شناسهٔ خبر: 32035 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراد فرهاد‌پور از «لوکاچ و مارکسیسم هگلی» می‌گوید

«مؤسسه‌ی مطالعات سیاسی ـ‌ اقتصادی پرسش» دوره «لوکاچ و مارکسیسم هگلی» را با سخنرانی مراد فرهاد‌پور از بیستم اردیبهشت امسال برگزار می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آزیتا فروتنی اظهار کرد: مؤسسه پرسش در ادامه سلسله درسگفتارهای فصل بهار خود که با حضور استادان رشته‌های گوناگون برپا می‌شود، در نظر دارد ‌درسگفتار «لوکاچ و مارکسیسم هگلی» را بر اساس آثار این دو متفکر با سخنرانی مراد فرهاد‌پور ــ نویسنده و اندیشمند ــ برگزار کند.

مسئول روابط عمومی «مؤسسه‌ی مطالعات سیاسی ـ‌ اقتصادی پرسش» افزود: این درسگفتار بر پایه آثار و تألیف‌هایی از لوکاچ که به مارکسیسم هگلی پرداخته‌اند، سامان یافته است.

مارکسیست‌های هگلی آن دسته از مارکسیست‌هایی هستند که به ریشه‌های هگلی نظریه مارکس روی آورده‌اند. این‌ دسته از مارکسیست‌ها برآنند که با یک جهت‌گیری ذهنی، توانایی مارکسیست‌های اولیه را در سطح مادی و عینی، تکمیل سازند. از مهمترین این اندیشمندان می‌توان گئورگ لوکاچ را نام برد که کتاب «تاریخ و آگاهی طبقاتی» را نگاشته است.

لوکاچ،‌ اندیشمندی است که کارش را با مفهوم مارکس از کالا ــ‌ که آن را مسئله اصلی و ساختاری جامعه سرمایه‌داری می‌دانست ــ آغاز کرد. به عقیده وی شی‌ءوارگی، شکل پدیداری یا شکل عینی جامعه سرمایه‌داری است. او آن را طبیعت ثانوی این جامعه می‌خواند. 

لوکاچ آگاهی طبقاتی را خصلت گروهی از انسان‌ها می‌داند که جایگاهی همانند را در نظام تولیدی اشغال می‌کنند. لوکاچ می‌گوید: آگاهی طبقاتی در واکنش‌های مناسب و عقلانی نهفته است.
 
بنا به اعلام فروتنی، مسئول روابط عمومی مؤسسه پرسش، درسگفتار «لوکاچ و مارکسیسم هگلی» از روز یکشنبه بیستم اردیبهشت ۱۳۹۴، از ساعت ۱۹ در مؤسسه پرسش برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این درسگفتار به مؤسسه پرسش واقع در تهران، خیابان قائم‌مقام فراهانی، نرسیده به خیابان مطهری، کوچه شبنم، شماره ۳ مراجعه کنند.

نظر شما