شناسهٔ خبر: 31987 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امنیت گردشگران خارجی در ایران چگونه تامین می شود؟

آیین نامه ارتقای امنیت گردشگران خارجی چندی پیش تصویب شد اما تنها اطلاعات منتشر شده از آن حاکیست که قرار است این طرح محرمانه، وظایف بین دستگاهها را در ارتقای امنیت گردشگران خارجی هماهنگ کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آذر ماه سال ۹۳ رئیس سازمان میراث فرهنگی بارها در سخنرانی های خود از تصویب طرح ارتقای امنیت گردشگران خارجی خبر داد و گفت که «دستورالعمل ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقصدهای گردشگری در راستای گسترش فضای مطلوب تر برای توسعه گردشگری و دستور رییس جمهور تدوین شد و پس از بررسی در شورای امنیت کشور به تصویب رسید. این دستورالعمل که به اهمیت توسعه گردشگری و تاثیرپذیری آن بر امنیت ملی می‌پردازد موضوعاتی مانند امنیت گردشگر، مقاصد گردشگری، تهدیدها و آسیب‌های عمده علیه گردشگران، چالش‌ها و مشکلات موجود در گردشگری و مستندات بالادستی حوزه گردشگری را مورد بررسی قرار داده است.»

غیر از این چند خط، هیچ توضیح دیگری درباره طرح ارتقای امنیت گردشگران خارجی داده نشده است با این حال مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور در توضیح بیشتر این طرح و چگونگی اجرای آن به خبرنگار مهر می گوید: این طرح فقط درباره امنیت فیزیکی نیست بلکه امنیت جامعه را هم در بر می گیرد. همه دستگاههای مرتبط با گردشگران خارجی در آن مشارکت می کنند و موثر هستند. هدف آیین نامه این بود که هماهنگی بین بخشی ایجاد کند.

این جمله که قرار است آیین نامه طرح ارتقای امنیت گردشگران هماهنگی بین بخشی را در میان دستگاههای مختلف دولتی ایجاد کند مورد تاکید معاون گردشگری کشور است به نحوی که بارها وقتی می خواهد آن را توضیح دهد از این جمله استفاده می کند و ادامه می دهد:  در این آیین نامه کمیسیونی پیش بینی شده که نماینده دستگاه های مرتبط عضو هستند و موضوعاتی که نیاز به هماهنگی بیشتر دارد و یا تنظیم دقیق فعالیت هاست در این کمیسیون بررسی و تصویب می شود. این کمیسیون در مرکز و استانها، ساختاری تعریف شده دارد که در هر دو سطح، مسائل را می ببیند دبیری کمیسیون با سازمان میراث فرهنگی هست ولی دبیرخانه آن در ذیل شورای امنیت کشور قرار دارد. این مکانیزیمی است که شرایطی را فراهم می کند تا بتوانیم از مشارکت و همکاری دستگاهها بهره مند شویم این آیین نامه مسائل مربوط به گردشگری، اطلاع رسانی، اسکان، اقامت و نحوه هماهنگی دستگاههای موثر را روشن کرده است.

سفر گردشگران بین المللی به زنجان

تنها نکته قابل درک از گفته های معاون گردشگری این است که در آیین نامه و طرح ارتقای امنیت گردشگران هر یک از دستگاهها با فهرستی از وظایفشان رو به رو هستند و در آن نحوه تعامل بین دستگاهها نیز مشخص شده است تا اگر هر کدام از این دستگاهها بخواهند موضوعی را مطرح کنند مکانیزم آن تنظیم شده است.

این آیین نامه می تواند امنیت گردشگران را در همه زمینه ها در نظر بگیرید اما بیشترین تاکید را در حیطه گردشگران خارجی دارد. معاون گردشگری معتقد است که اگر مواردی و مشکلی در این حیطه بوجود بیاید، فهرست بلند بالایی وجود دارد که وظایف هر دستگاهی در این باره را مشخص کرده است. در کمیسیون بررسی و بهترین تصمیم با نظر جمع اعلام می شود.

به گفته رحمانی موحد؛ یکی از موضوعات قابل بررسی  این است که فرض می گیریم یک مقصد گردشگری مانند کویر و ... در اولویت توجه و استفاده مطلوب گرشگران قرار دارد. مسئولیت های مربوط به آن در این سیستم هماهنگ می شود و در خروجی به توسعه گردشگری خارجی کمک می کند.

معاون گردشگری کشور توضیحات بیشتر را قابل طرح نمی داند چرا که معتقد است این آیین نامه مصوبه شورای امنیت است و نمی توان موارد آن را علنی و رسانه ای کرد چون محرمانه است! با این حال او می گوید که همه مسائل به خوبی پیش می رود و در حال تکمیل موارد آن هستیم. این طرح خوبی است چون قبلا چنین مکانیزمی وجود ندشت و وظیفه بین دستگاهها نانوشته بود اما اکنون دستگاهها مکلف شده اند هماهنگ شوند.

شاید برای فهمیدن این آیین نامه که قرار است امنیت گردشگران خارجی را ارتقا دهد باید از حدس و گمان استفاده کرد چون این دیپلمات که اکنون مسئول گردشگری کشور است نمی تواند توضیحات بیشتری درباره آن بدهد و فقط تاکید دارد که این موضوع بحث فیزیکی نیست بلکه امنیت روانی و جامعه را هم در بر می گیرد مانند اینکه باید برای سفر همه گردشگران خارجی به ایران توصیه هایی داده شود و آنها را با مقررات و قوانین کشور آشنا کنیم.

نظر شما