شناسهٔ خبر: 31918 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگو با نماینده فدراسیون جهانی منتقدین فیلم

«باربارا لوری» منتقد فرانسوی به اظهار نظر درباره سینمای ایران، ژانر مورد علاقه‌اش در فیلمهای ایرانی و اهمیت برنامه و جایزه فیپرشی در یک جشنواره سینمایی چون فجر پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ وی که بصورت مداوم در جشنواره‌های سینمایی فراوانی در سراسر جهان حضور می‌یابد درباره انگیزه سفرش به ایران گفت: من از طرف فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم (فیپرشی) به ایران آمدم تا شرایط جشنواره فجر را برای ایجادبرنامه فیپرشی مورد ارزیابی قرار دهم و با بررسی بخش‌های گوناگون، فیلم‌ها، شرایط نمایش، کاتالوگ جشنواره و در مجموع نحوه سازماندهی گزارشی را به هیئت مدیره فیپرشی ارائه دهم.

وی اضافه کرد: سپس هیأت مدیره تصمیم می گیرد که آیا جشنواره فیلم فجر شامل برنامه فیپرشی باشد یا خیر. در حال حاضر هفتاد تا هشتاد جشنواره در جهان شامل برنامه فیپرشی هستند اما برخی مواقع بعضی از کشورها بدلیل شرایط اقتصادی و سایر مشکلات از فهرست خارج می‌شوند و می‌توان جشنوارهای دیگر را جایگزین آن کرد.

این منتقد سینمایی درباره اهمیت برنامه فیپرشی در یک رویداد سینمایی گفت: در واقع اگر برنامه فیپرشی در جشنواره ای برگزار شود آن جشنواره میزبان نمایش فیلم‌هایی از سراسر جهان خواهد بود که در رویدادهای سینمایی گوناگون موفق به کسب جایزه انجمن بین المللی منتقدین شده‌اند.

در مرحله بعدی که بسیار اهمیت دارد جشنواره دارای هیأت داروان فیپرشی خواهد شد که بیشتر رویداهای سینمایی در پی آن هستند چون اعتبار بین‌المللی فراوانی به جشنواره خواهد بخشید و این هیئت داوران عمدتا از میان فیلم‌های بخش رقابتی یک فیلم را به عنوان برنده جایزه فیپرشی معرفی می‌کنند. منتقدین بین‌اللمللی نیز درباره جشنواره و فیلم‌ها خواهند نوشت و این امر اعتباری بین‌المللی دوچندان به جشنواره خواهد بخشید.

وی درباره ارزیابی‌اش از شرایط جشنواره در این چند روز نیز عنوان کرد: تنها مشکل من تاکنون این بوده است که فیلم‌های خارجی در بخش بین‌الملل زیرنویس انگلیسی ندارند و تنها با زیرنویس فارسی به نمایش گذاشته می‌شوند، به عنوان مثال تماشای یک فیلم چینی با زیرنویس فارسی کمی دشوار است و تنها فیلم‌های ایرانی دارای زیرنویس فارسی هستند. البته به من گفته شده که نسخه فیلم‌های خارجی جشنواره با زیرنویس انگلیسی در سایر سینماهای نمایش دهنده فیلم‌های جشنواره است اما در مجموع نکته مثبت اینجاست که بیشتر فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی هنوز اکران عمومی نداشته‌اند و بنابرلین در اینجا فیلم هایی داریم که واقعا جدیدند.

او همچنین افزود: ما به عنوان منتقدین سینمایی جشنواره‌های زیادی چون کن، برلین، کارلوی واری، سن‌سباستین و ...را پوشش می‌دهیم و در آنجا در پی فیلم‌های تکراری که پیش از این آنها را دیده‌ایم نیستیم بلکه هدف ما کشف چیزهای جدید است.

«باربارا لوری» در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی‌اش از سینمای ایران گفت: سینمای ایران برای منتقدین بین‌المللی در سراسر جهان بسیار شناخته شده است چرا که تاکنون تعداد بسیار زیادی فیلم ایرانی در رویدادهای سینمایی گوناگون موفق به کسب جایزه فیپرشی شده‌اند و بنابراین در برنامه فیپرشی ما جای دارند. سینمای ایران از لحاظ سبکی و ساختاری و همچنین فیلمبرداری در سطح کیفی بسیار بالایی قرار دارد و طیف وسیعی از فیلم های شاعرانه، رئال، اخلاقی، روانشناسانه و .. را در برمیگیرد. ما نیز بیشتر تمایل به تماشای فیلم‌های هنری از سینمای ایران داریم که بر روی شرایط زندگی در ایران، تناقض‌ها و مشکلات اجتماعی و این گونه مسائل تمرکز دارد، فیلم‌هایی که در ذهنتان سوال ایجاد میکند و در عین حال همواره با سطح بالایی از بعد هنری نیز همراه است.

وی ادامه داد: یافتن سینمای حقیقی و کشف تصویری متفاوت از ایران بسیار فوق العاده است، یافتن تصویری واقعی از ایران به سبب شرایطی خاص چون تحریم‌ها و این گونه مسائل اندکی دشوار است، اما فیلم‌ها گاهی داستانهایی را برای شما روایت می‌کند که حتی تصور روی دادن آن را هم نمی‌کردید، در واقع این سینما افق دید شما را درباره ایران بسط می‌دهد.

وی وجه تمایز سینمای ایران را با سینمای بسیاری از کشورها دیگر سطح بسیار بالای ساخت فرمال، تکنیکی و هنری همچون فیلم‌های مهرجویی و اصغر فرهادی دانست و اشاره کرد: البته مکتبی نیز در سینمای ایران وجود دارد که خیلی به آن علاقه‌مند نیستم چون دارای الگویی خاص است که تمایل به تکرار سبکی - بصری و شیوه داستانگویی خود دارد. باید گفت این نوع فیلم‌ها در همه جا وجود دارد همچون برخی فیلم‌های هالیوودی که مدام خود را تکرار می‌کنند.

نماینده فیپرشی همچنین گفت: با موج جدید و جوان سینمای ایران خیلی آشنایی ندارم و امیدوارم دسترسی بیشتری به فیلم‌های این سینماگران جوان از طریق حضور در جشنواره‌های بین‌المللی داشته باشیم.

وی در انتها درباره برگزاری مستقل بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر عنوان کرد این ایده بسیار خوبی است چرا که پیش از این به دلیلی نزدیکی با زمان برگزاری جشنواره برلین نمیتوانستم به ایران بیایم. در انتهای جشنواره خیلی علاقه‌مندم درباره میزان استقبال از جشنواره و این که آیا جشنواره به خوبی در سطح شهر تهران تبلیغ شده است اطلاعاتی بدست آورم. البته این اولین تجربه برگزاری جداگانه جشنواره بین‌المللی بصورت جداگانه است و بروز مشکلاتی در برگزاری امری طبیعی است و فکر می کنم جشنواره در دوره بعدی با سازماندهی بهتری برگزار شود.

نظر شما