شناسهٔ خبر: 31919 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک اتفاق شیرین برای هنر ایران

یک طراح معتقد است، حضور هنرمندان ایرانی در اکسپو 2015 میلان برای نمایش بخش کوچکی از فرهنگ مردم و کشور اتفاق شیرینی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سمیه مقربی که پوسترش یکی از آثار تقدیرشده در جایزه پوستر «زمین سبز» بود  اظهار کرد: برای فراخوان پوستر «زمین سبز» نسبت به فراخوان‌های دیگر تبلیغات بیشتری انجام شد و با وجود این‌که در طرح موضوع آن پیچیدگی‌هایی وجود داشت و ممکن بود برای طراحان گیج‌کننده باشد، مورد استقبال قرار گرفت.

او ادامه داد: موضوعات طرح‌شده برای این جایزه، خوراک خوبی از لحاظ بصری داشت و چون در کنار این سوژه‌ها، نمایش فرهنگ ایرانی هم مطرح شده بود، دست طراحان را باز گذاشته بودند تا بتوانند آثاری با در نظر گرفتن خلاقیت تصویری خلق کنند.

این هنرمند همچنین به اهمیت توجه به نسل جوان هنرمند اشاره کرد و گفت: پیشکسوتان هنر گرافیک در روزهای برگزاری این فراخوان و داوری آثار، بارها اعلام کردند که برای رهایی از خمودگی در گرافیک ایران باید به نسل جدید و خلاقیت‌های آن‌ها نگاه ویژه‌ای شود. با این حال برای دیده شدن در رویدادهای بزرگی مانند اکسپو میلان و دوسالانه ونیز باید زمینه‌هایی وجود داشته باشد. فراخوان‌های خوب با وجود برنامه‌های درست و هیئت داوران قدرتمند می‌تواند راهی برای کشف استعدادهای تازه باشد.

مقربی درباره‌ی حضور ایران در اکسپو ۲۰۱۵ میلان اظهار کرد: حضور در اکسپو به‌دلیل انتقال ویژگی‌های فرهنگی مردم یک کشور اهمیت زیادی دارد. این حضور می‌تواند برای هنرمندان از نظر خوراک تصویری بسیار لذت‌بخش باشد. چه چیزی شیرین‌تر از این‌که یک هنرمند بتواند با زبانی که بلد است بخش کوچکی از فرهنگ مردم و کشورش را در یک رویداد جهانی به مردم دنیا انتقال بدهد.

این هنرمند همچنین درباره ونیز هم گفت: انتخاب هنرمندان برای حضور در رویدادهایی مانند دوسالانه هنری ونیز بهتر است توسط شورایی شامل اساتید برجسته رشته‌های هنری انجام شود. انجمن‌های هنری هم می‌توانند با شناخت خوبی که از اعضای‌شان دارند در این انتخاب درست، تأثیرگذار باشند.

این طراح در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی اثری که برای جایزه پوستر «زمین سبز» طراحی کرده است، اظهار کرد: سعی کردم برای انتقال فرهنگ ایرانی از شعار «سفره جهانی، فرهنگ ایرانی» استفاده کنم. شعاری که کمتر به آن توجه شده و بیشتر هنرمندان روی موضوع‌های زیست‌محیطی تمرکز کرده بودند. سعی کردم در این طرح از المان‌های ایرانی که زبان بین‌المللی دارند استفاده کنم تا مردم دنیا از هر ملیتی که هستند بتوانند با این اثر ارتباط بگیرند.

مقربی همچنین توضیح داد: در این طرح، یک سینی مسی را نشان داده‌ام و این پیام را به مردم دنیا می‌رساند که ایرانی‌ها علاوه بر غذا، مواردی مانند مهربانی و مفاهیم خوب دیگری را هم برای همه مردم دنیا می‌خواهند و درها و سفره‌های‌شان همیشه برای همه باز بوده است. در شرایطی که ما در آن قرار دادیم، سعی کردم من هم سهمی در نمایش فرهنگ واقعی ایران داشته باشم.

جایزه پوستر «زمین سبز» با موضوع «چشم‌اندازهای اکسپوی میلان ٢٠١۵» و با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد. آثار ارائه‌شده به این جایزه در موزه هنرهای معاصر تهران در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

نظر شما