شناسهٔ خبر: 31967 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۶ اثر در ششمین روز بخش بین الملل فیلم فجر/ رونمایی از نخستین ساخته علی ملاقلی پور

ششمین روز بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر امروز (پنجشنبه) با اکران ۶ فیلم شامل به ترتیب عدم حضور، قندون جهیزیه، سیذارتا، مادر، در دنیای تو ساعت چند است؟ و زندگی رایلی در پردیس سینمایی ملت پیگیری می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، در ششمین روز بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر فیلم های به ترتیب عدم حضور به کارگردانی هانس پیتر مولاند، قندون جهیزیه ساخته علی ملاقلی پور و سیذارتا به کارگردانی ریچی مهتا به ترتیب ساعت ۱۵، ۱۷ و ۲۰ از بخش سینما سعادت در سالن شماره چهار پردیس ملت اکران می شود.

بخش بین المللی سی و سومین جشنواره فیلم فجر از شنبه گذشته برای نخستین بار به صورت مستقل از بخش ملی (که بهمن ماه سال گذشته برگزار شد) آغاز شده و تا روز شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در تهران ادامه دارد.

همچنین فیلم های مادر به کارگردانی بازیل الخطیب و در دنیای تو ساعت چند است؟ ساخته صفی یزدانیان به ترتیب ساعت ۱۵ و ۱۸ از بخش جلوه گاه شرق و فیلم زندگی رایلی به کارگردانی آلن رنه ساعت ۲۱ از بخش هنر و تجربه در سالن شماره ۲ پردیس ملت نمایش داده خواهد شد.



** سیزارتا؛ روایتی از هند

فیلم سیزارتا به کارگردانی ریچی مهتا تولید مشترک سال ۲۰۱۳ هند و کانادا است. نخستین فیلم این کارگردان با عنوان «Amal» سال ۲۰۰۸ نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم و کارگردان از جوایز جینی در کانادا بود و دومین فیلم بلند داستانی اش نخستین بار سال ۲۰۱۳ در بخش روزهای ونیز هفتادمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و بعدها در بخش سینمای معاصر جهان جشنواره فیلم تورنتو و همچنین جشنواره های لندن، هنک کنگ، دالاس، سیاتل، سیدنی، وین و فرایبورگ نشان داده شد.

سیزارتا که در سال ۲۰۱۴ در جشنواره فیلم پکن برنده جایزه تیانتیان بهترین فیلم شد، درباره خانواده فقیری در دهلی است که سیزارتا پسر ۱۲ ساله خود را برای کاری به شهری در حدود ۲۰۰ مایلی شمال پایتخت می فرستد. 

ماهندرا پدر خانواده که کارش تعمیر زیپ لباس است، هر روز تنها حدود چهار دلار درآمد دارد و این پول آنقدر کم است که کفاف زندگی او، همسرش سومان دختر جوانش پینکی و سیزارتا را نمی دهد. یک ماه بعد وقتی قرار است سیزارتا از دیوالی به خانه بازگردد، ماهندرا خبردار می شود که پسرش دو هفته قبل از آن از محل کارش فرار کرده است. ماهندرا پی می برد که شاید غیبت سیزارتا کار قاچاقچیان کودک باشد. اینجاست که سفری ادیسه وار آغاز می شود.

ماهندرا بی آنکه منبعی در اختیار داشته باشد یا کسی را بشناسد، در جستجوی سیزارتا سراسر هند را زیر پا می گذارد با این امید که هر کس او را با خود برده است، بی آنکه آزاری رسانده باشد، او را به خانه برگرداند.



** به ترتیب عدم حضور؛ کمدی سیاه وحشت آور

«به ترتیب عدم حضور » به کارگردانی هانس پیتر مولاند محصول نروژ، سوئد و دانمارک، یکی دیگر از فیلم های بخش سینمای سعادت است. استلان اسکارسگارد، برونو گانتس و بریگیت یورت سورنسن در این فیلم ۱۱۵ دقیقه ای تولید ۲۰۱۳ بازی می کنند. 

داستان در فصل زمستان در نروژ روی می دهد. نیلس مردی سختکوش است که با ماشین برف روب جاده ها و راه های کوهستانی چشم انداز یخ زده و نامساعد محل زندگی خود را باز می کند. او به خاطر تلاش های خود به عنوان شهروند سال انتخاب می شود، اما خبردار می شود که پسرش به خاطر مصرف بیش از حد مواد مخدر مرده است. او حاضر نیست دلیل اصلی مرگ پسرش را بپذیرد و برای همین پنهانی جستجو برای پیدا کردن کسانی را که فکر می کند قاتل او هستند، آغاز می کند. یک اتفاق غیرمنتظره او را به یک قهرمان زیرزمینی سرسخت و ترسناک تبدیل می کند. نیلس به کسی تبدیل می شود که هیچ کس هویت او را نمی داند.

فیلم به ترتیب عدم حضور یک کمدی سیاه وحشت آور پر از تصاویر چشمگیر از چشم انداز پوشیده از برف بی پایان است. این فیلم نخستین بار فوریه ۲۰۱۴ در بخش مسابقه بین الملل جشنواره برلین نمایش داده شد و سپس در تعداد زیادی از جشنواره های سینمایی از جمله ترایبکا، سیاتل، سیدنی، ادینبورگ، سارایوو، شیکاگو، فیلادلفیا، پالم اسپرینگز روی پرده رفت.

مولاند ۵۹ ساله با دو فیلم کشور زیبا و تا حدی آقا نیز شانس دریافت خرس طلای جشنواره برلین را داشت.



** قندون جهیزیه؛ نخستین ساخته علی ملاقلی پور

فیلم قندون جهزیه عنوان نخستین ساخته علی ملاقلی پور، کارگردان جوان سینمای ایران و فرزند زنده یاد رسول ملاقلی پور است که در بخش سینما سعادت سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر رونمایی می شود.

علی ملاقلی پور سال ها به عنوان دستیار کارگردان فعالیت می کرد و در نخستین ساخته بلند خود سوژه اجتماعی را دستمایه قرار داده و به بررسی معضل اختلاف طبقاتی در جامعه امروز ایران پرداخته است. در این فیلم صابر ابر، نگار جواهریان، افسانه چهره آزاد و اکبر عبدی به ایفای نقش پرداختند.



** کاگردان سوری با مادر در جشنواره

فیلم مادر ساخته بسیل الخطیب کارگردان معروف سوریه در بخش جلوگاه شرق سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران می شود.

داستان این فیلم درباره مادری است که می میرد اما هیچ یک از ۶ فرزندش نمی توانند به سبب شرایط جنگی در سوریه برای مراسم تدفین او حاضر شوند.

این فیلم به روایت زندگی هر یک از ۶ فرزند و دلیل غیبت آنها در مراسم تشییع جنازه مادرشان می پردازد. گفته می شود بسیل الخطیب در این فیلم دو ساعته به خوبی تمامی جزئیات را به نمایش گذاشته و کارگردانی، بازیگران و استفاده از تمامی اجزای صحنه به خوبی بیانگر سبک منحصر به فرد فیلمسازی این سینماگر سوری است. 



** در دنیای تو ساعت چند است؟ عاشقانه ای با ایفای نقش زوج هنرمند

نخستین فیلم سینمایی صفی یزدانیان، منتقد، مترجم و نویسنده سرشناس ایرانی پس از حضور در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر، اینبار به بخش بین الملل جشنواره فجر آمده و در کنار ۱۳ فیلم دیگر در بخش جلوه گاه شرق قرار گرفته است.

فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ که موفق به کسب جایزه فیپرشی جشنواره پوسان شد، روایت زندگی گلی است که پس از ۲۰ سال زندگی در فرانسه یکباره تصمیم می گیرد به ایران و زادگاهش شهر رشت سفری کند. فرهاد در رشت به استقبالش می رود و می گوید که آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلاً او را به یاد نمی آورد.

خط اصلی این فیلم، داستان چند گره عاطفی میان آدم هایی از نسل های مختلف است و به گفته‎ صفی یزدانیان فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ به نوعی بخشی از زندگی او و هم نسلان او است.

در دنیای تو ساعت چند است؟ تا حد زیادی متکی بر دیالوگ های هوشمندانه و بازی های روان علی مصفا و لیلا حاتمی است که یزدانیان از ابتدا فیلمنامه را با توجه به حضور این زوج هنرمند نوشت.

کریستف رضاعی آهنگساز شاخص ایرانی علاوه بر ساخت موسیقی در دنیای تو ساعت چند است؟ در این فیلم به ایفای نقش نیز پرداخته است.



** زندگی رایلی؛ آخرین ساخته آلن رنه در فجر

فیلم زندگی رایلی آخرین ساخته آلن رنه فیلمساز سرشناس و فقید فرانسوی، داستا ن مشقت های سه زوج نه چندان خوشحال و خوشبخت که در مناطق خارج از شهر یورکشایر زندگی می کنند را به نمایش می گذارد. سابین آزما، هیپولایت ژیراردو، ساندرین کیبرلین و آندره دوسولیر در این فیلم نقش آفرینی می کنند.

آلن رنه به عنوان پیشتاز موج نوی سینمای فرانسه که چندی پیش چشم از دنیا فروبست، با نخستین فیلم بلندش با عنوان هیروشیما عشق من در سال ۱۹۵۹ شهرتی جهانی یافت. آخرین فیلم او با عنوان زندگی رایلی سومین اقتباس از آثار آلن آیکبورن فیلمنامه نویس بریتانیایی بوده که بر مبنای زندگی آلن آیشبورن ساخته شده است. این فیلم برای نخستین بار در فوریه ۲۰۱۴ در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد. رنه برای این فیلم نامزد بهترین فیلمنامه اسکار شد و چندین جایزه از جمله انجمن بین المللی منتقدین فیلم (فیپرشی) و جایزه بهترین فیلم شصت و چهارمین دوره جشنواره برلین را از آن خود کرد.

رنه شماری از مهمترین جوایز فیلم را از جشنواره های مختلف سینمایی دریافت کرد. او شیرطلای جشنواره فیلم ونیز در سال۱۹۶۰ را برای فیلم سال گذشته در مارین باد تصاحب کرد و سال ۱۹۸۰ برای فیلم عموی آمریکایی من برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره فیلم کن شد. وی همچنین جایزه یک عمر دستاورد سینمایی را از جشنواره فیلم کن ۲۰۰۹ دریافت کرده بود.

نظر شما