شناسهٔ خبر: 31914 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگاه تخصصی انسان‌شناسی و فرهنگ: «شهر و تصویر: از سینما تا یوتیوب»

این جلسات به عنوان مکملی برای جلسات ترویجی و عمومی یکشنبه‌ها طراحی شده و با هدف انجام مباحث تخصصی متمرکز در برخی حوزه‌های خاص برگزار می‌شوند.انسان شناسی و فرهنگ، این برنامه جدید را جهت ارائه درسگفتارهای تخصصی برای مخاطبان خاص خود در هر حوزه در نظر گرفته است.

Untitled-3 - Copy.jpg


به گزارش فرهنگ امروز به نقل از سایت انسان‌شناسی و فرهنگ؛  این جلسات به عنوان مکملی برای جلسات ترویجی و عمومی یکشنبه‌ها طراحی شده و با هدف انجام مباحث تخصصی متمرکز در برخی حوزه‌های خاص برگزار می‌شوند.انسان شناسی و فرهنگ، این برنامه جدید را جهت ارائه درسگفتارهای تخصصی برای مخاطبان خاص خود در هر حوزه در نظر گرفته است.

جلسات به صورت یک هفته در میان و در روزهای پنج‌شنبه، از ساعت 12 تا 16 برگزار می‌شوند و اطلاعات مربوط به زمان و مکان دقیق هر کدام از جلسات، متعاقبا اعلام خواهد شد. در هر جلسه، علاوه بر مدیر انسان‌شناسی و فرهنگ، یکی از همکاران نزدیک مجموعه نیز در حوزه تخصصی خود و مرتبط با موضوع جلسه، درسگفتار تفصیلی در سطح دکترای تخصصی در مطالعات فرهنگی بین رشته ای ارائه می‌کنند و همچنین مباحث مطرح شده، توسط حضار، مورد مبادله فکری قرار خواهد گرفت.

مانند دیگر برنامه‌های مجموعه، از این جلسات نیز گزارش  نوشتاری و صوتی تهیه شده و همچنین  فیلم برداری صورت می‌گیرد.  به شرکت کنندگان نیز گواهی شرکت داده خواهد شد. به دلیل محدود بودن  تعداد شرکت کنندگان در این برنامه ها، مشارکت در آنها صرفا از طریق ثبت نام ممکن است. مخاطبان علاقمند، جهت حضور در این نشست‌ها که برنامه اولیه آن پیشتر نیز اعلام شده و در ادامه این پست نیز آمده است می‌توانند در اسرع وقت، با ایمیل روابط عمومی به آدرس anthropology.ir@gmail.com تماس گرفته و پیش‌ثبت نام خود را انجام دهند.

حضور در این برنامه که ظرفیت محدودی دارد، مانند گذشته برای اعضا و همکاران پیوسته انسان‌شناسی و فرهنگ، کاملا رایگان، برای اعضای وابسته با 25 درصد تخفیف و برای سایرین با پرداخت شهریه کامل به مبلغ 40 هزار تومان امکان‌پذیر خواهد بود.

چکیده درسگفتار ناصر فکوهی: شهر و نظامهای تصویری در مدرنیته متاخر

جهان در قرن نوزدهم شاهد دموکراتیزه کردن  نوشتار  چاپ شده (روزنامه ، کتاب) بود،  قرن بیستم،  عمدتا  صدا را دموکراتیزه کرد و ابزار عمده برای این کار  موسیقی و رادیو  و ضبط صدا بود، اما  دموکراتیزه شدن تصویر نیز با عکاسی و  با سینما و سپس تلویزیون از نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد.  این  فرایند  هر چه بیشتر  از دهه 1980 افزایش یافت و به قول بارت انسانها زیر  بمباران نشانه های تصویری قرار گرفتند. انقلاب اطلاعاتی  به تعبیربودریار تا به جایی پیش رفت که تصویر را جایگزین خود واقعیت کند. امروز ما  در شرایطی قرار گرفته ایم که  رابطه غیر مستقیم  واقعیت و ذهنیت ما که از روسو تا امروز بر آن تاکید بوده است و  مجرای عبور آن  تخیل است، تبدیل به یک غاعده شده است  قاعده ای که  در حال تغییر دادن واقعیت بر اساس  نظام های تخیل  و ساختن واقعیت هایی تخیلی است که می توانند  اصل اساسی حیات انسان یعنی رابطه اش با طبیعت را به زیر سئوال برند.  با فرض بر اینکه  رابطه تخیلی رابطه ای تخیلی است  در این کارگاه تلاش می کنیم نشان دهیم که ما به ازاهای فرهنگی این امر یعنی از میان رفتن واقعیت به سود تخیلی که  عمدتا نه تخیلی مبتنی بر  نظام های طبیعی - حسی بلکه مبتنی بر نظام های ابزاری - فرهنگی است،  از رویکرد انسان شناختی چه خواهد بود.  بررسی وضعیت موجود  تولید، انباشت و مصرف «تصویر» و چشم اندزاهای آن  د ر روابط فرهنگی و بین فرهنگی موضوع اصلی دیگری است که این  کارگاه به آن اختصاص دارد. پراکنش  و پاره پاره شدن  تولید مصرف ،  به تخیلی نیاز دارد که به ]مان صورت عمل کند این در حالی است که اکثریت انسان ها برای این امر آمادگی ندارند.  

چکیده درسگفتار زهرا ملوکی: بازنمایی شهر و سینمای مستند

سئوال کردن از بازنمایی در رابطه با شهر، پرسش از چیستی و چگونگی فرآیندی است که در تبدیل واقعیت شهر به یک فیلم مستند اتفاق می­افتد؛ مسئله­ای که در درجه­ی اول، پاسخ­­های خودش را در تعریف سینمای مستند، گونه شناسی مختصری از این گونه­ی تصویری و نیز توضیح تاریخچه­ای از سینمای مستند شهری که در دنیا با عنوان «سیتی سمفونی» شناخته می­شود؛ می­یابد.

در این­جا، در تعریف سینمای مستند آن­چه اهمیت دارد، نسبتی است که سینمای مستند با واقعیتِ شهر برقرار می­کند. رابطه­ای که می­تواند امر بازنمود شده را «همان­طور که هست»، «همان­طور که دریافت می­شود» و یا «به آن صورت/صورت­های به خصوصی که باید دریافت شود» در خود نمایان سازد؛ رابطه­ای «نظیر به نظیر»، «انعکاسی»، «تقلیدی»، «تحریفی» و یا «بازسازی شده» در نسبت با واقعیت.

علاوه بر این، سینما به عنوان یک هنر شهری و نیز سینمای مستند شهری به عنوان یکی از مهم­ترین امکان­های ارائه کردن روایت­هایی شهری متکثر، در فرآیند تولید، توزیع و نمایش در ارتباط با مفهوم بازنمایی و قدرت شبکه­ای از روابط قابل تأمل را تولید می­کند که در این بحث جای تأمل دارد. به بیان دیگر «روایت شهری» تولید شده که در این­جا تحت لوای مستند شهری معرفی می­شود، خود مبین رابطه­ای است که کنشگر شهری در لباس مؤلف یا مخاطب در رابطه با نظام­های مبتنی بر قدرت­ با شهر برقرار کرده است. به علاوه، روایتی که مستندساز از شهر ارائه می­کند خواه واقع­گرایانه باشد یا تجریدگرایانه در دریافت مخاطب خود به خوانش­های متعددی بدل می­شود که می­تواند در تکمیل شبکه­ی امر بازنمود شده به عنوان مرحله­ای تولیدی و نه صرفاً مصرفی توصیف و تحلیل شود.

لازم به توضیح است که سمفونی­های شهری و مستندهایی که به اشکال مختلف، شهر را موضوع کار خود قرار می­دهند در پیوند با مباحث مربوط به «هویت شهر»، «هویت­های شهری» و نیز «زندگی روزمره» با علوم اجتماعی پیوندهای تنگاتنگی دارند که علاوه بر سرفصل­های مربوط به «مطالعات بازنمایی»، در رشته­های «انسان­شناسی تصویری» و «انسان شناسی/ جامعه شناسی شهری» به عنوان مواد خام در مرحله­ی مطالعات اکتشافی یا تحلیل­های نهایی مورد استفاده­ی پژوهشگران قرار می­گیرند.

آخرین مهلت ثبت نام این  کارگاه: یکشنبه 13 اردیبهشت 1394

برنامه کارگاه های تخصصی انسان‌شناسی و فرهنگ:

بدن و  شهر: جهان پهلون تختی به مثابه روایت شهر مدرن (برگزار شد)
سخنرانان:  ناصر فکوهی ، فاطمه سیار پور (پنجشنبه 3 اردیبهشت)

شهر و نظام های تصویری در مدرنیه متاخر: از سینما تا یوتیوب؛ سینمای مستند و نظام های بازنمایی شهری
سخنرانان: ناصر فکوهی و زهرا ملوکی  (پنجشنبه 17 اردیبهشت)

نظریه های مصرف فرهنگی: مکتب فرانکفورت در برابر مکتب بیرمنگام؛ جامعه شناسی مصرف
سخنرانان: ناصر فکوهی و شایسته مدنی (پنجشنبه 7 خرداد)

شهر مناسکی: مناسبت های زمانی فضایی و نظام شاخت؛ نظام های اعتقادی و نظام های شهری
سخنرانان: ناصر فکوهی و جبار رحمانی (پنجشنبه 21 خرداد)

شهر خاطره، شهر فراموشی: حذف هنجارمند اجتماعی (ُsocial Normative Exclusion) به مثابه سیاست شهری
سخنرانان: ناصر فکوهی و مریم حسینی یزدی  (پنجشنبه 7 آبان)

نظام های حسی شهری: شهر به مثابه دستگاه حسی؛ موسیقی و شهر
سخنرانان: ناصر فکوهی و حامد جلیلوند (پنجشنبه 28 آبان)

هویت پایدار (Sustainable Identity) : سامان دهی شهر بر محور نشانه شناسی کالبدی ؛ خانه و هویت
سخنرانان: ناصر فکوهی و منیژه غزنویان (پنجشنبه 2 آذر)

ژئو پلیتیک فرهنگی  در منطق مرکز / پیرامونی؛ جغرافیای فرهنگی 
سخنرانان: ناصر فکوهی و پریسا بالایی (پنجشنبه 26 آذر)

اسطوره های بنیانگذار شهر مدرن: از فاوست تا کالیگاری؛ سینما و بازنمایی اجتماعی
سخنرانان:  ناصر فکوهی و نسرین ریاحی پور (پنجشنبه 10 دی)

«سگ پاولوف» و طراحی «انسان آرمانی» در نظام های توتالیتر قرن بیستم: مطالعه تطبیقی شوروی و آلمان هیتلری؛ روان شناسی  شرطی شدن
سخنران: ناصر فکوهی و امیر عسگری

مکان جلسه: تهران، خیابان انقلاب، خیابان براداران مظفر شمالی، بن بست مهربان، مرکز مطالعات فرهنگی شهرداری

برای ثبت نام و اطلاعات با ایمیل خانم دکتر شایسته مدنی تماس بگیرید

shayesteh.madani@gmail.com

 

 

نظر شما