شناسهٔ خبر: 32055 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سینمای دهه شصت» در نمایشگاه کتاب

«سینمای دهه شصت: در گفت‌وگو با مدیران سینمایی» به کوشش محمود ارژمند و محمدعلی حیدری و با پیشگفتاری از سیدمحمد بهشتی، از سوی نشر روزنه منتشر شد. این کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمدعلی حیدری گفت: «سینمای دهه ۶۰: در گفت‌وگو با مدیران سینمایی» شامل گفت‌وگوهایی صریح و جامع من و محمود ارژمند با سیدمحمد بهشتی، فخرالدین انوار، محمدمهدی دادگو، محمدمهدی حيدريان و محمد آقاجانی است که در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی انتشارات روزنه در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

 وی افزود: هر کدام از این افراد بسته به جایگاه و موقعیت خود، ناگفته ­هایی را بر زبان آورده­ و یک بار برای همیشه وضعیت موجود در آن سال­ها را بی کم ­و کاست تشریح کرده‌اند. همچنین سيدمحمد بهشتی که خود یکی از مدیران مهم و تاثیرگذار سینمایی دهه­ شصت بود، پيشگفتار این کتاب را نوشته است.

حیدری در ادامه درباره انگیزه‌های نویسندگان برای تدوین چنین کتابی گفت: یکی از عرصه‌های مهم انقلاب اسلامی در دهه‌ ۶۰، عرصه فرهنگ و هنر، به‌ویژه سینماست. باوجود آنکه نشریات سینمایی بسیاری از آن دوران به دست ما رسیده، اما هنوز هم حوزه‌های مهمی از تاریخ این هنر ــ صنعت در دهه نخست انقلاب مبهم باقی مانده است.

این نویسنده همچنین اضافه کرد: حوزه سینما و فیلم‌های ساخته‌شده در این سال‌ها آن چنان با منافع فردی و گروهی اهالی آن ــ که اغلب هم حضور دارند و خود راوی این دوره هستند ــ گره خورده که بر اساس آن اکنون کمتر روایت غیرجانبدارانه‌ای از آن به دست داده شده است. اینکه واقعاً در سال‌های نخستین انقلاب، سینما چگونه بود و بر آن چه می‌گذشت، فرایند ورود و استمرار حرکت انقلاب در آن سال‌ها به سینما چگونه بود و چه حوادثی از سر آن گذشت، جز به اشاراتی پراکنده وجود ندارد.

حیدری در ادامه درباره با اشاره به پرسش‌های اصلی طرح شده در کتاب «سینمای دهه ۶۰» گفت: من و محمود ارژمند با این انگیزه که بدانیم معماران سینمایی پس از انقلاب، در دهه ۶۰ واقعاً چه در سر داشتند و چگونه می‌خواستند آنها را اجرا کنند و مشکلات و موانع راه و داشته‌ها و امکانات موجود‌شان چه بود و آنان با این توشه‌ها و موانع چگونه برخورد کردند و برای تاسیس و بالندگی سینمای نوین ایران چه راهکارهایی داشتند، تصمیم به تدوین این کتاب گرفتیم.

وی در پایان گفت: این کتاب از هفته آینده به‌جز در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فروشگاه‌های شهرکتاب و همچنین کتابفروشی‌‌های معتبر نیز عرضه می‌گردد.

نظر شما