شناسهٔ خبر: 32112 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هزاران اثر خطی تاریخی عراق توسط داعش از بین رفت

وزیر فرهنگ عراق اعلام کرد که گروهک تروریستی داعش در روند تخریب کتابخانه ها و موزه های غنی این کشور هزاران نسخه از آثار خطی تاریخی را از بین برده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، فریاد رواندوزی وزیر فرهنگ عراق عصر دیروز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت در صدر هیئتی فرهنگی از این کشور همسایه ایران در کتابخانه ملی ایران حضور یافت و با رئیس و معاونان این سازمان دیدار و گفتگو کرد.

سیدرضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای این جلسه با اشاره به وجود بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار جلد نسخه خطی، ۵ هزار برگ سند، ۳۵ هزار نسخه چاپ سنگی، یک میلیون قطعه عکس، فیلم و میکروفیلم و حدود ۲۰۰ هزار پایان نامه در سازمان متبوعش گفت: روزانه حدود هزار تا ۳ هزار نفر برای مطالعه به تالارهای کتابخانه ملی مراجعه می کنند.

همچنین به گفته رئیس کتابخانه ملی ساختمان این مرکز که سالها پیش ساخته شده است، نمادی از معماری ایرانی- اسلامی است که از نظر مقاومت سازه ای هم در مقابل زلزله ۹ ریشتری استحکام دارد.

مشاور رئیس جمهور همچنین در دیدار با وزیر فرهنگ عراق به نقل خاطراتی از دوران جوانی اش؛ زمانی که به جهت مسئولیتی که داشته است ارتباطات زیادی با کشور عراق داشته است؛ پرداخت و سپس با اشاره به وضعیت کنونی کشور همسایه اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر شر اشرار از سر عراق کم شود.

صالحی امیری گفت: عراق معبد و خواستگاه همه مسلمانان است. استقلال، آزادی، عزت و سربلندی این کشور آرزوی ما است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین آمادگی این مرکز را برای هرگونه همکاری فرهنگی با عراق اعلام کرد و گفت: این سیاست دولت آقای روحانی و نظام است و ما در منطقه اولویتی بالاتر از عراق نداریم. در واقع ما موظفیم که به عراق کمک کنیم و سیاست ما هم در این کشور دفاع از تمامی کیان عراق است.

وی گفت: ما بیش از ۵۰ نفر اعضای برجسته هیئت علمی در حوزه هایی مانند مرمت، نسخه شناسی، پژوهش و کتابداری داریم و هر میزان که عراق احساس نیاز کند، ظرفیت های این سازمان در اختیارش خواهد بود. ما با ۴۹ کشور تفاهم نامه همکاری داریم اما حاضریم با عراق خارج از پروتکل، همکاری کنیم.

فریبرز خسروی معاون پژوهش و فناوری اطلاعات کتابخانه ملی هم در این نشست با یادآوری بحث های داغی که در کنفرانس جهانی ایفلا (اجلاس جهانی کتابداری) در سالی جنگ خلیج فارس به وقوع پیوسته بود، مطرح شد، گفت: آن زمان کتابخانه ملی و موزه بزرگ عراق غارت شده بود و لذا ایفلا روی بحث حفاظت از کتابها متمرکز شده بود.

وی در عین حال با تایید غارت دهها هزار نسخه از آثار خطی ارزشمند عراق در چند دهه اخیر پیشنهاد تهیه نسخه های پشتیبان از آثار موجود در مراکز فرهنگی عراق را داشت و گفت: کتابخانه ملی آماده ارائه هر گونه همکاری به عراق در این زمینه است. ما می توانیم با مرمت کتابهای آسیب دیده و فهرست نویسی آثار پای درحوزه اطلاع رسانی و کتابداری، این کشور را یاری کنیم. در این نشست همچنین فریاد رواندوزی وزیر فرهنگ عراق ضمن ابراز خرسندی از حضور در کتابخانه ملی ایران گفت: من پیش تر از کتابخانه کنگره آمریکا و کتابخانه اسکندریه مصر بازدید کرده بودم ولی وقتی به کتابخانه ملی ایران آمدم، از عظمت معماری آن شگفت زده شدم. مطمئن هستم که محتوای کتابخانه ملی ایران حتی بیشتر از ساختمان آن ما را مجذوب خود می کند.

وی ادامه داد: ضرب المثل معروفی است که می گوید: کتابها در مصر نوشته می شود در بیروت چاپ می شود و در عراق خوانده می شود. واقعیت همین است و خوشحالم که بگویم هنوز هم به همین منوال است و علیرغم تمام مسائلی که به خود دیده همچنان مرکز فرهنگ خاورمیانه است.

وزیر فرهنگ عراق در عین حال شدیدا از تخریب مراکز نگهدارنده اسناد و نسخه خطی و همچنین آثار تاریخی از سوی گروه های تکفیری و نیز داعش اظهار تاسف کرد و گفت: در واقع مشکل اصلی ما در حال حاضر تخریب کتابخانه و موزه های عراق است؛ متاسفانه باید بگویم که تاکنون هزار نسخه از آثار خطی که قدمت آنها به دوره های بسیار قدیمی تاریخ بر می گردد توسط داعش از بین رفته است.

وی از تلاش دولت عراق برای ساختن بنای شایسته برای کتابخانه ملی این کشور خبر داد و از طرف ایرانی خواست که در انتقال تجارب خود به عراق کمک کند.

رواندوزی با اشاره به جلسه ای که با علی جنتی وزیر فرهنگ ایران داشته است، گفت: من به آقای جنتی هم گفتم که در صورت امکان به ما کمک کند تا مجموعه هایی که آثار فرهنگی عراق را به سرقت برده اند تحت پیگرد قرار گیرند بلکه این آثار به کشورما بازگردانده شوند. من در ملاقات هایی که با وزیران فرهنگ کشورهای دیگر مانند اردن، ترکیه و امارات داشته ام از آنها هم خواسته ام که این مجموعه ها را تحت پیگرد قرار دهند.

وزیر فرهنگ عراق در پایان خطاب به طرف ایرانی خود گفت: اگر شما عراق را کعبه خودتان می دانید در مقابل ما هم ایران را کشوری می دانیم که در کامل شدن ما به ما کمک می کند.

نظر شما