شناسهٔ خبر: 32152 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره پنجم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

شماره پنجم فرهنگ امروز در شماره پنجم خود درصدد برآمده با گشودن پرونده «روشنفکری و قدرتمندی» به بررسی نسبت روشنفکران با حاکمیت سیاسی در عصر پهلوی دوم بپردازد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، فرهنگ امروز در شماره پنجم خود درصدد برآمده با گشودن پرونده «روشنفکری و قدرتمندی» به بررسی نسبت روشنفکران با حاکمیت سیاسی در عصر پهلوی دوم بپردازد. دبیر پرونده که به تاسی از دبرا میرسون عنوان «رادیکال‌های معتدل» را بر روشنفکران نهاده، مساله این پرونده را سنخ‌شناسی دقیق روشنفکران وابسته به دولت در عصر پهلوی براساس الگویی با سه مولفه شناسایی کناره‌گیران، تسلیم‌شوندگان و فعالان عنوان می‌کند. در این پرونده در ابتدا مقاله‌ای از نگین نبوی استادیار رشته تاریخ در دانشگاه مونت کلیر آمریکا در خصوص مفهوم متغیر روشنفکر در ایران دهه 40 به چاپ رسیده که در آن به بررسی این موضوع پرداخته شده است که چگونه روشنفکران هویت خود را در تضاد با دولت تعریف می‌کنند. همچنین در این پرونده به طور ویژه به سه روشنفکر یعنی نصر، نراقی و آدمیت پرداخته شده است. یادداشت دیگر پرونده روشنفکری و قدرتمندی مقاله‌ای است از فرهنگ رجایی با عنوان بستر روشنفکرانه انقلاب که به این پرسش پاسخ داد که آیا روشنفکران در وقوع انقلاب اسلامی موثر بودند؟ مطالب مهم این پرونده دو گفتگو است یکی با حاتم قادری و مراد ثقفی است که هریک از منظر خود به تحلیل روابط روشنفکران با حاکمیت در عصر پهلوی دوم می‌پردازند.

علیرضا ملایی، محمدتقی قزلسفلی، سیاوش شوهانی ، حامد زارع و... از دیگر افراد حاضر در این پرونده هستند.

نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۰۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۲۷۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

 

«هگل در قبیله ما» عنوان پرونده سرویس اندیشه شماره پنجم فرهنگ امروز است. با ورود موج جدید هگل‌پژوهی و هگل‌خوانی در ایران فرهنگ امروز با گشودن پرونده‌ای به برخی ابعاد فلسفه هگل و نسبت آن با جامعه ایرانی پرداخته است. گفت‌وگوی مفصل میثم سفیدخوش با علی مرادخانی درباره اهمیت فلسفه هگل در تکوین علوم انسانی جدید ، بررسی یکی از نخستین تفسیرهای هگل که در ایران شناخته شد یعنی کوژو به قلم علیرضا سیداحمدیان، نگاهی داشت به برخی قرائت‌های چپ از فلسفه هگل در ایران توسط محمدعلی مرادی، یادداشتی درباب دشواری‌های خواندن هگل و علت آن به قلم حامد صفاریان وگفت‌وگو با سعید بینای مطلق درباره نگرش هگلی به فرهنگ و سنت ایرانی از دیگر مطالب این شماره پرونده اندیشه فرهنگ امروز است. از دیگر مصاحبه‌های این شماره فرهنگ امروز گفت‌وگوی مکتوبی است با استیون هیکس که در آن بیشتر به ارائه آن دیدگاهی درباره هگل پرداخته شده است که به تفصیل در تبیین پست مدرنیسم شرح داده است. محمد ایمانی هم در مقاله‌ای مفصل به عنوان آشتی قدیم و جدید به فلسفه سیاسی هگل در دوره ینا پرداخته است. آخرین مطلب این پرونده ترجمه مقاله‌ای با عنوان آینده هگل به قلم کاترین مالابو است که در آن به این پرسش پاسخ داد که آیا فلسفه هگل امری مربوط به گذشته است؟

آیا می توان به سینما اندیشید؟ چگونه باید سینما را آن طور که هست بشناسیم؟ چه طور می توان درباره سینما نوشت و آن را به موضوعی فلسفی فرونکاست؟ اینها اولین پرسش‌هایی هستند که دبیر پرونده سینمای نشریه فرهنگ امروز در پرونده سینما - دیالکتیک مطرح می‌کند و در نهایت به این پرسش‌ها می‌رسد که آیا سینما این مغز غول پیکر با تمام ارتباطات گسترده اقتدارآمیزش همان نفس‌الامری نیست که ما را می‌اندیشد؟ پاسخ به این پرسش‌ها مسائل اصلی پرونده سینمای فرهنگ امروز است. در این پرونده علاوه بر مصاحبه با محمد شهبا پیرامون سیر نظری مونتاژ، ترجمه دو مقاله از سرگئی آیزنشتاین و ژان لوک گدار پیرامون مونتاژ و همین طور مقاله‌هایی از احمد ضابطی جهرمی، مهدی ملک و فرهاد اکبرزاده به چاپ رسیده است.

شماره5

فرهنگ امروز در شماره ویژه نوروز خود در بخش پیشخوان با انتشار مقاله‌ای مفصل از سیدجواد طباطبایی با عنوان «بحثی در رعایت ظرافت‌ها و دقایق زبانی در ترجمه متون اندیشه سیاسی» به برخی دشواری‌های تاریخنگاری اندیشه پرداخته بود. در بازتاب این مقاله نقد علی صلح‌جو بر این مقاله به چاپ رسید. . همچنین در بخش گزارش گفت‌وگویی با فریده علوی مدیر کارگروه زبان‌های خارجی شورای تحول علوم انسانی در خصوص آسیب های موجود در حوزه آموزش آکادمیک زبان‌های خارجی در دانشگاه‌ها و لزوم بازخوانی امکانات نظری غیرایرانی و بومی سازی آن صورت گرفته است.

در بخش تجربه‌نگاری محصلین ایرانی در فرنگ که از شماره پیشین به این مجله افزوده شده بود فرهنگ امروز در این شماره به گفتگو با آذرتاش آذرنوش نشسته و خاطرات او را از تحصیل در دانشگاه سوربن جویا شده است. همچنین فرهنگ امروز در بخش گزارش پرونده کوتاهی را به اقدامات داعش در تخریب میراث فرهنگی و پیامدهای حاصل از آن اختصاص داده است.

 در بخش بولتن خارجی به مناسبت درگذشت گونترگراس نویسنده همیشه معترض آلمانی مصاحبه یوسا با دویچه وله در خصوص تاثیر او بر ادبیات ترجمه شد. همچنین به مناسبت درگذشت ادواردو گاله آنو روشنفکر و نویسنده سوسیالیست اروگوئه یادداشتی از ریچارد ویلیامز ترجمه گردید. بازتاب حذف کرسی هایدگر در دانشگاه فرایبورگ و جایگزین شدن کرسی استاد جوانی در درس منطق و فلسفه زبان تحلیلی از دیگر متن ‌های ترجمه شده در این بخش است. مقایسه ابعاد مختلف زندگی جرج اورول و آلبرکامو و همچنین واکاوی این مساله که آیا پیروزی سیریزا در انتخابات یونان طلیعه گسیختن از نیهیلیسم اتحادیه اروپا است یا خیر از دیگر متن‌های این بخش هستند.

فرهنگ امروز در بخش پیشخوان این شماره به بررسی کارنامه سازمان سمت پرداخته است. اینکه آیا سمت توانسته طبق اساسنامه خود در تولید کتب درسی دانشگاهی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها موفق عمل کند یا خیر. در این باب گفتگویی صورت گرفته با احمد احمدی رییس این سازمان. در این پرونده محمدتقی موحد ابطی، ناصر فکوهی، زهیر صیامیان و محسن علوی‌پور طی یادداشت‌هایی به نقد عملکرد سازمان سمت پرداخته‌اند.

همین طور در بخش پیشخوان به نقد برخی آثار تازه به چاپ رسیده نیز پرداخته شده است.جمله این کتاب‌ها فلسفه فرهنگ به قلم علی اصغر مصلح است که ضمن نقد کتاب مصاحبه‎ای هم با وی صورت گرفته است. همچنین کتاب زمینه‌های اجتماعی انقلاب نوشته حسین بشیریه و کتاب نظریه سیستم‌ها و تغییر پارادایم در جامعه‌شناسی که تاملی است بر اندیشه‌های نیکلاس لومان مورد نقد قرار گرفته‌اند. فرهنگ امروز با علی اردستانی که مترجم این دو کتاب است مصاحبه‌ای به چاپ رسانیده است. همچنین کتاب آیندگان و روندگان خاطرات داریوش همایون که به کوشش حسین دهباشی تالیف شد از دیگر کتاب‌هایی است که در این شماره توسط رضا مختاری اصفهانی نقد و بررسی شده است.

شماره پنجم نشریه فرهنگ امروز به مدیر مسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در 176 صفحه و به قیمت 10 هزار تومان منتشر شد.

نظرات مخاطبان 2 9

  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۵ ۱۳:۱۷ 5 11

    خواندني به نظر ميرسه
    خسته نباشيد
                                
  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۵ ۱۴:۴۶فرید 5 11

    مجله گیرایی شده. تشکر از همه دست اندر کاران
                                
  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۵ ۱۷:۰۸ 5 10

    مطالب این شماره همچون شماره های قبل فوق العاده و قابل تعمق بود.
    خسته نباشید
                                
  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۲۰:۵۶ 9 7

    مطالب دکتر محمدعلی مرادی بسیار روان و قابل تامل میباشد
    لطفن از کارای ایشون بیشتر قرار دهید
                                
  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۱۸:۲۵ 6 7

    با تشكر از آقاي شوهاني
                                
  • ۱۳۹۴-۰۲-۲۵ ۰۲:۵۳مهدی 5 8

    چرا این امکان را برای سایت  فراهم نمی کنید تا به صورت آنلاین هزینه ی اشتراکات رو پرداخت کرد؟
                                
    پاسخ سایت: اين کار در شرف انجام است
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۱ ۱۷:۰۹محمد 5 7

    لطفا شماره های گذشته را به صورت پی دی اف در سایت قرار دهید.
                                
    پاسخ سایت: با توجه به فروش آرشیو این کار امکان پذیر نیست
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۶:۳۰ 5 8

    دست کم فهرست دقیق این شماره و شماره های گذشته روی تارنمایتان قرار بدهید تا خواننده بداند در این شماره چه خواهد خواند
    
    با سپاس
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۵:۳۹محمد علی 5 7

    امیدوارم هرچه زودتر روی جلد شماره بعدی آماده شود که روی سایت بگذارید تا از دیدن این روی جلد چشم آزار راحت شویم
                                

نظر شما