شناسهٔ خبر: 32109 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بانک جامع تلاوت قرآن کریم جهان اسلام راه اندازی شد

مجتبی ایزدی قائم مقام شبکه قرآن سیما، در نشست خبری، از طرح ملی راه اندازی بانک جامع تلاوت قرآن کریم جهان اسلام خبرداد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست خبری تشریح آغاز یک طرح ملی در کشور توسط شبکه قرآن و معارف سیما دیروز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت با حضور دکتر مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما در این شبکه برگزار شد.

ایزدی گفت: کار این بانک تلاوت از سال ۸۸ شروع شد و مقدماتش تا اکنون انجام شده است و تا الان از این بانک تلاوت رونمایی نشده است. مبنا و ضرورت تشکیل این بانک تلاوت آن است که تلاوت قرآن موجب انقلاب مردمی می شود و در بیانات مقام معظم رهبری هم به جایگاه تلاوت قرآن کریم اهمیت خاصی داده شده است.

وی افزود: بیان معارف بلند قرآن بدون بهره گیری از آیات مشکل است و شاید ممکن نباشد. چنین است که تلاوتها می توانند دریچه ای برای انس و آشنایی بیشتر با قرآن باشند. شعار ما اول، زمینه سازی رشد و توسعه فرهنگ قرآنی در کشور و دوم تحول در برنامه سازی قرآن و معارف دینی در رسانه ملی است. این طرح که از سال ۸۸ آغاز شده تا الان ۱۰ درصد پیشرفت داشته است اما تا دهه فجر امسال بخش اول این طرح قابل استفاده مردم و مخاطبان می باشد. هم اکنون هم همه شبکه های رسانه ملی در پخش تلاوتهای صوتی و تصویری قرآن کریم در برنامه های زنده و غیر زنده شان از این بانک استفاده می کنند.

قائم مقام شبکه قرآن سیما ادامه داد: استفاده برنامه سازان از تلاوتهای زیبا و در دسترس بودن تلاوتهای مختلف سراسر جهان اسلام در اختیار مخاطبان، از ضرورت های دیگر این طرح ملی است، چرا که با سرچ در این بانک، مخاطبان به سرعت به آیات دسترسی پیدا می کنند.

ایزدی، عدم شناخت کامل قرآن و پرهزینه بودن برنامه سازی و عدم دسترسی به تلاوتهای زیبا را از مشکلات برنامه سازان قرآنی کشور دانست و گفت: سرعت استفاده علاقمندان تلاوت و کارشناسان از منابع مختلف جهانی از دیگر ضرورت های این طرح ملی است. ارائه بهترین کیفیت ها و آرشیو کامل از تمام قاریان ایرانی و غیر ایرانی و ارائه پوشش رادیوهای اینترنتی قرآنی از دیگر مزایای این بانک تلاوت است. می توان ادعا کرد، هر چه تلاوت صوتی و تصویری در ایران است جمع آوری شده و می شود و تلاوتها متوقف نمی مانند و هر روز افزایش می یابند.

وی در پایان گفت: همه کاربران قرآنی در سراسر جهان اسلام به این بانک تلاوت دسترسی خواهند داشت. در بانک موجود ۱۲هزار تلاوت موجود است. افق ما جمع آوری ۱۰۰ هزار تلاوت صوتی و ۵۰ هزار تلاوت تصویری است. افق بزرگی است که تمام یا اکثر تلاوتهای برجسته ای که در جهان اسلام شده بیابیم و کارشناسی و رتبه بندی کنیم و در اختیار مخاطبان قرار دهیم. تلاوتها بر اساس شاخص های زیبا شناختی رتبه بندی می شوند. از جمله کیفیت صدا، کیفیت تلاوت، هیجان در تلاوت و ... .

نظر شما