شناسهٔ خبر: 31992 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی لایحه حمایت از مالکیت فکری در کمیسیون صنایع و مرکز پژوهش‌های مجلس

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بررسی لایحه حمایت از مالکیت فکری در کمیسیون صنایع و مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد و گفت:‌ برخی از بندهای این لایحه در کمیسوین صنایع حذف شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بررسی لایحه حمایت از حقوق مالکیت فکری در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت:‌به موازات این بررسی،‌ لایحه در کمیسون‌های فرعی مجلس از جمله کمیسیون صنایع در حال بررسی است.

وی ادامه داد: البته متأسفانه در جلساتی که در کمیسیون صنایع برگزار شده،‌ تعداد بسیاری از بندها حذف شده است‌، حذف این بندها که عمدتاً‌ در حوزه نرم‌افزارها و حمایت از مالکیتی فکری در بخش نرم‌افزار است‌، موحب شده تا تنها حمایت از پدیدآورنده‌ها لحاظ شود.

حیدری گفت:‌ در تدوین لایجه بندها به گونه‌ای در نظر گرفته شده که دوبعدی باشد یعنی هم حقوق مصرف کننده هم حقوق پدیدآورنده لحاظ شود.در این شرایط ما تلاش خواهیم کرد که دلالی توجیهی خود برای ابقای این بندهای حذف شده را در کمیسیون‌های اصلی مطرح کنیم،‌ امیدوارم در روند بررسی‌های کمیسیون‌های اصلی بتوانیم این بندها را ابقا کنیم.

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌چنین با اشاره به لایحه پیوستن به کنوانسیون برن گفت:‌ موضوع الحاق در دولت مطرح و قرار شده تا وزارت ارشاد منابع و مضرات این الحاقیه را بررسی کند،‌ بنابراین علاوه بر پژوهش‌هایی که انجام می‌شود،‌ در پنجمین همایش مالکیت ادبی‌، هنری و حقوق مرتبط موضوع حمایت از آثار در عرصه بین‌المللی را محور قرار دادیم تا مقالات و پژوهش‌ها به سمت بررسی منافع و مضرات این الحاق باشد.

وی ادامه داد: پیش از این لایحه پیوستن به کنوانسیون برن در کمیسیون لوایح دولت تصویب شده است‌، اما زمانی که در هیئت دولت مطرح شد‌، وزا نسبت به دلایل مطرح شده برای پیوستن قانع نشدند و قرار شد وزارت ارشاد منابع و مضرات را مشخص کند.

نظر شما