شناسهٔ خبر: 31947 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت عبدالله دوامی با حضور طلایی و ناصح‌پور در تفرش برگزار می‌شود

همایشی یکروزه به منظور گرامی‌داشت مقام استاد عبدالله دوامی در شهر تفرش برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ همایشی یکروزه به منظور حفظ ارزشهای فرهنگی و هنری و ارج نهادن به مفاخر ایران زمین که نقشی تعیین کننده در سرنوشت هنر و فرهنگ این مرز و بوم داشته‌اند، با حمایت معاونت امور هنری و مدیر کل دفتر موسیقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در زادگاه استاد عبدالله دوامی برگزار می‌شود.

در این همایش نصرالله ناصح‌پور و داریوش طلایی؛ شاگردان مستقیم و حافظان مکتب استاد دوامی، حاضران را با گوشه‌ای از زندگی ایشان و بیان اهمیت ردیف آوازی آن بزرگوار آشنا کرده و محمد میرشکرایی (ایران‌شناس و رئیس سابق پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی) سخنانی را در مورد موقعیت فرهنگی و اجتماعی روستای طا (زادگاه استاد دوامی) ارائه می‌نماید.

مراسم بزرگداشت عبدالله دوامی پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح در فرهنگسرای پروفسور حسابی شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

علاقمندان به شرکت در این همایش با وسیله شخصی از طریق اتوبان ساوه نرسیده به سه راهی سلفجگان و با وسیله نقلیه عمومی از ترمینال جنوب تعاونی۲ و ترمینال غرب (آزادی) شرکت مسافربری سفر گستر می‌توانند به تفرش سفر کنند.

عبدالله دوامی (۱۲۷۰-۱۳۵۹ ه. ش) در «طا» یک از روستاهای تفرش به دنیا آمد. پس از طی دوران کودکی و آموختن دروس مقدماتی و قرآن به تهران آمد و در مدرسه تربیت به تحصیل پرداخت. پس از آشنا شدن با علی خان نایب السلطنه که از خوانندگان بنام آنزمان بود و با تشویق وی به یادگیری دستگاه‌ها و نغمات موسیقی اصیل ایران پرداخت. عبدالله دوامی سپس با استادان بلند پایه‌ای چون میرزا حسینقلی، حسین خان کمانچه کش و درویش خان و میرزاعبدالله و ملک الذاکرین آشنا شد و دقایق و رموز آواز و ظرایف موسیقی اصیل ایرانی را از آن‌ها آموخت.

دوامی علاوه بر آشنایی عمیق با گوشه‌های آوازی، در تصنیف خوانی و تنبک نوازی نیز استاد بود. او تصنیفهای قدیمی را به خوبی از حفظ داشت به طوریکه استادان موسیقی و علاقمندان آهنگهای ضربی هر‌گاه در اجرای یکی از این الحان به اشکالی برمیخوردند به او مراجعه می‌کردند و اظهار نظر او را شایسته و قطعی می‌دانستند.

در سالهای قبل از انقلاب مشروطیت برای شناساندن و حفظ و اشاعه موسیقی اصیل و سنتی ایران به اتفاق اقبال السلطان، طاهرزاده، باقرخان و مشیرهمایون شهردار عازم اروپا شد ولی به دلیل آغاز جنگ جهانی به جای برلن به تفلیس و قفقاز رفتند و صفحات گرامافونی از ضبط آن زمان باقی مانده است.

استاد دوامی با تدریس در اداره کل فعالیتهای هنری تهران، هنرستان آزاد ملی و مکتب صبا و در اواخر عمر در منزل، تا آخرین سالهای عمر در اشاعه بنیانهای اصیل فرهنگ موسیقایی ایران کوشا بود.

از شاگردان وی که حافظ راستین مکتب وی بوده‌اند؛ چهره‌های ماندگار ردیف موسیقی اصیل ایران، محمود کریمی، نصرالله ناصح‌پور، مجید کیانی، داریوش طلایی و بسیاری دیگر از استادان موسیقی نظیر فرامرز پایور، محمد رضا شجریان، محمد رضا لطفی، کریم صالح عظیمی و... را می‌توان نام برد.

از زبان شاگردانش استاد دوامی شخصیتی محکم و با نفوذ داشت. با ظاهری آراسته در کلاس درس حاضر می‌شد و با مهربانی و شفقت و نظم و انضباطی ذاتی، میراث ارزشمند گذشتگان و آنچه خود با تلاش و همتش بر گنجینه موسیقی افزوده بود به جویندگان راستین موسیقی اصیل ایران می‌آموخت.

از استاد دوامی نوارهای خصوصی باقی مانده که در سالهای آخر عمر ضبط شده است. نت ردیف آوازی و تصنیفهای قدیمی او توسط استاد پایور چاپ شده و آلبوم ردیف آوازی ایشان نیز انتشار یافته است. صفحات گرامافونی هم با صدای آن بزرگوار به همراه اساتید موسیقی آنزما ن و پنجاه تصنیف، ضبط شده و به جای مانده است.

ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی یکی از معتبر‌ترین ردیف‌های آوازی موسیقی ایران است که از ویژگی‌های والایی برخوردار است و می‌تواند برای نسل کنونی و نسل‌های آینده، انگاره‌ای از درست خواندن به همراه امانت داری گوشه‌های ردیف موسیقی ایران باشد.

نظر شما