شناسهٔ خبر: 32013 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هشدار موسیقایی بنی اعتماد به فجایع محیط زیستی

کارگردان صاحب نام سینمای ایران در مراسم رونمایی آلبوم موسیقایی «اشک سیاه» با اشاره به آغاز یک بحران جدی زیست محیطی در کشورمان از شرایط این سالهای توجه به این مقوله اجتماعی به شدت انتقاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رخشان بنی اعتماد در این مراسم رونمایی که شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در فروشگاه فرهنگ برگزار شد، با اشاره به فعالیتهای موسیقایی گروه «خورشید سیاه» توضیح داد: همین که یک گروه موسیقایی می آید و بدون توجه به شهرت های رایج از همان ابتدای کار به تولید آثار هنری مرتبط با محیط زیست می پردازد موضوع بسیار ارزشمندی است که مسوولان ما باید بیشتر به چنین گروههایی اهمیت دهند. من با این گروه موسیقایی وقتی آشنا شدم بسیار خوشحال شدم که یک عده هنرمند جوان و بی ادعا می آیند و از همان ابتدا فعالیتهای خود را با محیط زیست پیوند می دهند.

وضعیت بدتر از آنی است که فکر می کنیم

وی ادامه داد: من فیلمی در رابطه با خانم ملاح قدیمی ترین و مسن ترین فعال محیط زیست ساختم و وقتی متوجه شدیم گروه موسیقایی خورشید سیاه فعالیتهایی در حوزه محیط زیست دارد با میل و اشتیاق فراوان از موسیقی این مجموعه در فیلمم استفاده کرد که برایم تجربه ای ارزشمند بود و البته می توانم بگویم نوعی ادای احترام به گروهی بود که با هدفی جدی و تحسین بر انگیز هنر را با دغدغه های اجتماعی پیوند می دهد.

این کارگردان سینمای ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: بیاییم باور کنیم که اهمیت مقوله محیط زیست کمتر از موضوعات جدی و شناخته شده ما نیست. ما این سالها با یک فاجعه های زیاد میط زیستی روبه رو هستیم که راه را برای زیستن ما به قدری خطرناک کرده که تصور می کنم وارد یک بحران جدی و خطرناکی در این عرصه شده ایم. وضعیت ما بدتر از آن چیزی است که فکر می کنیم.

بنی اعتماد بیان کرد: پس از اینکه در آمریکا بحران کم آبی وارد فاز تازه ای شد، همه به فکر این افتادند که باید راهکارهای جدیدی را برای رفع این بحران ارائه دهند و از آن زمان تا کنون به شدت پیگیر رفع موضوعی هستند که شکل بحرانی به خود گرفته است. در کشور ما نیز وضعیت بدتر از آنی است که فکر می کنیم و تصور می کنم آن راهی را که در کشور آمریکا انجام دادند را ما باید سالهای پیش انجام می دادیم. به هر حال من از گروه خورشید سیاه تشکر می کنم که با نشر آثار موسیقایی مرتبط با محیط زیست خود را به یک مقوله اجتماعی رقم زدند.

خورشید سیاه برای رسیدن به هدف راه پر بحرانی را طی کرد

محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این مراسم گفت: من همیشه آرزو داشتم تا در جامعه ای زندگی کنم که محصولات محیط زیستی آن خواهان زیادی داشته باشد. زیرا دیگر زمان آن فرا رسیده که همه آحاد جامعه در حوزه های محیط زیستی سرمایه گذاری کنند و این باعث خوشحالی است که یک گروه موسیقایی به سهم خود وارد فضایی شده که ما پیش تر از اینها نیازمند آن بودیم.

وی افزود: من شاهد هستم که گروه خورشید سیاه دشواری های زیادی را در این راه تحمل کردند چرا که آنها در راهی قدم گذاشتند که برای رسیدن به هدف مطلوب در حوزه  محیط زیست و ایجاد رقابت سالم برای آفرینندگان موسیقایی مربتط با مقولات اجتماعی چون محیط زیست راه زیادی داریم. و این گروه خورشید سیاه بود که با قدم گذاشتن در این راه سخت کار بسیار بزرگی را انجام داده است.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: در این وانسفایی که آثار موسیقایی در سخت ترین شرایط ممکن تولید می شود دوام آوردن کار بسیار سختی است و من خیلی امیدوارم که سرمایه گذاران به کمک این حوزه بیایند و برای دیده شدن هنرمندان کمک کنند. و البته مطمئن باشید سازمان حفاظت از محیط زیست نیز تمام تلاش خود را می کند که این تلاش ها دیده شود. سازمان محیط زیست بدون مردم چیزی برای گفتن ندارد بنابراین از شما می خواهیم شما هنرمندان تا آنجا که می توانید به ترویج مسائل محیط زیستی تلاش کنید.

درویش در پایان صحبتهای خود گفت: گروه «خورشید سیاه » در شرایط  بسیار دشوار نشر و تولید آثار موسیقایی دست به کار بزرگی زده و امیدوارم همانطور که امروز جمعیت فشرده ای به استقبال مراسم رونمایی از آلبوم آمدند در کنسرت نیز استقبال خوبی از این گروه به عمل بیاورند و ما شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه دشوار با استفاده از هنر موسیقی باشیم.

چند سال پیش ما را مسخره می کردند

حمیدرضا میرزاده روزنامه نگار و فعال محیط زیست هم در مراسم رونمایی از آلبوم « اشک سیاه» توضیح داد: از همان ابتدایی که روزنامه نگاری محیط زیست را آغاز کردم خیلی ها ما را مسخره می کردند که در بین این همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود ما چه کسانی هستیم که می آییم از یوز پلنگ ، رودخانه کارون و دشت کویر صحبت می کنیم و این فضایی که درباره آن صحبت می کنم نیز مربوط به دهه های گذشته نیست، مربوط به همین چند سال اخیر است که برخی ها به فعالان و روزنامه نگاران محیط زیست نسبت می دادند.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی این چند ساله به تدریج برای همین برخی ها مسجل شده که محیط زیست موضوع بسیار مهمی است. یعنی دیگر اغلب مردم می دانند که اگر رودخانه کارون نباشد، اگر یوز ایرانی نباشد ما هم به نوعی نمی توانیم زندگی کنیم و این فضای بسیار ارزشمندی است که توسط اهالی رسانه و صنف محیط زیست در میان مردم جا انداخته شده است. و حالا خوشحالم که یک گروه موسیقی به نام خورشید سیاه آمده و مانند تعدادی دیگر از هنرمندان عرصه های مختلف از جمله خانم بنی اعتماد، این بار با زبان موسیقی به مقوله محیط زیست می پردازد.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: ما باید خیلی خیلی بیشتر از اینها کار کنیم و تا زمانی که ماجرای محیط زیست بر سر سفره مردم نیامد دست از کار نکشیم.من تولید آلبوم « اشک سیاه» از گروه « خورشید سیاه» را به فال نیک می گیرم و امیدوارم شرایط عرضه و توزیع آثاری مرتبط با موضوعات اجتماعی بیشتر از قبل شود.

گروه خورشید سیاه

وقتی تیراژ هزار نسخه ای تبدیل به جشن ملی می شود

نیما جوان مدیر پخش « نشر جوان» که توزیع و پخش آلبوم « اشک سیاه » را به عهده دارد، هم در این مراسم رونمایی گفت: فکر می کنم از این پس باید دغدغه های بیشتری در حوزه محیط زیست داشته باشیم. متاسفانه من بهمن ماه امسال که به همراه تعدادی از دوستانم در شمال کشور بودیم با فاجعه ای بسیار تکان دهنده مواجه شدیم و دیدیم که بسیاری از مردم چقدر راحت آشغال های خود را از شیشه اتومبیل هایشان به بیرون پرت کرده و تقدیم محیط زیست می کنند.

وی ادامه داد: به اعتقاد من چنین اتفاقاتی با یک فاجعه عمیق طبیعی و غیر طبیعی هیچ فرقی ندارد و حالا اینکه یک گروه موسیقایی می آید و در اندازه خود دو آلبوم موسیقایی مرتبط با محیط زیست را تولید می کند اتفاق بسیار خوبی است. خوشبختانه وقتی آلبوم « خرس سیاه بلوچی» گروه « اشک سیاه» منتشر شد من ارتباط خوبی با آن گرفتم و تصور می کنم این گروه راه خوبی را برای خود انتخاب کرده است. البته خیلی امیدوارم که مردم عزیز و فرهنگ دوست ما بعد از خرید آلبوم جدیدی که امروز در مراسم رونمایی آن حضور داریم قانون کپی رایت را رعایت کنند و از دانلود غیر قانونی این آلبوم پرهیز کنند.

جوان تصریح کرد: وقتی تیراژ هزار نسخه ای یک آلبوم موسیقایی برای اهالی موسیقی تبدیل به جشن ملی می شود باید به دردناک بودن ماجرا پی برد. بنابراین من از همه مردم عزیز می خواهم تا با توجه به فرآیند اقتصادی تولید دشوار آلبوم های موسیقایی و خرید اورجینال آلبوم « خورشید سیاه» ، انگیزه تولید کنندگان این آثار را برای خلق تولیدات بیشتر و باکیفیت تر بیشتر کنید.

آمده ایم تا سطح فرهنگ مخاطب موسیقی را بالا ببریم

طاهر علی رمضانی سرپرست گروه موسیقی« خورشید سیاه»  نیز در این مراسم با تقدیر از حمایت کنندگان آلبوم « اشک سیاه » توضیح داد: چند سال پیش که همراه با جهانگیر رها موسسه « سی لحن باربد» را تاسیس کردیم کارهایی را در حوزه جاز و راک منتشر کردیم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان نیز مواجه شدیم. هم اکنون نیز تلاش می کنیم که این راه را ادامه دهیم تا سطح فرهنگ مخاطب موسیقی را بالا ببریم .

وی ادامه داد: گروه خورشید از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت تقریبا هر سال دو کنسرت را برگزار کردیم. در سال گذشته نیز آلبوم « خرس سیاه بلوچی» را منتشر کردیم و امسال موفق شدیم بعد از مشقت های فراوان آلبوم دوم خود را در حضور شما عزیزان رونمایی کنیم. به هر ترتیب امیدوارم با حمایت مردم، رسانه ها ، هنرمندان و فعالان محیط زیست نیز بتوانیم آلبوم سوم گروه را هم منتشر کنیم.تا به سهم خود برای اعتلا و ارتقا فرهنگ توجه به محیط زیست و دیگر مقولات اجتماعی تلاش هایی را انجام دهیم.

براساس این گزارش در بخش پایانی مراسم نیز که به جلسه پرسش و پاسخ تولید کنندگان اثر با مخاطبان همراه بود، جهانگیر رها ترانه سرا و خواننده آلبوم « اشک سیاه» سه قطعه موسیقایی را برای حاضران در مراسم اجرا کرد.

نظر شما