شناسهٔ خبر: 31908 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صدور ویزا برای ۷۰ ناشر خارجی و اتمام ارزشیابی محتوایی کتاب‌های لاتین

مدیر کمیته نظارت محتوایی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران از صدور ویزا برای ۷۰ ناشر خارجی جهت حضور در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت:‌ کمیته نظارت و ارزشیابی کار بررسی محتوایی کتاب‌های لاتین را به اتمام رسانده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ علی فریدونی، مدیر کمیته نظارت محتوایی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران گفت: کمیته نظارت بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران نسبت به صدور روادید نزدیک به ۷۰ نفر از ناشران بین الملل که متفاضی ورود به ایران بودند،اقدام کرده است،‌ این اقدامات شامل بررسی اولیه مدارک و اطلاعات ناشران و ارسال این اطلاعات به وزارت خارجه و در نهایت صدور ویزا بوده است.

وی با بیان این مطلب که این ۷۰ ناشر که مجوز ورود به کشور را دریافت کرده‌اند‌، از کشورهای مختلف هستند‌، گفت:‌ تاکنون مورد خاصی برای ممانعت از ورود ناشر یا ناشرانی به نمایشگاه نداشته‌ایم‌، البته با توجه به قوانین و مقررات روند بررسی متفاوت است.

فریدونی با اشاره به نظارت محتوایی بر کتاب‌ها در بخش بین‌الملل گفت:‌ کتاب‌ها در دو بخش لاتین و عربی بررسی می‌شوند، روند اجرایی بررسی شامل دو مرحله است،‌ در مرحله اجرایی اولیه کتاب‌ها از نظر ویژگی ظاهری و بر اساس معیارهایی که برای ورود کتاب‌ها به نمایشگاه وجود دارد‌،  بررسی می‌شوند.

مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی بخش بین‌الملل تصریح کرد:‌ در این مرحله تاکنون در بخش لاتین کلیه کتاب‌ها ارزشیابی اولیه شده‌اند. ارزشیابان شامل اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف علوم‌، تاریخ اسلامف‌ خردف‌ مذاهب‌، ادبیات و ... هستند که در سالن گمرک نمایشگاه مستقر هستند.

وی ادامه داد:‌ هم‌چنین نظارت اولیه در بخش عربی نیز در حال انجام است و هنور به اتمام نرسیده است،‌ در مرحله دوم ارزشیابی کتاب‌ها پس از ورود به غرفه‌ها بررسی خواهند شد تا مواردی که مجاز به عرضه نبوده‌اند‌، عرضه نشوند.ناظران ما در طول ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در بخش بین‌الملل حاضر و به نظارت مشغول خواهند شد.

فریدونی گفت:‌ ناظران ما با توجه به سطح سواد تحصیلات و گرایش تخصصی به ارزیابی کتاب‌ها می‌پردازند‌، ارزیابی‌ها بر اساس معیارها و ضوابط و ارزش‌های نظام است‌، ما در صدد این نیستیم که سد و مانع ورود کتاب به جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صفحه به صفحه کتاب‌های بخش بین‌الملل توسط ارزشیابان مطالعه می‌شود،‌ گفت:‌ چنین چیزی امکان ندارد،‌ ارزیابان با توجه به سابقه نشر و اطلاعات کلی که از کتاب دارند،‌ ارزیابی می‌کنند‌، به هر حال اساتید دانشگاه در رشته‌های خود اشرافی به ناشر‌، نوینسده و محتوای کتاب‌ها دارند که بر این اساس به ارزیابی مشغول می‌شوند.

نظر شما