شناسهٔ خبر: 31940 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارسال سیگنال‌های مثبت از تلویزیون به مطبوعات

حضور دوربین‌های صدا و سیما در تحریریه روزنامه‌ها و گپ و گفت با سردبیران و مرور سرمقاله‌های مطبوعات فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی مرسوم، سیگنال‌هایی است آشتی‌جویانه که رسانه ملی به مطبوعات ارسال می‌کند.

رسانه ملی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بخش خبر صدا و سیما دچار تحولاتی شده است. این مدعی را می‌توان با نگاهی اجمالی به نحوه پوشش رویدادهای خبری در دوره اخیر و مقایسه آن با گذشته، محک زد. به نظر می‌رسد این تغییرات بعد از تحولاتی که در بخش‌های خبری صدا و سیما و انحلال واحد مرکزی خبر و تشکیل خبرگزاری صدا و سیما صورت گرفته است، نمود بیشتری یافته است.

به عنوان مثال از چند روز قبل، پخش آیتمی با عنوان «غیررسمی» در بخش خبری ساعت ۲۰ شبکه خبر شروع شده که در آن سرمقالات روزنامه‌ها بدون توجه به جناح‌بندی آنها مرور می‌شوند.

در هر آیتم این برنامه، همچنین گزارشگر در تحریریه یکی از روزنامه‌ها حضور می‌یابد و با سردبیر یا کسی که سرمقاله آن روز آن روزنامه را نوشته، در این باره به گپ و گفت می‌نشیند.

تلویزیون همچنین مدتی است اخبار دریافتی از رسانه‌های دیگر را با ذکر منبع، پخش و زیرنویس می‌کند؛ ذکر نام هر رسانه به خصوص خبرگزاری‌ها که منبع اصلی تولید اخبار هستند، اتفاقی کم‌سابقه. در تلویزیون کشورمان است.

به نظر می‌رسد تلویزیون قصد آشتی با مطبوعات و رسانه‌ها را دارد؛ نشان دادن صحفه نخست همه روزنامه‌ها و اختصاص زمان قابل توجهی از این بخش خبری به موضوع یادشده، شاهدی است بر این مدعی.

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که تا پیش از این تصاویری عموماً شطرنجی و مات از روزنامه‌ها روی صفحه تلویزیون نقش می‌بست!

با این حال به نظر می‌سد این تصاویر گنگ از مطبوعات که از دوره قبلی مدیریت رسانه ملی در ذهن بینندگان رسوخ کرده بود، به مروv جای خود را به تصاویری واقعی‌تر از مطبوعات بدهد.

همچنین با نگاهی به تغییرات صورت گرفته در بخش‌های مختلف خبری رسانه ملی از جمله گفتگوی ویژه خبری و پخش آیتم‌هایی کوتاه از برنامه‌های خبری مهم هر قبل از برنامه‌های پربیننده شبانه و موارد دیگر، مخاطبان در حال دریافت سیگنال‌هایی از آغاز یک حرکت جدی به سمت روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در پرمخاطب‌ترین رسانه ایران هستند.

محمد سرافراز تا چند روز بعد از در اختیار گرفتن سکان صدا و سیما (۱۷ آبان ۹۳) هیچ سخنرانی رسمی انجام نداد و این کار را موکول کرد به اختتامیه نمایشگاه مطبوعات بیستم (۲۳ آبان همان سال)؛ نشانه‌ای از سیاست جدید رسانه ملی در نحوه تعامل با رسانه‌ها. آیا وزش این «هوای تازه» ادامه می‌یابد؟

نظر شما