای ایران دنبال کند.

رئیس سازمان سینمایی در این نشست متذکر شد: سینمای ایران از این توان برخوردار است که با کشورهای مختلف به همکاری پرداخته و تولیدات مشترکی داشته باشد.

وی ادامه داد: می‌توان برای به نتیجه رسیدن تولیدات مشترک نویسنده و کارگردان‌هایی از دو کشور انتخاب کرد تا بدین ترتیب با شکل گیری نوعی کمیسیون مشترک کار آغاز شود. البته باید در این زمینه توجه داشت که در این راه مرسوم آن است که دولت راه را باز کند. چراکه در صورت آماده شدن شرایط بخش خصوصی خود می‌داند چگونه باید کار را دنبال کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: با وجود آنکه سینمای ایران طرفداران بسیاری در دنیا دارد، ما همچنان در بازارهای جهانی سهم به نسبت کمی داریم.

وی همچنین یادآور شد: با این وجود ما در جشنواره ملی فجر امسال حدود ۱۰۰ فیلم داشتیم که ۴۰ درصد آن‌ها ساخت جوان‌ها بود و کیفیت کار سینماگران جوان به گونه‌ای بود که همه بزرگان سینما را متحیر کرد که این موضوع نشان‌دهنده آن است که سینمای ایران ادامه دارد و تمام نشده است.

ایوبی در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما در ایران انجمن سینمای جوانان را داریم که این مرکز در ۶۰ نقطه کشور شعبه‌هایی دارد و سینما از آنجا و با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز می‌شود. حتی فیلمسازانی مانند اصغر فرهادی نیز از همین انجمن‌ها کار را شروع کرده‌ و به تدریج پس از ساخت فیلم‌های کوتاه به فیلم‌های بلند سینمایی رسیده‌اند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: اکنون تجربیات خانم میلر در حوزه بین‌الملل می‌تواند کمک قابل توجهی به ما داشته باشد. چراکه ۲۰ سال قبل سینمای ایران در شرایطی به سر می‌برد که تقریبا همه فیلم‌های آن با حمایت دولت ساخته می‌شد. اما اکنون نزدیک به ۷۰ درصد فیلم‌ها با بودجه بخش خصوصی ساخته می‌شود و ما به عنوان بخش دولتی مشوق فیلمساز‌ها هستیم و از کارگردانانی که فیلم‌هایشان در جشنواره‌های مختلف جوایزی دریافت می‌کنند، حمایت می‌کنیم. اما در ‌‌نهایت بیشتر فیلم‌ها کار شخصی خود فیلمسازان است.

ایوبی در ادامه افزود: سینماگران ما سال گذشته ۲۲۲ جایزه بین‌المللی دریافت کرده و در ۴۶ جشنواره داوران ایرانی به داوری پرداختند. بر همین اساس سینمای ایران دارای ظرفیت و پتانسیلی است که می‌توان آن را ارتقا داد.

اما جان میلر که تاکنون در سطح بین‌الملل در کشورهای متعددی به شناسایی و کشف استعدادهای جوان سینما پرداخته نیز در دیدار با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: کار من سفر به تمام دنیا و توسعه استعدادهای جوان است. اما واقعا فیلم‌هایی که در ایران دیدم، به مراتب جذاب‌تر بوده و از موضوعات و داستان‌های جالبی بهره می‌برند و البته طنز هم در آن‌ها به خوبی مورد توجه قرار گرفته و سهم قابل توجهی دارد.

پس از ذکر این نکته، ایوبی با لبخند اینگونه عنوان کرد که در کشور ما طنز چنان جایگاهی دارد که یکی از فواید مهم تلفن همراه به رد و بدل کردن لطیفه‌ها مربوط می‌شود.

جان میلر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سفرهایی که اخیرا به کشورهایی مانند کوبا و کلمبیا داشته، اظهار کرد: برنامه در حال حاضر در دنیا بخش‌های مختلفی به حمایت از استعداد‌ها می‌پردازند که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها صندوق برلین یا موسسه آمستردادم باشد که هدف نهایی هر دو شناسایی استعدادهای جوان است و در کشورهای مختلف می‌توان از این قابلیت بهره گرفت.

وی همچنین عنوان کرد: در کلمبیا دولت به دنبال یافتن استعداد‌ها بود و بر همین اساس تلاش کردند تا عوامل مختلفی که می‌توانند موجب کشف این استعداد‌ها شوند، در کلمبیا دور هم جمع شوند که پس از این اتفاق جایگاه کلمبیا در بازارهای جهانی به طور چشمگیری ارتقا پیدا کرد. زیرا علاوه بر کشف استعداد‌ها مشوق و پیش پرداخت هیا مالی و سرمایه گذاری اقتصاد جهانی کمک به سزایی به سینمای این کشور کرد.
می‌لر ادامه داد: در کوبا هم مشابه همین اتفاق رخ داد و همزمان با افزایش مشوق‌های دولتی با کشورهای مختلفی نیز برای عقد قراردادهای مشترک صحبت شد.

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کشور کانادا اشاره کرد و گفت: با توجه به جمعیت کشور ما که چندان بالا نیست ما نیاز به جذب سرمایه‌های بیرونی داریم.

وی در پایان توجه به داستان‌هایی که میان مردم دو کشور حالت مشترک دارد را عاملی برای تشویق کشور‌ها به ساخت فیلم‌های مشترک دانست.

پیت رایو نیز در این نشست با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی که در دو کشور وجود دارد، به اهمیت انجام فعالیت‌های مشترک تاکید کرد.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و هجدهمین بازار بین‌المللی فیلم تهران تا ۱۲ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

نظر شما